ایران: اسرائیل مهمترین مانع خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی است 

ایروانی تاکید کرد:  فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست ان پی تی نخواهد بود. زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم هستند.

سفیر ایران  در سازمان ملل با اشاره به  خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های غیر قانونی در کنار بی میلی دولت کنونی آمریکا برای بازگشت به برجام تاکید کرد که ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و هیات هایی برای حل مسائل باقیمانده میان تهران و وین در رفت و آمد هستند.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در سومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی گفت: کشورهای خاورمیانه قبل از نهایی شدن معاهده منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی، تعهدات مبتنی بر سایر معاهدات را اجرای کنند.

وی با ابراز نارضایتی عمیق ایران نسبت به دو شکست پیاپی  کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ و نیز شکست چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاحهای شیمیایی در سال ۲۰۱۸  گفت: این شکست ها نشان می دهد که روند تاسیس منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی در خاورمیانه که می توانست از سوی این کنفرانس ها مورد حمایت قرار بگیرد، تقویت نشده است. 

نماینده ایران در سازمان ملل به آمادگی ایران برای ایفای نقش لازم در تدوین معاهده تاکید کرد و افزود که بنا به دلایل مختلف لازم است بحث کنفرانس ابتدا بر سلاحهای هسته ای متمرکز شده و بعد از تعیین تکلیف این بعد از معاهده، سایر ابعاد نیز مورد توجه قرار بگیرد و  در این راستا کمیته های کاری کنفرانس می توانند با تمرکز بر موضوعات فنی بحث های لازم را مطرح و پیگیری کنند. 

ایروانی همچنین خطاب به برخی سخنرانان که  مطالبی در خصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران و موضوعات دیگر مطرح کردند،  اظهار داشت که طرح این موارد غیر حرفه ای و نادرست نه تنها کمکی به  مطرح کنندگان آن  ادعاها نخواهد کرد،  بلکه توجه را از  تهدید اصلی منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی که همان رژیم صهیونیستی است،  دور خواهد کرد.

وی افزود: در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان پی تی به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی های آژانس بر تمام فعالیتهای هسته ای آن می باشد و انتظار داریم جامعه بین المللی این دو را برای دست برداشتن از مواضع غیر سازنده تحت فشار قرار دهد.  

 ایروانی اضافه کرد این کشورها با تقویت زرادخانه های هسته ای خود و کمک به اشاعه سلاح های کشتار جمعی توسط رژیم اسرائیل،  تعهدات حقوقی الزام آور خود را نقض می کنند و جرات  انتقاد از عدم مشارکت آمریکا و رژیم اسرائیل در کنفرانس را ندارند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین در مورد کشورهای هسته ای غربی که اتهامات بی اساس علیه ایران مطرح می کنند، گفت که این کشور ها نباید از فرصت داده شده به آنها به عنوان عضو ناظر کنفرانس سوء استفاده کنند بلکه باید به انتظار اصلی کشورهای منطقه از آنها که همان  اعطای تضمین‌های امنیتی منفی است،  بپردازند. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نشست تصریح کرد: طرح موارد غیر حرفه ای و نادرست  در مورد مسائل هسته ای ایران نه تنها کمکی به  مطرح کنندگان آن  ادعاها نخواهد کرد بلکه توجهات را از  تهدید اصلی منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی که همانا رژیم صهیونیستی است، دور خواهد کرد.

این نشست، سومین نشست سالانه کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی است که هر سال به مدت یک هفته برگزار می شود و هدف آن، انعقاد معاهده ای برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی است.
 در نشست امسال، کشورهای شرکت کننده در ادامه کنفرانسهای گذشته، در مورد راههای رسیدن به این هدف تبادل نظر خواهند کرد.
 


منبع: https://www.irna.ir/news/84943250/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C

ایروانی تصریح کرد: در راستای چنین سیاست ثابت قدمی همه کشورهای عضو باید به صورت برابر وارد معاهده منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی شوند و بدین منظور لازم است قبل از نهایی کردن این معاهده، نسبت به عضویت و اجرای سایر معاهدات توسط همه کشورهای منطقه اطمینان خاطر حاصل شود.  

سفیر ایران در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد سایر کشورهای عضو کنفرانس نیز چنین سیاست ثابت قدمی را اتخاذ کنند و از دنبال کردن هر سیاستی که به نحوی تاسیس چنین منطقه ای را تحت تاثیر منفی قرار دهد، خودداری کنند. 

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: عدم مشارکت رژیم صهیونیستی، با حمایت آمریکا در کنفرانس، مهمترین مانع تاسیس چنین منطقه ای در خاورمیانه است. 

ایروانی با تشریح دیدگاهها و نظرات جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به عضویت تهران در رژیم های بین المللی سلاحهای کشتار جمعی، بر سیاست مستمر ایران درباره انهدام کامل و نهایی سلاحهای کشتار جمعی و از جمله طرح رسمی پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه در سال ۱۹۷۴ تاکید کرد.  

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی