انتقاد نمایندگی ایران در سازمان ملل از سکوت آمریکا و انگلیس در برابر حملات سایبری علیه تهران

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از قربانیان اصلی تروریسم است،تاکید کرد، ایران از دولتهای عضو سازمان ملل متحد می خواهد،که به تعهدات بین المللی خود برای مقابله با تروریسم پایبند بوده و از پناه دادن به گروههای تروریستی در خاک خود و یا حمایت از آنها خودداری کنند.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش به اقدام ضدایرانی دولت آلبانی، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده مند کردن این حوزه، تأکید شده است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84882166/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%B1

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی با رد اتهام زنی آمریکا و انگلیس علیه تهران مبنی بر نقش داشتن در حمله سایبری به آلبانی، این دو کشور را فاقد صلاحیت و مشروعیت برای طرح چنین اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی افزود: آمریکا قویا این حمله سایبری را محکوم می کند و همچون تیرانا خواستار پاسخگویی ایران برای این اتفاق سایبری بی سابقه است.

نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی حملات سایبری، هرگونه حمله سایبری به زیر ساختهای غیر نظامی را در همه اشکال محکوم می‌کند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: آمریکا و انگلیس که در حملات سایبری متعدد علیه زیر ساختها و حتی تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران ساکت بوده اند و حتی بصورت مستقیم و غیر مستقیم از این اقدامات  حمایت می کنند، هیچگونه صلاحیت و مشروعیتی برای طرح چنین اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان را بر اساس چنین ادعاهای بی پایه، اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.

وی  این اتهام را مطرح کرد: ما دریافته ایم که دولت ایران این حمله سایبری بی ملاحظه و غیرمسئولانه را انجام داده و مسئول عملیات هکری و افشاگری بعد از آن است.

نخست‌وزیر آلبانی نیز با مطرح کردن اتهام بی پایه و اساس علیه ایران، عنوان کرد که کشورش روابط خود را با ایران قطع کرده است. “ادی راما” تصریح کرد که این کشور در حال قطع روابط دیپلماتیک با ایران است و به دیپلمات های ایرانی و پرسنل سفارت ایران دستور داده است ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.  

بعد از اخراج گروهک تروریستی منافقین از عراق، این گروهک به دستور آمریکا و با هماهنگی دیگر اعضای ناتو به آلبانی مهاجرت کرد تا بتواند از آنجا به جاسوسی و اقدامات خرابکارانه علیه مردم ایران ادامه دهد.

منافقین هر ساله اجلاسی را با دعوت از چهره های ضد ایرانی به تیرانا برگزار می‌کرد تا اینکه اجلاس امسال این سازمان بنا به دلایل امنیتی لغو شد.

نمایندگی ایران مستقر در نیویورک تصریح کرد: ایران به عنوان کشوری که بطور مستمر مورد حملات سایبری قرار گرفته است، بخش مهمی از تلاشهای مسئولانه بین المللی در مقابله با تهدید حملات تروریستی است.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شده است که واشنگتن، ایران را مسئول حمله سایبری ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و عملیات هکری متعاقب آن به آلبانی می داند.

این مقام کاخ سفید افزود: طی هفته ها، دولت ایالات متحده در کنار شرکای بخش خصوصی برای حمایت از تلاش های آلبانی در جهت کاهش، بازیابی و بررسی حمله سایبری ۱۵ ژوئیه که داده های دولتی را از بین برد و خدمات دولت به مردم را مختل کرد، همکاری داشته است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی