انگلیس و نژادپرستی از جنس بازداشت نامحدود مهاجران

روزنامه گاردین در گزارشی دیگر در آگوست ۲۰۲۲ به تحقیقاتی اشاره کرده است که نشان می دهد تعصب و نژادپرستی در پلیس انگلیس موجب شده است تا اقلیت های قومی بیشتر از همتایان سفیدپوست خود برای نقض پروتکل‌های بهداشتی رعایت کرونا جریمه دریافت کنند. این مطالعه مبتنی بر مصاحبه با افسرانی بوده است که در خیابانها بر پروتکل های بهداشتی مربوط به همه گیری کرونا نظارت داشته اند.

پژوهشی که روزنامه گاردین در آگوست ۲۰۲۲ در انگلستان و ولز انجام داده است، نشان می دهد که احتمال جریمه شدن اقلیتهای قومی، تقریباً دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. مصاحبه با افسران پلیسی که در خیابانها به اعمال مقررات پرداخته و با پژوهشگران دانشگاه لیورپول صحبت کرده اند نیز درستی این آمار را نتایج تایید می کند.

شواهد و قرائن همواره موید رفتارهای تبعیض آمیز پلیس انگلیس علیه اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی بوده است. طبق داده های ارائه شده توسط پلیس انگلیس، مرگ آفریقایی تبارها بر اثر جراحات مربوط به درگیریهای درون زندانها یا در حین برخورد پلیس با اعتراضات خیابانی، دو برابر بیشتر از سایر شهروندان است. این موضوع بیانگر نژادپرستی نهادینه شده در نیروی پلیس و همچنین نظام درمانی این کشور است.

به گزارش ایرنا، کمیته فرعی پیشگیری از شکنجه و سایر موارد ظالمانه، رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز گزارش خود از آخرین بازدیدش در سپتامبر سال ۲۰۱۹ از انگلیس با اشاره به مواردی نظیر نگهداری برخی مهاجران در محیطی شبیه زندان و عدم اطلاع رسانی به افراد نگهداری شده در آن به مدت بیش از ۱۲ ماه، نسبت به موضوع بازداشت نامحدود مهاجران ابراز نگرانی کرد.

نژادپرستی و رفتارهای تبعیض آمیز پلیس

از دیگر نمونه های رفتارهای ناصواب و نژادپرستانه در انگلیس می‌توان به ورزش اشاره کرد؛ زمانی که سه بازیکن رنگین پوست تیم ملی انگلیس در بازی فینال جام ملت‌های اروپا نتوانستند ضربات پنالتی را وارد دروازه ایتالیا کنند؛ نژادپرستان انگلیسی، خشمگین از باخت تیم محبوبشان در ورزشگاه ویمبلی لندن، شعارهایی نژادپرستانه علیه مارکوس رشفورد، جیدون سانچو و بوکایو ساکا، بازیکنان رنگین پوست این تیم در فضای مجازی منتشر کردند. حتی اکانتهای این سه بازیکن در اینستاگرام و توییتر نیز با انبوهی از تصاویر نژادپرستانه و نظرات کتبی همراه با فحاشی هولناک مورد حمله قرار گرفت.

این گزارش همچنین می گوید برخی از افسران به محققان گفته اند که اقلیت های قومی بیشتر در معرض دید و توقف پلیس هستند؛ چرا که در مناطق «فقیر» یا «مشکل آفرین» زندگی می کنند و حضور پلیس در این مناطق بیشتر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940890/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D9%86در زمینه استفاده از زور و خشونت نیز پلیس انگلیس با میان سفیدپوستان و سایر رنگین پوستان تمایز و تبعیض قائل میشود. بر اساس گزارشها، پلیس لندن بیشترین استفاده از زور و شوکرهای الکتریکی را علیه سیاه پوستان انجام داده است. یک آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که استفاده از اسلحه های الکتریکی علیه افراد سیاهپوست هشت برابر بیشتر از افراد سفیدپوست در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بوده است. علاوه بر این طبق آمار و ارقام بزرگسالان اقلیت های قومی بیشتر از بزرگسالان سفید پوست قربانی جرائم نژادپرستی هستند.

در سطح ملی، ارقام مربوط به انگلستان و ولز نشان می دهد که احتمال جریمه شدن اقلیتهای قومی تقریبا دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. یکی از پژوهشگران این مطالعه می گوید یافته ها نشان می دهد که نژادپرستی نظام مند احتمالا در برخورد با ناقضین پروتکل های بهداشتی در برخی موارد تاثیر گذاشته است.

نتایج همچنین حاکی از آن است که نژادپرستی نهادینه بر عملکرد کسانی که در دوران همه گیری کرونا قدرت اجرایی داشته اند،؛ تاثیر گذار بوده است. به عنوان نمونه، افسران پلیس از قدرت خود برای جریمه کردن بی چون و چرای افرادی که قرنطینه را رعایت نکرده بودند، بهره گرفتند؛ چرا که به گفته برخی از آن ها، برخی از نژادها قوانین را رعایت نمی کنند. این درحالی است که به گفته یکی از نویسندگان این پژوهش، «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گروههای اقلیت قومی بیشتر از سایر گروه ها قوانین را زیر پا میگذارند و این تبعیض ناخواسته در فرآیندهای سازمان وجود داشته است».

این کمیته همچنین اعلام کرد، احتمال بازداشت افرادسیاهپوست، آسیایی و سایر گروه های قومیتی چهار برابر بیشتر از افراد گروههای قومی سفیدپوست بود. در این میان افراد سیاهپوست کارائیب نرخ بالایی از بازداشت را تجربه کردند.

این کمیته تاکید کرد، فقدان محدودیت زمانی ممکن است عملا منجر به بازداشت نامحدودشده و بر سلامت روانی مهاجران محروم از آزادی تأثیر بگذارد و خطرشکنجه و بدرفتاری را افزایش دهد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی