اصرار برخی نمایندگان برای تحمیل تکالیف بودجه‌ای به دولت

محمدحسن آصفری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به رغم برخی انتقادها به این سازمان گفت: ردیف‌ها، اعتبارات، ارقام و جداول  لایحه بودجه در اختیار سازمان برنامه و بودجه است.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: درآمدهای بودجه از محل حقوق ورودی یا همان سهم شرکت‌ها، املاک تمکیلی و مالیات‌ها و فروش نفت و گاز تامین می‌شود و هزینه‌های قطعی و دائمی بودجه مشخص است.

برخی نمایندگان اصرار دارند تکالیف اضافه به دوش دولت گذاشته شود

بیشتر بخوانید:

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسعود میرکاظمی از زمان ریاست بر سازمان برنامه و بودجه، درایت و برنامه ریزی را در دستورکار خود قرار داده است، گفت: میرکاظمی تلاش کرده دراین مدت عادلانه، با تدبیرو دقیق کارهای محوله در این سازمان را انجام داده و واقعیت‌ها را به ویژه در لایحه بودجه به دور از نگاه‌های پوپولیستی و حزبی پیش ببرد. درآمدهای غیرمنطقی محقق نمی‌شود.

بازخوانی تذکر دولت نسبت به بیش‌برآورد درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها

آصفری عنوان کرد: وقتی بار اضافی بر دوش سازمان برنامه و بودجه قرار می دهیم، نباید توقع اجرا شدن آنها را هم داشته باشیم. زیرا سازمان برنامه مکلف است دخل و خرج بودجه را با هم ببیند.

وی درخصوص عملکرد دولت در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه گفت: در این تبصره تکالیفی بیش از درآمدهای دولت به قوه مجریه تحمیل می‌کنیم، طبیعی است که این تکالیف غیرمنطقی وغیرواقعی به اجرا نخواهند رسید. سازمان برنامه به دور از نگاه‌های پوپولیستی بودجه نویسی می‌کند.

چند نکته در باره انتقاد قالیباف از عملکرد تبصره ۱۸ بودجه


منبع: https://www.irna.ir/news/84939810/%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA

آصفری با تاکید براینکه باید ارتباط نزدیکی بین مجلس و سازمان برنامه بودجه برای رصد دقیق منابع و مصارف بودجه وجود داشته باشد، گفت: وقتی این ارتباط دقیق و کارشناسی بین مجلس و سازمان برنامه برقرار شود، می‌توان بر اساس آن لایحه بودجه کشور را برای سال آینده با قابلیت اجرایی تنظیم کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: وقتی برخی از همکاران مجلس در بررسی لایحه بودجه اصرار دارند که تکالیف اضافی به دوش سازمان برنامه و بودجه گذاشته شود، این توقع در جامعه ایجاد می‌شود که چرا فلان بخش اجرایی و عملیاتی نشده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: میرکاظمی همیشه مسائل مربوط به بودجه را صادقانه بیان کرده و این صداقت برای وی هزینه داشته است.

آصفری تاکید کرد: البته در برخی از موارد انتقادهایی وجود دارد ولی نارضایتی رخ داده متوجه شخص میرکاظمی یا سازمان برنامه و بودجه نیست. اکثر درآمدهایی که در مجلس به لایحه بودجه اضافه شده، محقق نمی‌شود و مجلس درخصوص این تبصره‌ها از دولت مطالبه می‌کند که چرا در فلان بخش کار اجرایی و عملیاتی نشده است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی