ایالات مهمات آمریکا – ایرنا

چند روز پیش نیز در پی تیراندازی در یک باشگاه شبانه در شهر کلرادو اسپرینگز ایالت کلرادو ۲۳ نفر هدف گلوله قرار گرفتند که ۵ نفر از آن‌ها جان باختند و ۱۸ نفر زخمی شدند.

در این گزارش تعداد اسلحه‌های در اختیار مردم آمریکا با مردم جنگ‌زده یمن مقایسه شده و نوشته‌ است که به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰.۵ اسلحه وجود دارد در حالی که یمن خسته از جنگ به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۵۳ اسلحه وجود دارد.

در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰، حدود ۶۱ درصد از تیراندازی‌های گروهی به طور کامل در خانه‌ها اتفاق افتاده و فقط ۹ درصد دیگر بخشی از رخداد در منزل و بخشی در محیط بیرون به وقوع پیوسته‌ است. این در حالی است که در این بازه زمانی، ۳۰ درصد از کشتار جمعی در محیط‌ها و فضاهای عمومی همچون مدارس و مرکز خرید رخ داده‌ بود.

هر روز خبر یک اتفاق ناگوار در خصوص قربانیان «تیراندازی جمعی» (تیراندازی که در آن بیش از چهار نفر کشته شوند) در نقاط مختلف آمریکا در بخش تیتر یک رسانه های جهان قرار می گیرد.

ایالات مهمات آمریکا

این خبرگزاری با استناد به نظرسنجی «اسمال آرمز سروی» (SAS) مستقر در سوئیس، می‌نویسد ایالات متحده تنها کشوری در جهان است که شمار اسلحه‌های غیرنظامی آن از تعداد مردم این کشور بیشتر است.

نمونه‌های دیگر این نوع تیراندازی جمعی را می‌توان در حادثه‌های دبیرستان کلمباین (۱۹۹۹)، دانشگاه فناوری ویرجینیا (۲۰۰۷)، دبستان سندی هوک (۲۰۱۲)، دبیرستان پارکلند (۲۰۱۸) و … مشاهده کرد.

همچنین بر پایه این گزارش، گروه‌های حامی اسلحه در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ مبلغ هنگفتی معادل ۱۵۵.۱ میلیون دلار را برای به اصطلاح مخارج خارجی پرداخت کرده‌اند که «ان.آر.ای» از سال ۲۰۰۰ بیش از ۱۴۰ میلیون دلار در چنین مواردی هزینه کرده‌ است. این مبلغ شامل تمام هزینه‌هایی است که خرج حمایت از یک نامزد انتخاباتی می‌شود بدون آنکه به طور مستقیم با وی هماهنگی صورت گیرد.

بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ که ۲۴۰ مورد تیراندازی دسته‌جمعی به قوع پیوست، یک هزار و ۳۶۳ نفر کشته و ۹۴۷ نفر زخمی شدند به طوری که سالانه شاهد ۲۰ مورد تیراندازی از این نوع در ایالات متحده هستیم. در این میان دست‌کم ۳۶۲ کودک و نوجوان بین قربانیان به چشم می‌خورد. ضمن اینکه ۲۱ افسری مجری قانون کشته و ۳۵ نفر نیز در این بازه زمانی زخمی شدند.

کودکان بزرگترین قربانی تیراندازی جمعی

ایالات مهمات آمریکا

ایالات مهمات آمریکا

افزون بر لابی مزبور از مهمترین دلایل تیراندازی جمعی، افزایش تکان‌دهنده اسلحه در کشور آمریکا است؛ سلاح‌هایی که بر پایه قانون این کشور به طور معمول افراد ۲۱ ساله می‌توانند به صورت قانونی خریداری و با خود حمل کنند و همین امر باعث شده که آمریکا به انباری از باروت و مهمات تبدیل شود که هر لحظه با چکیدن یک ماشه، گروهی بر زمین می افتند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84952827/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7

بر پایه داده‌های خبرگزاری «آناتولی»، برای هر ۱۰۰ نفر آمریکایی حدود ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد.

تارنمای شبکه «الجزیره» با استناد به گزارش «اوپن سکرتز» یک سازمان غیرانتفاعی که دخل و خرج‌ها را در سیاست ایالات متحده ردیابی می کند، نوشت که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۰، گروه‌های حامی اسلحه ۱۷۱.۹ میلیون دلار برای لابی کردن با هدف تاثیر مستقیم بر قوانین پرداخت کرده‌اند و «ان.آر.ای» به تنهایی از سال ۱۹۹۸ مبلغ ۶۳.۸۵۷.۵۶۴ دلار در این زمینه پرداخت کرده‌ است.

همین طور که به عقب برگردیم، همواره شاهد تیراندازی ها و کشتاری از این دست هستیم. یکی از غم انگیزترین آنها، خرداد ماه امسال در دبستان «راب» در جنوب ایالت تگزاس اتفاق افتاد که در جریان آن حمله مسلحانه، ۲۱ نفر شامل ۱۹ کودک و ۲ معلم کشته شدند.

در حالی که جمعیت ایالات متحده با ۴ درصد از جمعیت جهان را در برمی‌گیرد، خودکشی با سلاح گرم در این کشور بیش از ۴۴ درصد از خودکشی‌های انجام گرفته در جهان با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹ بوده‌ است.

در حالی که طبق تصورات عموم، انتظار می‌رود تیراندازی‌های دسته‌جمعی در یک محیط عمومی همچون مدرسه اتفاق بیافتد؛ موضوعی که معمولا بیشتر مورد توجه و پوشش رسانه‌ای قرار می‌گیرد اما عکس آن صادق است و بیشتر آنها در خانه‌های شخصی مردم رخ می‌دهد.

«اِن‌.آر.اِی» (NRA) همان لابی قدرتمند سلاح با نام «انجمن ملی سلاح» آمریکا است که با پنج میلیون عضو، صدها میلیون دلار برای حمایت از نامزدهای جمهوریخواه هزینه کرده‌ است؛ لابی پرنفوذ و قدرتمندی که به رغم اعتراضات و مخالفت‌های مردم و برخی دولتمردان آمریکا، همچنان پر سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

همچنین بر پایه ارزیابی «اسمال آرمز سروی»، آمریکایی‌ها ۳۹۳ میلیون از ۸۵۷ میلیون اسلحه غیرنظامی موجود در جهان را در اختیار دارند و این رقم معادل ۴۶ درصد از انبار اسلحه غیرنظامی جهانی است.

شهروندان آمریکا با اینکه ۴.۴ درصد از مردم جهان را تشکیل می‌دهند اما مالکیت ۴۲ درصد از همه سلاح‌های غیرنظامی دنیا را در اختیار دارند؛ به عبارتی وجود ۱۲۰ سلاح به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی، این کشور را به انبار مهمات تبدیل کرده تا مردم این کشور همواره شاهد تیراندازی جمعی از نقاط مختلف باشند.

لابی قدرتمند «اِن‌.آر.اِی» پشت ماجرا

۱۲۰ سلاح به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی

با تازگی خبری مبنی بر تیراندازی یک فرد مسلح در شعبه محلی سوپر مارکت زنجیره‌ای والمارت در شهر چساپیک ایالت ویرجینیا منتشر شده که در نتیجه آن، دست‌کم هفت نفر کشته شده‌اند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی