اسلامی: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به طور کامل اجرا شد

اسلامی افزود: نکته قابل اهمیت این بود که قابلیت سازی به لحاظ زمان‌بندی مقرر انجام شد تا بتواند مزاحمت‌های تحمیل شده در اثر تحریم‌های ظالمانه را به طور موثری خنثی سازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد اسلامی چهارشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افتتاح طرح‌های مربوط به انرژی اتمی در هفته دولت افزود: موضوع توسعه فناوری در اقتصاد و زندگی مردم که با عنوان کاربرد توسعه‌های پرتو دهی از آن نام می‌بریم بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم انرژی هسته‌ای را گسترده تر در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پرتوها یکی از آنهاست که در این بخش پرتودهی در حد محدودی انجام می‌شد و کشور از این ظرفیت به ویژه در بخش محصولات کشاورزی، مواد غذایی و محصولات صنعتی بی‌نصیب بود و باید ظرفیت‌سازی می‌شد.

صرفه جویی ۸۵ میلیون بشکه نفت با تولید برق هسته‌ای

وی اضافه کرد: شهریور ماه اتفاقات بسیار خوبی در سازمان انرژی اتمی روی داد که از مهم‌ترین آن می‌توان به اجرای تمام و کمال قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه چرخه سوخت هسته ای و در بحث معدن اکتشاف، ظرفیت ژئوفیزیک هوابرد در اختیار ما بود که قبلاً با مشارکت طرف‌های خارجی انجام می‌شد.

اسلامی با بیان اینکه با تولید برق هسته‌ای و عدم استفاده از سوخت فسیلی، معادل ۸۵ میلیون بشکه نفت صرفه جویی انرژی داشته‌ایم، گفت: این موضوع از لحاظ زیست محیطی هم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه کشور تحریم است و به همین دلیل هیچ یک از این تجهیزات و سامانه‌ها به ایران فروخته نمی‌شود، تصریح کرد: باید این ظرفیت دانش بنیان را ایجاد می‌کردیم که خوشبختانه توانستیم اولین سری سامانه‌های پیشرفته در حوزه شتاب‌دهنده و سامانه‌های پرتودهی گاما را در همین ۱۰ ماه با کار سیستمی، طراحی و ساخت به حد معیار برسانیم که این دستاوردها روز پنجشنبه به مناسبت هفته دولت رونمایی می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: این کار هم برای شناسایی ذخایر اورانیوم و همچنین سایر کان‌سنگ‌هایی انجام می‌شود که می‌تواند برای انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این اکتشاف در اختیار خود سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت و وزارت نیرو در بحث منابع آبی قرار می‌گیرد که اولین سری آن برای وزارت نفت تهیه شد و این تنوع سیستم سنجشی در پایش دارد اتفاق می‌افتد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84865382/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%BA%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7

دیتا برداری از اعماق زمین با استفاده از سامانه‌های بومی 

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها یکی از تکالیفی بود که مجلس بر عهده سازمان انرژی اتمی قرار داده و اقداماتی مانند بهبود، توسعه و اصلاح زیرساخت انرژی اتمی، ساخت و تولید انبوه ماشین سانتریفیوژ و انجام غنی سازی با عیار ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد را سپری کردیم.

دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه رونمایی می‌شود 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه شماره یک بوشهر با تولید ۱۰۰۰ مگاوات، فعال است و به طور ثابت ۱۰۵۰ مگاوات برق تولید می کند.

وی ادامه داد: در هفت سال گذشته حدود ۵۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه، تولید و تزریق شد که ارزش آن معادل ۸۵ میلیون بشکه نفت است.

وی خاطرنشان کرد: دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی دیگر در دست اجرا داریم که همان قرارداد با روسیه است.

وی افزود: اما امروز از ابزارها و امکانات بومی و ایرانی، نه تنها از بالگرد بلکه از هواپیمای بال ثابت و حتی پهپاد برای دیتابرداری از اعماق زمین استفاده می‌شود.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی