آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین/ تلاش‌های مسئولان برای تسهیل سفر زائران

عبور اتباع خارجی از مرز شلمچه برای سفر اربعین در حال پیگیری است

در همین زمینه «ولی الله حیاتی» معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان  دو روز گذشته در دیدار با «حسن نجار» معاون امنیتی استاندار بصره در مرز شلمچه بر افزایش گیت‌های تردد دولت عراق تاکید کرده است.

«محمد مخبر» در این بازدید گفت که گرمای هوا و انبوه زائران سفر را سخت کرده است که باید زائران زمان سفر و برگشت خود را مدیریت کنند. ما از زائرانی که در عراق هستند و با توجه به گنجایش پایین ظرفیت امکانات در عراق می خواهیم که پس از زیارت به سرعت برگردند تا فضا برای زائران دیگر باز شود. معاون اول رئیس جمهور پیش از این پنجم شهریور ما از مرز چذابه هم بازدید کرده بود.

آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین/ تلاش‌های مسئولان برای تسهیل سفر زائران
بازدید معاون اول رئیس از مرز مهران- پنجشنبه ۱۷ شهریور

یکی از محورهای مواصلاتی که زائران عتبات عالیات از آنجا راهی عراق می شوند، مرز مهران است. بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در ایلام ترافیک در جاده‌ ایلام- مهران در حوالی ساعت ۲ بامداد امروز سنگین و طولانی گزارش شده است که مدت زمان پیمودن مسیر برای رسیدن به پایانه مرزی به چند برابر روزهای عادی افزایش یافته است در حالی که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و عزیمت شمار بیشتری از مشتاقان آقااباعبدالله(ع) به ایلام و سپس مهران برای شرکت در پیاده‌روی اربعین، ترافیک جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی این استان نیز بیشتر شده است.

ایجاد میزهای ارتباط مردم با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌ها برای حل میدانی و آنی مشکلات زائران اربعین 

ماموریت ویژه دولت برای تسهیل سفر اربعین 

سخنگوی دولت این را هم گفت که در حوزه ارتباطات هم تقویت آنتن دهی در مرزها صورت گرفته است و بالنی هم با تدبیر وزارت ارتباطات برای تقویت ارتباطات مردم در سفر به عتبات عالیات مستقر می‌شود. همچنین حوزه‌های جدیدی برای ارائه خدمات فناورانه در سهولت ارتباطات فراهم شده است. سامانه‌ای در پیام رسان «بله» برای اعلام وضعیت زائرین مهیا شده که نیاز به اینترنت ندارد و امکان موقعیت یابی برای زائرین وجود دارد. یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک گذاری وسیله نقلیه را فراهم کرده است و کسانی که مسیرهای مشترک دارند می‌توانند همدیگر را از طریق این سامانه پیدا کنند.

سخنگوی دولت این را اضافه کرد: با تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوارهای زائر و سه میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده و این تسهیلات بر خط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه‌ها انجام می‌شود.

رایزنی‌های معاون اول رییس جمهور با نخست وزیر عراق

به گفته سخنگوی ستاد اربعین آذربایجان‌غربی گذرگاه تمرچین از۱۴ شهریور میزبان زائران اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است.

«سید مجید میراحمدی» این اظهارات را در شرایطی بیان کرد که این مرز به علت آماده نبودن طرف عراقی، زائران تا اطلاع ثانوی به مرز خسروی مراجعه نکنند. هرچند زائران در قسمت ایرانی مرز خسروی مستقرند که این افراد از گیت بازرسی فراجا عبور کرده‌اند اما به دلیل نبود وسیله نقلیه برای جابجایی در طرف عراقی، اکنون تردد آنها متوقف شده است و قرار است مشکل عبور زائران از مرز خسروی امروز (پنجشنبه) پس از مذاکره با مقامات عراقی رفع می‌شود.

هرچند پلیس راه نیز در این زمینه تمهیداتی اندیشیده اما به دلیل افزایش حجم خودروهای زائران مانع باز شدن گره ترافیکی در این محورها شده و در این زمینه لازم است زائران قبل از عزیمت به ایلام و مهران از وضعیت ترافیکی جاده‌ها اطلاع لازم را کسب کنند تا با تردد در زمان‌های مناسب بدون معطل شدن خود را به مهران برسانند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، مهمانان امام حسین (ع) طی این روزها با اشتیاق از اقصی نقاط کشور خود را به مرزهای مواصلاتی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه، تمرچین و باشماق رساندند تا با عبور از مرزها قدم در بارگاه حسینی بگذارند. حال با نزدیک شدن به اربعین حسینی مرزها این روزها با ازدحام و ترافیک بالایی از زئران روبروست و مسئولان کشور هم تمام اقدامات لازم را برای تسهیل عبور عاشقان به عتبات عالیات بکارگرفته‌اند و شخص رئیس جمهور هم به طور مرتب پیگیر رفع مشکلات اربعین از سوی دستگاه های مختلف است.

ایرج آزادی زمان خروج زوار از پایانه تمرچین را هر روز ساعت هفت صبح تا ۱۸ به وقت ایران اعلام کرد و افزود: امکانات لازم برای رفاه حال زائران از بدو ورود به این مرز اندیشیده شده و هم اینک مشکلی در عبور و خروج زائران در این مرز وجود ندارد. همچنین فضایی به وسعت ۵۰ هزار مترمربع بعنوان پارکینگ نیز در این گذرگاه برای خودروهای زوار پیش بینی شده که به صورت رایگان در اختیار آنها خواهد بود.

رئیس شورای اطلاع رسانی ادامه داد: از دیگر اقدامات ارائه اینترنت و وای فای رایگان در برخی از موکب‌ها صورت گرفته است که از طریق سروش پلاس و روبیکا امکان تماس رایگان فعال شده است.

ماموریت ویژه رییس جمهور به وزرای راه و کشور برای حل مشکل حمل و نقل وزائران اربعین

بر اساس آخرین خبرها؛ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی بامداد امروز- پنجشنبه درباره آخرین وضعیت مرزهای زمینی به ایرنا گفت که مرز خسروی همچنان مسدود است و زائران برای عبور به مرز خسروی مراجعه نکنند.

در حالی که در چند روز گذشته از ۱۳ گیت برای خروج زائران استفاده می‌شد و اکنون ازدحام جمعیت به حدی است که از مردم درخواست شده حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانند و مجدد برای خارج شدن از مرز اقدام کنند.

حال «احمد وحیدی» وزیرکشور هم صبح امروز برای رایزنی با مقامات عراقی جهت تسهیل سفر زائران عتبات عالیات وارد بغداد شد و قرار است برای بررسی اوضاع زائران اربعین و هماهنگی با مسئولان عراقی با همتای عراقی خود دیدار و گفت و گو کند.

مدیر پایانه مرزی تمرچین در شهرستان پیرانشهر نیز در این خصوص گفت که این مرز از روز دوشنبه آماده پذیرایی و عبور حدود ۲۰ هزار زائر اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است و برای تسریع در خروج زائران از این مرز،۳۰ گیت ورود و خروج تریف شده تا در کمترین زمان ممکن زائران پس از انجام تشریفات قانونی، قادر به خروج از کشور باشند.

سردار «محمدشرفی» جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا اعلام کرد؛ تعداد زیادی از خودروهای شخصی و اتوبوس‌های حامل زوار اباعبدالله الحسین (ع) در این محور در حال حرکت هستند و زائران در بسیاری از نقاط ناچار به توقف‌های طولانی شده‌اند. بنابراین با توجه به حجم گسترده زواری که قصد ورود به پایانه مرزی مهران را دارند، به طور حتم مشکلاتی پیش خواهد آمد که پلیس ناچار است به دلیل هماهنگی میزان ورود و خروج محدودیت‌هایی اعمال کند.

آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین/ تلاش‌های مسئولان برای تسهیل سفر زائران
ایلام- مهران

از دیگر محور مواصلاتی زمینی مرز باشماق مریوان در استان کردستان برای خروج و تردد زائران اربعین است که هیأت دولت امسال برای نخستین بار در زُمره محورهای مواصلاتی زمینی به عراق معرفی کرد و فرصتی شد تا زائران علاوه بر  سفری آسان به کربلا  از زیبایی‌های چشم‌نواز و مهمان‌نوازی مردمان کُرد لذت ببرند.

«سید زاهدین چشمه خاور» از افزایش چشمگیر تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین میزان تردد در این مدت در محور ایلام – مهران بوده است.

به همین منظور این مرکز امسال برای اولین بار میزهای ارتباط مردم با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های مرتبط با اربعین را در مرزها برپا کرد تا در صورت بروز مشکل بصورت میدانی و آنی با هماهنگی‌بین دستگاهی مرتفع شود.

اما میراحمدی از طرفی در نشست اخیر ستاد اربعین این را هم گفت که زائران پاکستانی و افغانستانی در حال حاضر برای خروج  به مرزهای ما مراجعه نکنند و آنانی که چند روز در مرز ماندند به عقب برگردند تا طرف عراقی در این باره تعیین تکلیف کند. البته با توافق‌نامه‌ای که با معاون وزیر کشور عراق داشتم مقرر شد اتباع افغانستانی با گذرنامه‌های ویژه صادرشده توسط پلیس گذرنامه ایران بتوانند از مرز شلمچه عبور کنند اما این اتباع هنوز موفق از عبور مرز نشده‌اند که این موضوع هم در حال پیگیری است.

تسهیلات سه و پنج میلیون تومانی برای زوار اربعین

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این باره گفت که از روز سه شنبه ۱۵ شهریور، تردد زائران از مرز باشماق به سمت اقلیم کردستان عراق و عتبات عالیات به صورت رسمی آغاز و زیرساخت های لازم فراهم شده و چهار موکب اسکان و تغذیه در کربلای معلی و یک موکب فرهنگی نیز ایجاد شده است. همچنین یک موکب هم در سلیمانیه عراق برای خدمت به زائران بر پاست.

زائران مسیر زیارتی خود را از پایانه مرزی مهران انتخاب نکنند

پیش از سفر وحیدی «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور هم عصر روز(چهارشنبه) در تماس تلفنی از نخست وزیر عراق خواست دستورات لازم برای تسهیل رفت و آمد و رفع ممنوعیت ورود اتباع غیرایرانی را صادر کند و «مصطفی الکاظمی» هم در این مکالمه تلفنی از آمادگی کامل دولت و نیروهای نظامی و مردمی برای خدمت به زائران خبر داد و گفت که تمامی نیروهای دولتی و داوطلب سازماندهی شده اند که خدمات لازم را در زمینه حمل ونقل و تأمین نیازهای زوار ارائه دهند.

آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین/ تلاش‌های مسئولان برای تسهیل سفر زائران
ورود وزیر کشور به عراق

 

فاصله شهر مریوان تا مرز باشماق ۱۸ کیلومتر  و  فاصله مرز باشماق تا شهر نجف از مسیر سلیمانیه، کرکوک، بغداد حدود  ۶۵۰ کیلومتر است.

«علی بهادری‌جهرمی» تصریح کرد که در مرز زمینی ۶ مرز فعال  و حتی توصیه شده است که زائران با خودروهای شخصی به مرز حرکت کنند، حتی میزهای خدمت در مرزها برقرار شده است. مبلغ بیمه نیز بر مبنای دو سال قبل اما ارائه خدمات‌دهی افزایش یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام هم اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۸۱ هزار و ۵۳ نفر ایرانی و خارجی از مرز زمینی مهران به کشور عراق سفر کردند که از این تعداد زائر ۱۷۹ هزار و ۴۸۵ نفر ایرانی و هزار و ۵۶۹ نفر زائر خارجی بوده‌اند.

سفر فوری و ویژه وزیر کشور برای حل مشکلات زائران اربعین به عراق 

افزایش ۲برابری گیت‌های زائران در پایانه مرزی شلمچه

زوار پس از گذشتن از مرز تمرچین در ایران و حاج عمران در طرف عراقی، مسیر حاج عمران – اربیل، اربیل – کرکوک و کرکوک به بغداد را به عنوان مسیر رفت و الحسینیه بغداد به سمت حاج عمران نیز مسیر بازگشت زوار خواهد بود.

آخرین وضعیت مرزهای شش‌گانه اربعین/ تلاش‌های مسئولان برای تسهیل سفر زائران
تمرچین

«علی رزازی» گفت که تمامی زیرساخت‌ها اعم از پارکینگ رایگان، مواکب، حمل و نقل و مسایل بهداشتی آماده هستند تا از بدو ورود به پیرانشهر تا محل پایانه تمرچین و اعزام به سمت عتبات عالیات در خدمت زوار باشند. همچنین مسیر تمرچین به سمت بغداد از مزیت‌هایی چون کوتاه شدن و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن بهره می‌برد.

آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در همین راستا و در نشست این هفته هیات دولت، وزرای کشور و راه و شهرسازی و همچنین مسئولان ستاد مرکزی اربعین را موظف کرد با کمک سایر دستگاه‌ها، تمهیدات لازم را برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش نظارت بر روند انتقال ایمن زائران در نظر بگیرند، تا کمبود و کاستی در این زمینه احساس نشود. 

در این حین معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز خود را به استان ایلام رساند تا ضمن بازدید از پایانه مرزی مهران در جریان وضعیت امکانات و شرایط تردد زائران قرارگیرد.

علاوه بر این فرمانده قرارگاه اربعین فراجا دقایقی پیش در پایش هوایی محور مواصلاتی مهران-ایلام اعلام کرد که با توجه به حجم انبوه زائران و ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران، زائران تا حد امکان مسیر زیارتی خود را از پایانه مرزی مهران انتخاب نکنند.

علاوه بر این رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست اخیر خود از اقدامات دولت در تسریع و تسهیل زائران به عتبات عالیات گفت که دولت در این زمینه  تلاش کرده است زیرساخت‌های کشور را فعال کند که از ۱۰ فرودگاه کشور، پرواز به عراق انجام می‌شود، مرزها نیز افزایش دوبرابری داشت و قطار تهران-کربلا هم فعال و تقویت شده و توسعه یافته است.

ستاد اربعین نیز موظف شد در اسرع وقت سامانه‌ای جهت ارائه آخرین اطلاعات موثق بصورت دائم و نیز اخذ شکایات مردمی راه اندازی کند و درصورت نیاز بخشی از خطوط ارتباطی مردم با رئیس جمهور برای شنیدن شکایات مردم در اختیار عموم قرار گیرد چرا که رئیس جمهور هیچ گونه قصوری را نخواهد پذیرفت. 

مرزهای شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند. با افزایش چشمگیر تعداد زائران در پایانه مرزی شلمچه برای شرکت در همایش پیاده روی اربعین، از امروز تعداد گیت‌های عبور زائران در پایانه مرزی شلمچه حدود دو برابر شد و بر این اساس اکنون گیت های دو طرف پایانه مرز بین المللی شلمچه به خروج زائران اختصاص یافته است.

در همین زمینه مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری هم برای نخستین بار به موضوع اربعین ورود کرده تا با نظارت و هماهنگی بین دستگاهی این مرکز، همچنین همت مضاعف مسئولان و دست اندرکاران ستادهای اربعین در سراسر کشور، کاستی‌ها و نواقص مرتفع شود.

بازدید میدانی معاون اول رئیس جمهور از مرز مهران و چذابه

تردد روان در مرز جدید مریوان -باشماق 

مرز خسروی مسدود است

امکان خروج روزانه ۲۰ هزار زائر اربعین از مرز تمرچین 

بهادر جهرمی تاکید کرد: باتوجه به افزایش چشمگیر زائران، هر آنچه که برای تسهیل سفر فراهم شود، باز هم به میزان انتظار و آنچه که باید باشد، نخواهیم رسید بنابراین درخواست می‌کنیم مردم هم همکاری کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84881638/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%B4-%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84

این مرز در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد که برای نخستین بار، یکی از معبرهای کشورمان برای عبور زائران حسینی به سمت عراق تعیین شده است و امسال با تمهید ویژه مسئولان در دولت مردمی سیزدهم و مقامات استانی مرز تمرچین در زُمره مرزهایی قرار گرفت که زئران می‌توانند از آن طریق وارد کشور عراق شده و به کربلا مشرف شوند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی