اساس تفکر دولت سیزدهم حل مشکلات جامعه با همکاری مردم است

معاون اجرایی رییس جمهور درباره تامین منابع طرح ترانزیتی راه آهن رشت – آستارا گفت: منابع لازم پیش بینی شده و بخش دیگری از منابع  مورد نیاز هم از محل تهاتر نفت پیش بینی های لازم صورت گرفته و با قدرت پیش خواهد رفت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: توفیق‌های خوبی این دولت داشته که نمونه‌ آن مدیریت منابع، مدیریت حامل‌های انرژی، در حوزه دیپلماسی و توسعه روابط در چارچوب عزت ایران اسلامی، مانع‌زدایی در کسب و کار و سفرهای استانی است.

مرتضوی درباره اجرای مصوبات سفرهای رییس جمهور به ۳۱ استان گفت: میانگین هر سفر حدود ۹ روز بود و رییس جمهور به تمام استان سفر کرد و با تمام ظرفیت کارشناسی وارد میدان شد و برای اجرای سفرها برنامه‌ریزی‌های مختلف داشته است.

پرهیز رییس جمهور از بریدن روبان وکلنگ زنی 

مرتضوی تاکید کرد که  رئیس جمهور از بریدن روبان و کلنگ زنی پرهیز می کند ‌و اعتقاد دولت این است که به محض پایان هر طرح، باید به بهره برداری عمومی برسد ‌و اگر مستندی وجود دارد که طرحی آماده بهره برداری بوده و عمدی افتتاح نشده،‌ منتقدان می توانند اسناد ان را فضای مجازی منتشر کنند.

پیش بینی منابع لازم برای طرح ترانزیتی رشت – آستارا 

وی افزود: این حضور رئیس جمهور و مسئولان، برکات زیادی داشته است، زیرا شنیدن حرف مردم وصدور دستورات مقتضی توسط رئیس جمهور به پیگیری و حل مشکلات منجر می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید صولت مرتضوی دوشنبه شب در گفت‌وگویی، در توضیح کارنامه دولت سیزدهم افزود: دولت سیزدهم، دولت تحولی است و سند تحولی دولت تدوین و به عنوان سند راهبردی در دستور کار قرار گرفته است.  

وی تاکید کرد: دولت از همان ابتدای شروع به فعالیت با کارنامه و برنامه‌دار بود و اساس تفکر این دولت اعتلای انقلاب اسلامی و اتکا به مردم و حل مشکلات جامعه با همکاری مردم است.

معاون اجرایی رییس جمهور تصریح کرد: اگر جایی نتوانیم کاری را انجام دهیم، صادقانه به رئیس جمهور اعلام می کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که چند درصد از مصوبات سفرهای استانی محقق شده، گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی از این طرح ها و مصوبات به اجرا و بهره برداری رسیده اند، بطوریکه از ۵۰۳۰ طرح تاکنون ۱۹۱مورد به اتمام رسیده و ۴۵۸۷ مورد در دست اجرا و ۲۵۲ مورد در دست پیگیری است و به زودی عملیات اجرای آن آغاز می‌شود.

از ثبات به سمت رونق اقتصادی می‌رویم 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به کاهش ١٨ درصدی نرخ تورم در یکسال اخیر اشاره کرد و افزود: تورم در ابتدای فعالیت دولت ۶۰ درصد بود که به ١٨ درصد کاهش یافت و اکنون به ثبات رسیده ایم و بعد از ثبات پیشرفت آغاز خواهد شد. افزایش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی، رشد ۲۲ درصدی ترانزیتی، ساخت یک میلیون مسکن در آینده ای نزدیک از کارهایی است که در حال انجام است.

معاون اجرایی رییس جمهور درباره احیا دریاچه ارومیه افزود: منابع لازم پیش بینی شد و امسال حدود ۱۷۵ میلیارد تومان به دستگاه اجرایی ابلاغ شده و بقیه هم تخصیص داده می شود و دستگاه مربوطه مشغول فعالیت هستند البته در برآوردهای بعدی تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پیش بینی شده است.

 مرتضوی مهمترین اولویت های معاونت اجرایی برای سال دوم دولت را اجرای مصوبات سفرهای استانی دانست.


منبع: https://www.irna.ir/news/84871972/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

بخش اعظم منابع خسارات ناشی از سیل تامین شده است

وی درباره اقدامات دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله به مردم‌ گفت: بخش قابل توجهی از منابع تامین شده است ‌و در ابتدا منابعی به عنوان تنخواه توسط دولت برای هزینه های ضروری پرداخت و سپس برآورد خسارت انجام می شود. 

مهم‌ترین هدف دولت ارتباط با مردم است

معاون اجرایی رییس جمهور درباره اینکه  آیا دولت برنامه ای برای افزایش رشد اقتصادی کشور دارد، تصریح کرد: این دولت تنها دولتی است که در حوزه های مختلف، دارای برنامه است و انشاءالله در چارچوب این برنامه ها دولت به وظایف خود عمل خواهد کرد و به فضل الهی شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

مرتضوی با بیان اینکه سیاستگذاری رییس جمهور در رفع تنگناها و گره گشایی از طرح‌های عمرانی متوقف بود، افزود: در مجموع ۹۱۰ فقره توافقنامه در ۳۱ استان داشتیم و مجموع طرح‌ها پنج هزار و ۳۰ طرح عمرانی بوده است. همچنین در سفرهای استانی موضوع مسکن روستایی و شهری هم‌ در دستور کار قرار گرفت.

مرتضوی تصریح کرد که ارتباطات مردمی نهاد محصور در ساختار خاص اداری نیست و رییس جمهور ارتباطات گسترده ای با آحاد مردم دارند و ملاقات های وی با اقشار مختلف مردم،‌کم نظیر است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره آمار تعداد طرح های نیمه تمام در کشور گفت: روایت های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد وجود بیش از ۴۰ هزار طرح نیمه تمام است  و در سفرهای استانی نیز اولویت با طرح های نیمه تمامی بود که سبب حل مشکلات آن منطقه می شد. 

اساس سفر دور دوم نظارت میدانی ‌و رصد اجرای مصوبات دور نخست 

مرتضوی درباره دور دوم سفرهای استانی توضیح داد: زمان دقیق این سفرها هنوز مشخص نیست اما زمان دقیق را پس از بررسی اطلاع رسانی می کنیم در  مجموع رویکرد ما متفاوت است و اساس سفر دور دوم نظارت میدانی ‌و رصد اجرای مصوبات دور نخست است. 

دولت و مجلس صمیمانه‌ترین تعامل را دارند 

مرتضوی درباره تعامل با نمایندگان گفت: مشورت با نمایندگان یکی از توصیه‌های رییس جمهور است و برای هماهنگی سفرها بعضی وقت‌ها در مجلس حضور می‌یابم و گاهی از آنها دعوت می‌کنیم. سیاست دولت با مجلس تعاملی است و هر دو در خدمت یکدیگر هستند.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: یکی از اولویت‌های دولت حضور میان مردم و رفع دغدغه معیشت آنها است که در این یکسال موفقیت‌های کسب کرد که اقدامات کارشناسانه و مجاهدانه در اصلاح ساختار اقتصادی کشور نمونه‌ای از آن است.

معاون اجرایی رییس جمهور درباره سفر استانی رییس جمهور به اصفهان گفت: سفرهای استانی کاملاً با نگاه کارشناسی انجام می‌شود و در راستای خدمت به مردم است و این استان هم مانند سایر استان دارای مصوبات بوده و منابع هم به آن تخصیص یافته است.

مرکز ارتباطات مردمی حلقه وصل بین مردم و مسئولان است

معاون اجرایی رییس جمهور درباره مرکز ارتباط مردمی با رییس جمهور گفت: این مرکز حلقه وصل بین مردم و مسئولان است و در مرکز استان ٣٠ میز خدمت برپا می شود و مردم مسایل خود را بیان می کنند و بسیاری از مسایل مردم در همانجا برطرف می شود و برخی مسایل به دستگاه های مربوطه برای پیگیری و رسیدگی ارسال می شوند.

وی درباره دستورات ویژه رییس جمهور در سفرهای استانی گفت: تمام دستورات را در معاونت اجرایی و سایر دستگاه ها پیگیری ‌و رسیدگی می کنیم، در برخی موارد مشکلاتی دارد که در حال رفع است به عنوان نمونه یکی از این دستورات آیت الله رییسی درباره چادر مشکی در صنعت نساجی بود که دو کارخانه مشکلاتی داشتند که برای رفع موانع تولید آن نشست برگزار کردیم و اکنون میزان تولید چادر مشکی از ۱۰ میلیون متر به حدود ۴۶ میلیون متر افزایش یافت. دیگری آزادسازی سواحل بود که انجام شد. 

مرتضوی همچنین هدف دولت از سفر به استانها را اینگونه تشریح کرد: دولت اهداف متعددی در این خصوص دارد که مهم‌ترین آن ارتباط با مردم است، زیرا که دولت برای مردم است و پیوند دولت و ملت، یک وحدت ملی است.

مرتضوی ادامه داد: دولت در حوزه سلامت هم خدمات فراوانی انجام داد. در ابتدای فعالیت دولت تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد بستری و مرگ میر افزایش داشت که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در تماس با همتای چینی واکسن کرونا وارد و هم در داخل تولید شد.

مرتضوی اظهار داشت: در مجموع ۹۱۰ فقره توافق نامه در ۳۱ استان داشتیم و مجموع طرح ها پنج هزار و ۳۰ طرح عمرانی بوده است. همچنین در سفرهای استانی موضوع مسکن روستایی و شهری هم‌ در دستور کار قرار گرفت. در حوزه زیربنایی ۱۵۸۷ طرح، در حوزه کشاورزی ۶۷۸ طرح در حوزه بهداشت و درمان ۴۷۲ طرح، در حوزه صنعت و معدن ۱۴۲ طرح، در حوزه اشتغال و رفاه اجتماعی ۹۰۰ طرح، در حوزه آموزش،‌ فرهنگ و ورزش ۱۱۰۱ طرح و در حوزه قضایی و انتظامی ۱۶۱ طرح اولویت دار در این سفرها شناسایی شدند و خوشبختانه منابع لازم برای اجرای این طرح ها پیش بینی شد و آنچه در سال گذشته پیش بینی شده بود انجام شده و انشاءالله در ادامه نیز به طور کامل محقق خواهد شد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی