آشنایی با کاربرد و انواع سی پی یوها در کامپیوتر % معرفی ویژگی های مهم CPUها

فرکانس پردازنده ها معمولاً به دو صورت اعلام می‌ شوند، یکی سرعت پایه و دیگری سرعت حــداکثر که معمولاً پردازنده ‌ها با توجه به شرایط کاری مختلف، فرکانس را تنظیم می‌ کنند. مورد بعدی که برای انتخاب CPU خوب باید به آن توجه کنید، سرعت کلاک پردازنده است. سرعت کلاک پردازنده با گیگاهرتز اندازه گیری می شود و در واقع تعداد دستور هایی که یک پردازنده می تواند در یک بازه زمانی مشخص انجام دهد را نشان می دهد.

مدل‌هایی که به خوبی آخرین نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها را نیز پوشش داده و پشتیبانی کنند. ویندوز 11 به طور رسمی از پردازنده های قدیمی یا متعلق به نسل قبل پشتیبانی نمی کند، بنابراین اگر قصد استفاده از ویندوز 11 را دارید حتماً به سازگاری آن با ویندوز 11 توجه کنید. پردازنده های اینتل از نسل هشتم و نسل های پس از و پردازنده های AMD از سری Ryzen و سری های جدیدتر از ویندوز 11 پشتیبانی می کنند. طبق آنچه که گفته شد، نسل‌های جدیدتر پردازنده‌ها تقریباً همواره بهترین هستند اما لزوماً بالاترین ارزش خرید را ندارند و ممکن است یک پردازنده کامپیوتر نسل قدیمی‌تر بسیار خوش قیمت‌تر باشد. برای کاربرانی که بودجه کمی دارند، خرید پردازنده  intel با تراشه های سلرون و پنتیوم مناسب است.

پردازنده AMD‌ در چند نسخه عرضه می‌شود؟

به‌طور طبیعی، برآورده کردن این شرایط نیازمند مداربندی اضافه است، بنابراین پردازنده‌های خط مونتاژی، پیچیده‌تر از انواع ساب اسکالر هستند (البته، خیلی پیچیده‌تر نیستند). یک پردازنده از نوع خط لوله، می‌تواند بسیار نزدیک به حد اسکالر شود، در این شرایط تنها مانع موجود وقفه‌ها (دستورالعملی که بیش از یک چرخهٔ ساعتی در یک مرحله طول می‌کشد) هستند. هر دو پردازنده و فن پردازنده دارای یک میزان توان مصرفی TDP مشخصی هستند که با واحد وات (W) نشان داده می شود. اگر TDP سی پی یو بالاتر از TDP فن باشد، آن فن یا خنک کننده نمی تواند به خوبی پردازنده را خنک کند. تا این قسمت با ویژگی‌ها و مشخصات مهم پردازنده آشنا شدید و بهتر است بدانید اکثر آن‌ها در قیمتCPU تاثیرگذار هستند. یکی از عامل‌های مهم در تعیین قیمت پردازنده، تعداد هسته‌های آن است و هرچقدر تعداد آن‌ها بیشتر باشد، قیمت سی پی یو نیز افزایش می‌یابد.

پردازنده اینتل Intel Core i5 4590T

آشنایی با کاربرد و انواع سی پی یوها در کامپیوتر % معرفی ویژگی های مهم CPUها

در آخرین مرحله، دستوراتی رمزگشایی شده اند برای تکمیل و تحلیل به بخش مربوط در سی‌پی‌یو ارسال می‌شوند. نتایج اغلب در بخشی از سی‌پی‌یو ثبت می‌شود تا در دستورالعمل‌های بعدی به آن‌ها مراجعه شود
 اگر شما به فکر خرید یک لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری هستید باید به نکاتی برای خرید توجه داشته باشید. در کامپیوتر، سی پی یو درست در قلب دستگاه قرار داشته و به مادربورد متصل است. اگر کیس را باز کنید نمی‌توانید آن را ببینید چرا که یک فن خنک‌کننده رویش قرار دارد چرا که پردازنده به دلیل قدرت زیادی که دارد بدون فن به سرعت دمایش بالا می‌رود و دمای بالا هم دشمن اصلی هر قطعه کامپیوتری است. اما در لپ‌تاپ‌ها جدا کردن سی پی یو تقریبا غیر ممکن است چرا که این قطعه به مادربورد چسبیده شده و مادربورد را هم نمی‌توانید عوض کنید. واحد پردازنده مرکزی یا Central Processing Unit که به اختصار CPU یا سی پی یو خوانده می‌شود، تراشه کامپیوتری است که اجرای تمامی عملیات‌ها را برعهده دارد.

Intel Core i3-2100 Processor

بسیاری از CPUهای جدید، دارای یک قطعهٔ مجزا برای مدیریت انرژی هستند، که در دای ادغام شده‌است، و وظیفه آن، تنظیم کردن منبع ولتاژ به صورت دلخواه برای مدار CPU است. شما همچنین می توانید داده های مصرفی CPU و دیگر جزئیات را مشاهده کنید، از جمله تعداد هسته های CPU کامپیوتر شما. پردازنده‌های Core i5 و Core i7 از شرکت اینتل و پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 از شرکت AMD گزینه‌های عالی این دسته بندی به شمار می‌روند. همچنین با استفاده از برخی نرم افزارها می‌‌‌توانید سرعت CPU  کامپیوتر را افزایش دهید. البته با تکنولوژی‌هایی مثل هایپرتریدینگ (Hyper Threading) یک هسته، خود به جندین هسته مجازی تقسیم می‌شود.

  • انتخاب بهترین سی پی یو در زمان خرید یا ارتقای PC بسیار حائز اهمیت است و باید کوشید بهترین پردازنده کامپیوتر بازار ایران را پیدا کرد.
  • پس در نظر داشته باشید که نباید به صورت چشم بسته به پیشنهادهایی که در یک راهنمای خرید سی پی یو فقط موارد قدرتمندتر و گرانتر را معرفی می‌کنند تکیه کرد و گاهی اوقات صرف هزینه کمتر، ارزش افزوده بسیار بیشتری خواهد داشت.
  • تــعــداد هــســتــه‌ ها یکی از مهم ترین معیار‌ های انتخاب CPU است کــه هــر چــه تــعــداد هــســتــه ‌هــای آن بــیــشــتــر بــــاشـــد بــرای کــار‌ هــای ســنـگــیــن ‌تـــر و مـــولـــتـــی تسکینگ مناسب تر است.
  • دقت داشته باشید که ما در این راهنمای خرید CPU به معرفی مدل‌های روز می‌پردازیم.
  • با توجه به فضای محدود داخل کیس، بهتر است به اندازه و ابعاد فن سی پی یو دقت کنید.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی