افتتاح بزرگترین پروژه آبرسانی قرن/ غدیر؛ تحقق وعده دیگران در دولت سیزدهم + فیلم

در این میان با وجود وعده های انتخاباتی برخی دولت‌ها، هیچگاه به این پروژه مهم که آب شرب سالم و با کیفیت را برای میلیون‌ها خوزستانی تامین می‌کرد، توجه نشد و روند کُند پروژه تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

هفته گذشته نیز بهره برداری آزمایشی پروژه آبرسانی غدیر انجام و ساعاتی پیش تمامی پمپ‌های ایستگاه پمپاژ w2 (به عنوان ایستگاه اصلی انتقال دهنده آب دز به لوله های انتقال) به درستی عمل کرده و آب را به داخل لوله های انتقال آب پمپاژ کردند.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی است که برخی دولت‌ها وعده تکمیل و نهایی کردن آن‌را در ایام انتخابات داده بودند اما پس از دوران انتخابات، هیچگاه این پروژه‌ها رنگ تکمیل را به خود ندیدند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84875300/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D9%86-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%88%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1

براساس هدف گذاری پروژه، مردم خوزستان تا ۲۰ سال آینده با وجود این پروژه، از آب پایدار و با کیفیت برخوردار خواهند بود.

در اولین سفر آیت الله رئیسی به استان خوزستان به عنوان اولین مقصد سفر استانی دولت سیزدهم، رئیس جمهور پروژه آبرسانی غدیر را به عنوان اصلی ترین پروژه بر زمین مانده در استان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیس جمهور فردا برای چهارمین بار به استان خوزستان سفر کرده و پروژه عظیم آبرسانی به مردم شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و بیش از هزار روستای اطراف را افتتاح می کند.

در حالی که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود پروژه آبرسانی غدیر طی سه سال تکمیل شود اما با تاکید و دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت نیرو، این پروژه طی کمتر از یک سال و تامین مالی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی به مرحله افتتاح رسید.

این پمپ‌ها وظیفه انتقال آب شرب سالم و با کیفیت را از سر منشاء دز به فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرهای هدف بر عهده خواهند داشت.

پروژه آبرسانی غدیر اما طی ۱۲ سالی که از زمان کلید خوردن آن می گذرد، تا سال گذشته با بی‌توجهی و عدم تامین مالی مناسب با کُندی پیش رفته بود.

عدم تامین مالی پروژه توسط دولت های پیشین باعث شده بود در اوج تنش‌های آبی خوزستان این پروژه طی ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۰ زیر ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

دولت سیزدهم با تکمیل اَبرپروژه غدیر نشان داد که می‌توان با مدیریت صحیح منابع هم تامین مالی پروژه های کلان زیرساختی را در دستور کار قرار داد و هم پروژه‌های نیمه تمام خُرد در شهرهای کوچک‌تر را نهایی کرد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی