استاندار کرمان: روایت رسانه‌ای پیروز جنگ کنونی را تعیین می‌کند

نقش رسانه ها در مهار کرونا

وی یادآور شد: گاهی برخی اخبار نگرانی به مردم وارد می کنند و پس از انتشار نیز امکان حذف ندارد بنابراین سرعت نشر خبر نباید به صحت آن ضربه بزند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84860395/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

وی افزود: شرکت برق در سیل اخیر حین بارندگی ترانس برق یک منطقه را تعویض کرد و اگر می گوید برق قطع است اقدامات را هم بگویید و امیدآفرینی کنید.

استاندار کرمان عنوان کرد: رسانه صدای مردم باشد و خدمات نظام و گرفتاری مردم در شهرها و روستاها را انعکاس دهد.

وی گفت: گرفتاری های کنونی اروپا بازتابی در رسانه های این کشورها ندارد اما قطعی برق در نقطه ای درون کشور بسیار بزرگنمایی می شود، اعلام مشکلات اشکالی ندارد اما باید به حد و متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه سربازان جهاد تبیین رسانه ها و خبرنگاران هستند گفت: اگر اتفاقی می افتد آن را تبیین کنید.

رسانه صدای مردم باشد/امیدآفرینی در جامعه

فداکار ادامه داد: روزهای ابتدایی شیوع این ویروس که دستورالعمل های بهداشتی متفاوتی مطرح می شد، اگر رسانه‌ها نبودند، مردم آسیب می دیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی فداکار شامگاه شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگاران افزود: زمانی دشمن با ابزار جنگی مشخص روبروی ما قرار گرفته بود و می‌دانستیم که اگر مراقبت نکنیم ضربه می‌خوریم اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان ابراز داشت: بروزرسانی آموزشی رسانه بسیار مهم است با افرادی با ابزارها و تکنیک ها جدید کار کنیم و موفقیت کاری در گرو ارتقای آموزش‌ها است.

فداکار افزود: همه رسانه ها اکنون منابعی در ادارات دارند و می توانند خود خبر دقیق را دربیاورید.

پاسخ استاندار کرمان به مطالبات خبرنگاران

ضرورت انعکاس اقدامات دولت در شرایط فعلی

فداکار بیان داشت: تلفات سیل نسبت به حجم حادثه بسیار پایین بود و چهار مورد فوتی استان کرمان نیز به علت کم دقتی بود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در اطلاع رسانی، تبیین این طرح و همچنین اقناع افکار عمومی کمک بسیاری به دولت کردند.

رسانه‌ها به دنبال مچ گیری نباشند

استاندار کرمان گفت: جنگ رسانه‌ای و فضای فعلی را بشناسید و مراقبت کنید فعالیت شما به حاشیه کشیده نشود و رسالت خود را جدی بگیرید.

استاندار کرمان افزود: باید حداقل هایی برای صحت و سقم اخبار بگذاریم و در خبر سرعت مهم است اما ابتدا از صحت اخبار اطمینان نسبی یابیم سپس آن را منتشر کنیم.

وی افزود: رسانه ها در اطلاع رسانی و سپس آموزش‌های کرونا کمک بسیاری کردند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی کاری بزرگ در اقتصاد کشور بود که مردم نقش نخست را در اجرای این طرح بازی کردند و دوم رسانه‌ها بودند.

وی با بیان اینکه رسانه ها درد مردم را دارند افزود: امید آفرینی وظیفه مهمی است؛ اگر برای اعتلای کشور دلسوزیم، امیدآفرینی در جامعه را نادیده نگیریم.

رسانه ها مرجعیت خبری داشته باشند

فداکار تاکید کرد: دولت سیزدهم ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق دولت پیش را پرداخت می کند که این مبلغ در سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که بودجه عمرانی استان کرمان سه هزار میلیارد تومان در سال است و سهم ما از این مبلغ یاد شده، ۶ هزار میلیارد تومان می شود و اگر این بدهی‌ها نبود چه اتفاقی در استان می افتاد؟

وی افزود: حذف ارز ترجیحی سبب شد که اکنون در برخی اقلام همچون روغن ۳۰ درصد کاهش مصرف داریم که مشخص شد برخی از اقلام اساسی یارانه ای از کشور خارج می‌شود.

فداکار افزود: بخشی از تورم پمپاژ ارز ترجیحی است که خود را در برخی کالاها نشان داد و بازار اکنون به حالت تعادل رسیده که این امر نیز باید تبیین شود زیرا اگر مردم بدانند چه خبر است، آن را می پذیرند.

وی با اشاره به تغییر و تحولات اقتصادی کشور طی سه ماه گذشته گفت:‌ حذف ارز ترجیحی اقدام مهمی در عرصه اقتصادی بود و در حالی که دولت می توانست این کار را در سال پایانی انجام دهد، در سال نخست از آبرو مایه گذاشت.

فداکار اضافه کرد: رسانه ها ضعف ها را مخابره کنند اما به نقاط قوت هم بپردازند و از خود تحقیری ها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ها مرجعیت خبری داشته باشند ابراز داشت: اتفاقات استان کرمان را نیاید از رسانه‌های خارجی بشنویم روایت درست را خودمان داشته تا دشمنان از آن بهره برداری نکنند.

وی ابراز داشت: رسانه ها در این عرصه مهم باید هوشمندی داشته و کار فاخر تولید کنند و مراقب هدف گذاری دشمن باشند و نگذارند دشمن از فضای فعلی بهره ببرد.

وی در پاسخ به مطالبات خبرنگاران با اشاره به اینکه موزه مطبوعات توسط میراث فرهنگی پیگیری می‌شود و به اجرای آن کمک می کنیم، گفت: صدا و سیما تنها رسانه استان نیست و من نیز خیلی از آن استفاده نکردم.

وی با اشاره به اینکه اخبار رسانه های استان کرمان و انتقادات را می بینم و استفاده و پیگیری می کنم گفت: انتقادات در جاهایی که ضرورت‌ دارد به صورت فوری پیگیری می شود.

همکاری مردم و رسانه ها در حذف ارز ترجیحی

فداکار یادآور شد: دولت سرمایه اجتماعی خود را گرو گذاشت و تصمیمی به صلاح مملکت و مردم گرفت که هیچ کس مخالف آن نبود گرچه در نحوه کار بحث‌هایی وجود داشت.

رسانه‌ها از خود تحقیری پرهیز کنند

وی همچنین گفت: استان کرمان یک هفته درگیر سیل بود و سالمندان چنین بارندگی را با این سرعت بیاد نمی آوردند، در سرچشمه کمتر از یک ساعت بارندگی داشتیم اما نزدیک به ۱۰ ساعت سیل پرقدرت و پرحجم می آمد لذا اطلاع رسانی رسانه ها کمک بزرگی در کاهش تلفات سیل کرد.

نقش رسانه در کاهش تلفات سیل اخیر

وی یادآور شد: همه ما تفاوت بین مچ گیری و نقد سازنده را می دانیم و مدیران حتی اگر از نقد هم خوششان نیایید، آن را می پذیرند.

فداکار افزود: رسانه‌ها به دنبال مچ گیری نباشند اما در عین حال نقدها را منتقل کنند.

وی اظهار داشت: پذیرش انتقادات تامل و صحه صدر می خواهد که امیدواریم ما آن را داشته باشیم.

وی ادامه داد: گفتن چنین چیزهایی به مردم که دولت با همه بدهی های دولت قبل از بانک مرکزی قرض نمی کند، کار بزرگی است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی