احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

سخنران بعدی، حجت‌الاسلام قاسمیان است که تنها چند ساعت قبل از جلسه از سفر حج بازگشته بود؛ در صحبت‌های قاسمیان یک نکته بسیار مهم به چشم می‌آمد و آن هم توزیع قدرت میان مردم با احیای جهاد سازندگی است.

احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

رئیس جمهور حرکت جهادی و جهاد سازندگی را بخشی از ذات انقلاب اسلامی بر شمرد و گفت که همین موضوع باعث شد تا با پایان کار جهاد سازندگی، حرکت جهادی در کشور متوقف نشود.

احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

در ادامه در اردیبهشت‌ماه سال جاری رویداد ملی نوآوری جهاد و محرومیت زدایی برگزار می‌شود که طی آن از ۱۶۴ هزار نفر به صورت اختصاصی دعوت می‌شود که با حضور ۳۳ هزار نفر در مرحله اول به مدت ۹ هزار نفر ساعت هم‌اندیشی صورت می‌گیرد و نهایتا منجر به رای‌دهی به مسائل اولویت دار می‌شود.

فضای نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی صمیمانه و سرشار از حس و حال کارهای جهادی است؛ اعضای جلسه که به مرور رسیده‌اند، پیش از برگزاری جلسه شورا ابتدا از نمایشگاهی که در مصلی برپا شده بازدید می‌کنند، رئیس جمهور نیز به همین ترتیب ابتدا از نمایشگاه بازدید کرد و سپس به جلسه شورا آمد.

احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم


منبع: https://www.irna.ir/news/84829280/%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AFساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به موضوع تولید و اشتغال بعنوان مهمترین موضوع در احیای جهاد سازندگی اشاره می‌کند و تاکید دارد که نقش عشایر باید در این موضوع پررنگ باشد؛ البته این نکته مورد اشاره وزیر را می‌توان در عنوان این شورا نیز جستجو کرد، «شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی»

فرصت جماران دیگر رویدادی بود که خردادماه ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مناسبت بزرگداشت روز جهاد سازندگی در حسینیه جماران و با حضور جهادی‌ها برگزار شد.

دیگر سخنرانان نیز به نکات دیگری پیرامون احیای جهاد سازندگی اشاره می‌کنند تا اینکه اینبار نوبت به رئیس جمهور می‌رسد تا بعنوان جمع‌بندی جلسه شورا سخنرانی کند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد که آن بخشی از کشور که جهادی فکر نمی‌کند را هم باید به سمت حرکت‌های جهادی سوق داد و گفت: هنر جریان جهادی این است که بخش اداری کشور را هم فعال کند.

احیای میراث امام (ره) از مصلی تهران/ روایتی از بازآفرینی جهاد سازندگی در دولت سیزدهم

رئیس جمهور در ابتدای سخنانش ابتدا از نمایشگاه برپاشده در مصلی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای روایتگری گذشته، وضع موجود و نیازهای آینده تقدیر و تشکر می‌کند و پس از آن به سابقه ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: زمانی چنین تصور شد که اگر جهادسازندگی و وزارت کشاورزی ادغام شوند، شاید حرکت‌های جهادی تخصصی‌تر و وزارت کشاورزی متعهدتر شود. در همان زمان نیز دوستداران و دغدغه‌مندان انقلاب نگران این بودند که با این ادغام جریان جهادسازندگی در نظام پیچیده اداری گم شود و بعدها مشخص شد این دغدغه کاملا درست بوده است.

در سال گذشته رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای به آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور پیرامون احیای جهاد سازندگی تاکید می‌کنند و همین موضوع سبب شد تا آیت‌الله رئیسی در مهرماه سال گذشته طی جلسه‌ای ویژه با پیشکسوتان و فعالان جهادی و محرومیت زدایی در خصوص احیای ماموریت‌های جهاد سازندگی خطاب به معاون اول خود دستور ویژه‌ای را مبنی بر فرصت ۲۰ روزه برای تهیه ساز و کار احیای جهاد سازندگی صادر کند.

بشارتی البته بر این نکته نیز تاکید می‌کند که احیای جهاد نباید به معنای تشکیل یک ساختار عریض و طویل دولتی باشد.

شرط موفقیت در کار داشتن دبیرخانه قوی است، این شرطی است که رئیس جمهور برای موفقیت شورای عالی جهاد سازندگی مطرح می‌کند و علت آن را هم مشغله اعضای حقوقی می‌داند که در اینجا باید دبیرخانه ایفای نقش هماهنگی کند؛ البته رئیس جمهور به اعضای حقیقی نیز توصیه می‌کند که تمام توانشان معطوف کار جهادی باشد تا کار بهتر پیش برود.

سید جلیل بشارتی از اعضای حقیقی شورا در سخنان خود بر ضرورت توسعه جنبه‌های مردمی و گفتمان عمومی جهاد تاکید می‌کند و می‌گوید که هیچ رئیس دولتی مثل آیت‌الله رئیسی علم جهاد را تا کنون برنداشته است.

مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، احمد وحیدی وزیر کشور، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر، محمدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن، سید جلیل بشارتی، حجت الاسلام قاسمیان، صادق میرزاده مفرد و هانی ایرانمنش از اعضای حقیقی شورا، سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی و سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افرادی هستند که در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و هرکدام از منظر مورد توجه خود به مقوله جهاد سازندگی و بایدها و نبایدهای مد نظرشان پرداختند.

آیت‌الله رئیسی نسبت به ضرورت پرهیز از گسترش تشکیلات هم توصیه می‌کند که کار بدون گسترش تشکیلات و با بیشترین بهره وری باشد.

پس از این دستور، کارگروه ویژه احیای جهاد سازندگی توسط معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و در بازه زمانی مهر و آبان ۱۴۰۰ جلسات کارشناسی متعددی برای این موضوع برگزار می‌شود که شامل تشکیل ۳۰ جلسه با مدیران قدیمی جهاد سازندگی، تشکیل ۲۰ جلسه هم اندیشی با صاحب نظران و تشکیل ۱۰ جلسه با کنشگران جهادی است و نهایتا خروجی این جلسات منجر به تصویب آیین‌نامه شورایعالی جهاد سازندگی در جلسه هیئت دولت در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ می‌شود.

و نهایتا تمام این رویدادها منجر به برگزاری نخستین زیست بوم نمایشگاهی و رویداد نوآورانه جهاد تحت عنوان «همه با هم» در مصلی امام خمینی و در کنار آن برگزاری نخستین جلسه شورایعالی جهاد سازندگی شد.

گروه سیاسی ایرنا: بعد از ظهر پنجشنبه ۳۰ تیر، مصلی امام خمینی (ره) تهران میزبان رویدادی بزرگ است. رویدادی که قرار است در آن میراث ۴۳ ساله حضرت امام خمینی (ره) احیا شود و حالا مصلایی که به نام بلند او مزین است میزبان نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی و در کنار آن نمایشگاهی با نام رویداد ملی همه با هم است.

در میان صحبت‌های اعضای جلسه نکات قابل توجهی بیان می‌شود، مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد و احمد وحیدی وزیر کشور در ابتدا نکاتی را پیرامون شرح وظایف و تقسیم کارهای صورت گرفته در اساسنامه مطرح می‌کنند. پس از آنها نوبت به امیر موسوی فرمانده کل ارتش رسید تا از پای کار بودن ارتش برای اقدامات جهادی بگوید و تاکید کند که روحیه جهادی همراه با انضباط نیروی انسانی ارتش به صورت کامل پای کار تمام اقدامات است.

جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز می‌شود و در ابتدا مدنی دبیر شورا گزارشی از اقدامات ماه‌های گذشته ارائه می‌کند و از رئیس جمهور درخواست می‌کند تا حاضرین که اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی هستند هرکدام به بیان نقطه نظرات خود بپردازند؛ مدنی زاده از همان ابتدای جلسه تذکر وقت را به صورت جدی مطرح می‌کند و می‌گوید که هرکس ۲ تا ۳ دقیقه زمان دارد.

در راس جلسه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که اکنون مسئولیت دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی را بر عهده دارد قرار دارند. پس از واگذاری مسئولیت احیای جهاد سازندگی از سوی رئیس جمهور به معاون اول خود، مخبر نیز معاون توسعه روستایی و مناطق محروم را بعنوان مسئول مستقیم پیگیری این موضوع تعیین می‌کند و در حقیقت این دو طی ماه‌های گذشته در خط مقدم احیای جهاد سازندگی قرار داشته‌اند.

اتمام جلسه، فرصتی برای مصاحفه حاضران با رئیس جمهور است که آیت‌الله رئیسی نیز با حوصله تمام به آنها پاسخ می‌دهد و در نهایت هم عکس یادگاری نیروهای جهادی با رئیس جمهور پایان بخش نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی