استاندار: مدیران مازندران برای جذب اعتبارات ملی تلاش کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمود حسینی‌پور روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران در سالن جلسات استانداری افزود: در زمان حاضر ساختار بودجه کشور براساس چارچوب و سیستم مشخص تعریف نشده که با این نگاه منتظر تزریق اعتبارات در زمان مقرر باشیم؛ بنابرین باید برای جذب اعتبارات ملی به طور مستمر پیگیری کنیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در مازندران تصریح کرد: همواره نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای همراهی با دستگاه های اجرایی برای جذب اعتبارات ملی اعلام کردند که باید از این ظرفیت ها بیشترین بهره را برای توسعه استان برد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84947325/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

ضرورت و اهمیت تکمیل هر چه سریع تر و به بهره برداری رساندن سد هراز به این است که این سد به تنهایی می تواند حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب برابر با هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی کند. قابلیت سد هزار تامین آب زراعی ۱۱۰ هزار هکتار اراضی دشت هراز معادل حدود نیمی از اراضی شالیزاری مازندران در کنار تامین  آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای منطقه و همچنین تولید انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگاوات و کنترل سیلاب است.

کارسازی سه‌هزار میلیارد تومانی

کشاورزی اولویت مهم اقتصادی مازندران

حسینی‌پور افزود: روان سازی سیستم اداری برای تسهیل در اعطای مجوزهای سرمایه گذاری باجدیت در دستورکار مدیران و کارکنان دستگاه های دولتی باشد و معتقدیم با جذب بخش خصوصی سرمایه گذار، مردم و دولت باید از آن نفع ببرند.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته اداره کل نوسازی مدارس مازندران ۳۷۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داشت اما جهاد کشاورزی که همواره مورد تاکید ما است ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار جذب کرد که این رقم از تخصیص اعتبارات به هیچ عنوان استان را در مسیر توسعه حرکت نمی دهد.

جذب اعتبارات و سرمایه‌گذار در اولویت

استاندار مازندران گفت: مازندران استان اول کشور در تولیدات محصولات کشاورزی است و به طور قطع باید اعتبارات این حوزه متناسب با تولیدات افزایش یابد و با ورود سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پیگیری های جهاد کشاورزی باید تحول شگرفی در حوزه تولیدات استان و حمایت از فعالان کشاورزی با جذب اعتبارات روی دهد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مازندران معرفی شود

ساخت سد هراز اواخر دهه ۶۰ مطرح شد و حتی در سال های ۶۹ و ۷۰ در ردیف اعتباری بودجه ملی کشور قرار گرفت، اما به دلیل اختلافات سیاسی، زیست محیطی و اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

حسینی‌پور با بیان این که معاونانی که مسوول جذب اعتبارات و سرمایه گذار در دستگاه ها هستند باید فعال ترین فرد در ادارات دولتی مربوطه خود باشد، تصریح کرد: در بررسی عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی جذب اعتبارات ملی و بخش خصوصی مهم‌ترین مولفه ها است.

استاندار مازندران با بیان این که، سه هزار میلیارد تومان از محل تهاتر املاک برای راه سازی در استان کارسازی شده است، اضافه کرد: استان مازندران از این حیث رتبه اول کشور را دارد و دولت در قبال تهاتر نفت برای ساخت و تکمیل بیمارستان های استان هم اقدامات بسیاری خوبی را در است اجرا دارد.

استاندار مازندران با بیان این که برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان از جمله شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری در جذب اعتبارات ملی در ماه‌های گذشته موفق عمل کردند، گفت: مدیران این دستگاه‌ها که جا دارد از آنان تشکر کنیم در جذب اعتبارات ملی موفق عمل کردند و اعتبارات قابل توجهی برای مازندران جذب کردند.

وی در ادامه با بیان این که، ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری مازندران برای جذب بخش خصوصی به فعالان اقتصادی معرفی شود، گفت: ایجاد جذابیت‌ها و تسهیل روابط اداری برای انگیزه سرمایه گذار در راستای راه اندازی بنگاه های اقتصادی در استان بیش از پیش مورد توجه باشد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در مازندران با بیان این این که، تکمیل سد کسیلیان باجدیت از سوی مسوولان مربوط پیگیری شود، گفت: توسعه اقتصادی استان با تکمیل زیرساخت ها به طور حتم افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: جذب بودجه ملی برای استان براساس رویکرد مطالبه گری به نتیجه خواهد رسید و باید کنش‌گری داشته باشیم و با برنامه ریزی اصولی و تلاش‌های مستمر برای توسعه اقتصادی مازندران با جذب اعتبارات اقدام کنیم.

حسینی‌پور با بیان این که، نمایندگان مازندران در مجلس ظرفیت بسیار خوبی برای جذب اعتبارات و پیگیری مصوبات هستند، گفت: نمایندگان استان ظرفیت های خوبی برای کارسازی و توسعه این دیار دارند و دستگاه های اجرایی باید مهم ترین برنامه های کاری خود که نیازمند پیگیری های ملی است را در اختیار نمایندگان مجلس بگذارند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در مازندران ادامه داد: در طرح‌های عمرانی و زیرساختی که تکمیل آن نیازمند اعتبارت ملی است با سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسه بگذارد و به تمامی این مدیران در نحوه تحقق برنامه های مالی یادآوری های لازم صورت گیرد.

لزوم همراهی نمایندگان مجلس

طبق طراحی ، این سد از نوع مخزنی و با ساختار خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر است که پیش بینی می شود ظرفیت نهایی تجمیع ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب را داشته باشد .

پیگیری جدی در ساخت سد هراز

حسینی‌پور با بیان این که، در ساخت سد هراز برای تامین آب پایدار برای استان جدی هستیم و جزو اولویت های استان است، ادامه داد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سد در اختیار بانک ملی است که باید پیگیر جذب این اعتبار باشیم.

استاندار مازندران اضافه کرد: همه باید بدانند که مهم ترین اولویت کاری دستگاه های اجرایی جذب اعتبارت ملی است و هنر مدیران باید تحقق این موضوع باشد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی