امیرعبداللهیان درباره برگزاری نشست شورای حقوق بشر هشدار داد

گوترش ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و در کمک به برقرای آتش بس در یمن، خواستار ادامه همکاری‌های ایران با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای تمدید آتش بس موقت در این کشور شد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحران یمن ضمن انتقاد از مداخلات امنیتی و رسانه‌ای یک کشور عرب در  اغتشاشات اخیر در ایران، به ادامه نقش جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به تمدید آتش بس و همکاری با سازمان ملل در این خصوص تاکید کرد و افزود: البته هر گونه تصمیم در مورد تداوم آتش بس و رفع کامل محاصره انسانی یمن توسط رهبران و مردم یمن اتخاذ می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران نسبت به تاثیرات منفی اقدام سیاسی شورای حقوق بشر بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل در پایان ادامه همکاری‌های ایران با آژانس را گام مثبت تهران ارزیابی کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84938689/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%A8%D8%B4%D8%B1-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

گوترش تاکید ایران بر دیپلماسی را ستود و درباره گفت وگوی لغو تحریم‌ها، احیای توافق را متضمن منافع تمامی طرف‌ها دانست.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به وظایف شورای حقوق بشر، هر گونه مداخله سیاسی شورای حقوق بشر در امور کشورها را مردود خواند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به نشست اخیر سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران با دبیرکل سازمان ملل، در خصوص ساختار نوین همکاری‌های منطقه‌ای که بتواند موجب تقویت صلح و ثبات در منطقه شود، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، امیرعبداللهیان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص برخی تحولات منطقه‌ای و بین المللی از جمله اوکراین، یمن و مذاکره رفع تحریم‌ها گفت وگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان همچنین درخصوص اوکراین بار دیگر اتهامات بی اساس در خصوص ارسال پهپاد به روسیه با هدف استفاده در جنگ اوکراین را قویا تکذیب کرد.

امیرعبداللهیان با انتقاد از رفتار دوگانه برخی دول غربی، تلاش آنان جهت برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را اقدامی مردود دانست و تاکید کرد: نشست شورای حقوق بشر برای دولت‌هایی که مروج خشونت و ترور هستند باید تشکیل شود و ‌نه در مورد جمهوری اسلامی ایران که مدافع واقعی حقوق بشر است و در اغتشاشات اخیر نیز عمیقا خویشتنداری به خرج داده است.

امیرعبداللهیان همچنین دبیرکل را در جریان تبادل پیام‌های اخیر میان ایران و آمریکا در چارچوب ایفای نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات وین قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه از مواضع و اقدامات غیرسازنده برخی کشورها به شدت انتقاد کرد و افزود: برخلاف منشور ملل متحد، تعداد معدودی از دولت‌های غربی با سوء استفاده از مطالبات مسالمت آمیز در ایران، اقدام به تشویق خشونت و آموزش ساخت سلاح و کوکتل مولتوف در فضای مجازی و رسانه‌ای کردند که در نتیجه سبب کشتار پلیس و ناامنی در ایران شدند، تا جایی که زمینه را برای اقدام تروریستی داعش مهیا ساختند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مسیر گفت وگوی فنی سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس، همکاری طرفین را  مناسب خواند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی