ایران و تاجیکستان ارزش‌های مشترک تمدنی دارند/ارزش‌های مشترک تحکیم بخش امنیت

 مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان ادامه داد: دو کشور در جهت رشد و توسعه و تحکیم روابط تدبیرهای عملی اندیشیده اند و به جایگاه بالایی دست یافته اند و برگزاری روز و هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در کشور ایران از جمله اقدامات و توافقات دو جانبه کشور است و در آینده نزدیک نیز برگزاری هفته رویداد فرهنگی ایران در کشور جمهوری تاجیکستان مدنظر است.  

وی  اضافه کرد: در ادامه کار نیز هفته فرهنگی تاجیکستان را در ایران داشتیم و آمادگی خود را برای میزبانی این رویداد در شهر شیراز اعلام کردیم و این اتفاق هم در شهر شیراز که به عنوان یک جریان فرهنگی است و در هر گوشه این شهر از یک عنصر برجسته و شایسته در عرصه فرهنگ بهره می‌بریم، رقم خورد.

وی  ابراز کرد: امیدواریم این مجموعه اتفاقات باعث رونق عرصه فرهنگ و هنر در شیراز شود. خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در فارس در عرصه فرهنگی و هنری داریم و این ظرفیت دست ما را باز می‌کند تا مراودات جدی با کشورهای مختلف داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: ما در ماه گذشته میزبان وزیر فرهنگ کشور سوریه بودیم که در همان دیدار مقرر شد هنرمندان شیراز در دو رشته مد و لباس و عکاسی در رویدادی در کشور سوریه حضور یابند که این اتفاق رقم خورد. 

 وی در این مراسم اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است که سران دو کشور همچون رییس جمهور کشور تاجیکستان و رییس جمهور کشور ایران رابطه بسیار خوبی  با یکدیگر دارند. این در حالیست که طی سفر رییس جمهور تاجیکستان به این موضوع اشاره شد  که هر دو کشور به ارزش های مشترک تمدنی مردمان باور دارند و آنها در آینده رشد و توسعه روابط همه جانبه خواهند داشت.

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اظهار داشت: طبق رایزنی‌هایی که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور انجام شد و همکاری‌های جدی و خوبی که در استان فارس توسط دستگاه‌های فرهنگی صورت گرفت زمینه‌سازی کردیم تا میزبان هفته‌های فرهنگی هنری کشورهای مختلف در شهر شیراز باشیم.

 عباد الله مشرب مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان پنجشنبه شب در آئین گرامیداشت هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز افزود :امنیت متقابل برای هر دو کشور ایران و تاجیکستان ضرورت دارد ، جمهوری اسلامی حامی کشور تاجیکستان است و اگر بدخواهی برای کشور دوست پیدا شود مدافع آن خواهد بود. 

وی  عنوان کرد: هنرمندانی از حوزه هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، خاتم و همچنین دو تن از اساتید برجسته حوزه ادبیات و تاریخ از دانشگاه شیراز هم در این سفر ما را همراهی خواهند کرد.

قانعی اضافه کرد: امروز هم در شهر شیراز میزبان گروه تئاتر و موسیقی و لباس اقوام تاجیکی و هنرمندان عکس و هنرهای تجسمی هستیم و روز جمعه نیز یک فیلم از کارگردان مطرح و برجسته تاجیکستانی با همکاری انجمن سینمایی جوانان به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کشور تاجیکستان در جغرافیای فرهنگی ایران واقع شده و قرابت فرهنگی که بین این کشورها وجود دارد کمک می‌کند که در برقراری پل ارتباطی در حوزه گردشگری و فرهنگی و هنری موفق‌تر عمل کنیم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84905651/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AA%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85

قانعی بیان کرد: هنرمندان کشور تاجیکستان هم به واسطه علاقه‌ای که به حافظ و سعدی و اماکن تاریخی مانند تحت جمشید و پاسارگاد دارند تصمیم گرفتند در شهر شیراز حاضر شوند. ما نیز مقدمات را فراهم کردیم و  در آبان ماه هم جمع ۱۵ الی ۲۰ نفره از هنرمندان شیراز در کشور تاجیکستان حاضر خواهند شد و این مراودات فرهنگی ادامه خواهد یافت.

قانعی با اعتقاد به اینکه برگزاری هفته‌های فرهنگی و هنری پیشران عرصه اقتصاد و فرهنگ است، گفت: اگر این رویدادها را به خوبی مدیریت کنیم قطعا حلقه‌های واسط این ماجرا که از باب بازاریابی و اتفاقاتی از حاشیه این سفرها برقرار می‌شود نقش بسزایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ دارد. در واقع یکی از دلایل اصلی پرداختن ما به برگزاری این رویدادها، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی