آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا مطالبه جدی تهران است

آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا مطالبه جدی تهران است

سخنگوی کمیسیون امنت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه  ۴۲ ملاقات سیاسی را انجام داده و از این جهت روند پیگیری‌ها و تحولات دیپلماتیک در این سفر دنبال شده است. جریان‌های کوچک ضد انقلاب برای تخریب این سفر در حوزه رسانه ناکام ماندند.

وزارت خارجه پیگیر خشونت علیه نمایندگی‌های ایران در کشورهای دیگر/ ۹ مورد خشونت علیه سفارتخانه‌های ایران

وی با بیان اینکه دستاوردهای این سفر در حوزه فعالیت دیپلماتیک کشور روشن است، اظهار کرد: رئیس جمهور و وزیر خارجه در این سفر درباره موضوعات دو جانبه و بین المللی گفت و گوهای جدی داشتند و در جهت پیشرفت مسائل سیاسی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: همینطور در جلسه امروز به آخرین روند مذاکرات احیای برجام نیز اشاره شد، طبق اظهارات  امیرعبدالهیان ارتباط ما از طریق ارسال پیام با طرف‌های غربی برقرار است. ما از طریق واسطه اروپایی پیام‌های خود را به طرف آمریکایی ارسال و مواضع آنها را دریافت می‌کنیم. وزیر امور خارجه اذعان دارد که «درک بهتری از موضوعات باقی مانده صورت گرفته است و انتظار داریم که آمریکایی ها با واقع بینی آخرین مواضع ایران را درک کنند و بر اساس منطق با آنها مواجه شوند.» هرچند مواضع رسانه‌ای طرف‌های آمریکایی منفی است اما در عمل شاهد هستیم که آنها در روند مذاکرات نیاز خود را به کسب توافق با ایران اعلام می کنند.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل عمویی در توضیح نشست امروز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه امروز که با حضور وزیر امور خارجه تشکیل شد، حسین امیرعبداللهیان نخست گزارشی درباره آخرین تحولات سیاسی و بین المللی از جمله پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را ارایه کرد. در این سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با ۱۳ رئیس دولت دیدار و گفت‌وگو کرده است همچنین دو مقام ارشد بین المللی با رئیس جمهور ملاقات کردند.

عموئی یادآور شد: در این جلسه در مورد موضوع باقر نمازی گفت‌وگو شد، قبلا هم تاکید شده بود باقر نمازی دوره محکومیت خود را در ایران طی کرده و از زاویه انسانی با توجه به سن او و بیماری که دارد، طبق درخواست دبیر کل سازمان ملل با حُسن نیت شرایط را برای درمان وی و وضعیت جسمانی بهتری داشته باشند فراهم کردیم و البته جمهوری اسلامی هم مطالبه ای دارد و زندانیان ایرانی که در آمریکا به ناحق برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه تحت شرایط خاص قرار گرفتند، باید آزاد شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84903467/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی ادامه داد: متاسفانه در ۹ مورد شاهد خشونت بودیم و در این موارد کمیسیون مطالبه جدی را داشت،  وزارت خارجه از طریق مجاری بین المللی و طبق کنوانسیون وین اقدامات لازم را برای پیگیری موضوع از لحاظ حقوقی انجام داده است. بر اساس گزارش دریافتی اقدامات مهم و قابل پیگیری را وزارت خارجه برای مقابله با این اقدامات خرابکارانه که در جهت تخریب روابط ایران و کشورهای مختلف است، انجام داده است.

عمویی یادآور شد: در جلسه امروز کمیسیون به مباحث سیاسی دیگر نیز پرداخته شد؛ در جریان تحرکات امنیتی که در چند روز گذشته در کشور شاهد هستیم، موارد تعرض به نمایندگی‌های ایران در خارج کشور نیز رخ داده است لذا به جهت ضرورت دفاع کشورهای میزبان از اماکن دیپلماتیک به این موضوع مجدانه در کمیسیون پرداخته شد.

آمریکایی‌ها در روند مذاکرات نیاز خود را به کسب توافق با ایران اعلام کردند

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی