بازدید رئیس جمهور ازطرح انتقال پساب تصفیه جنوب تهران نوید بخش روزهای روشن کشاورزی پاکدشت

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش وسیعی از اراضی کشاورزی شهرستان پاکدشت به دلیل واقع شدن در شمال فاز نخست انتقال پساب جنوب تهران به خاطر احداث سد ماملو، از آب زراعی بی بهره اند و این امر باعث شده تا بیش از ۵ هزار هکتار از این اراضی مرغوب، بدون کشت باقی بماند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در جریان بازدید خود که از سوی وزرای نیرو و راه و شهرسازی و همچنین معاون اجرایی رئیس جمهور همراهی می‌شد در جریان روند احداث این طرح قرار گرفت.

باتوجه به خشکسالی‌های رخ داده در سال‌های اخیر که بنابر نظر کارشناسان، در ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، امکان استفاده از منابع آبی سد ماملو برای ۲۶ روستای پائین دست این سد وجود ندارد و حقابه‌ای به این مناطق اختصاص پیدا نمی‌کند بنابراین تنها امید کشاورزان پاکدشت، اجرای کامل فاز دوم طرح انتقال آب به دشت ورامین و شهرستان پاکدشت است تا بخش مهمی از نیاز آبی منطقه برطرف شود.

قرار است که با اجرای فاز دوم انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین، ۱۳ مترمکعب در ثانیه آب وارد اراضی کشاورزی شود که از این میزان، ۹ مترمکعب به صورت اختصاص به پاکدشت تعلق دارد.

رئیس جمهور پس از استماع گزارش روند اجرایی و مشکلات پیش‌روی تکمیل این طرح، امکان زیرکشت رفتن پایدار ۳۵ هزار هکتار از اراضی منطقه در صورت تکمیل خط انتقال پساب بهداشتی را اقدامی بسیار ارزشمند دانست.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84938062/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%B5%D9%81%DB%8C%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AE%D8%B4

رئیس جمهور که در قالب بازدیدهای میدانی از شهرستان‌های استان تهران صبح امروز پنجشنبه به پاکدشت سفر کرده است از طرح خط انتقال پساب بهداشتی فاضلاب تصفیه‌خانه ری بازدید کرد.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به مشکل تملیک اراضی در این پروژه‌ها و مطالبات مردم به معاون اجرایی ماموریت داد تا با ارزیابی و برآوردهای دقیق نسبت به تخصیص بودجه و رفع مشکل این طرح اقدام کند تا مردم شاهد گشایش و بن‌بست شکنی در این طرخ  معطل مانده باشند.

شهرستان پاکدشت به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در شمال محور شرق کشور، از بحرانی‌ترین مناطق در دسترسی به منابع آبی است و واقع شدن فاز نخست طرح انتقال پساب تصفیه شده تهران در جنوب شهرستان، موجب گردیده که اراضی شمال این شهرستان نتواند از آب انتقال یافته استفاده کند که این امر موجب شده تا ۵ هزار هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی، بدون کشت باقی بماند.

شهرستان پاکدشت از ۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است که از این میزان، ۳ هزار هکتار بایر و ۲۳ هزار هکتار آن ظرفیت کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای را دارد ولی به دلیل کمبود منابع آبی، تنها ۱۷هزار هکتار آن همه ساله زیر کشت می‌رود.

اجرای پروژه خط انتقال پساب بهداشتی فاضلاب تصفیه‌خانه ری از سال ۹۲ آغاز شده اما به دلیل برخی مشکلات از جمله سرمایه‌گذاری معطل مانده است. در صورت تکمیل این طرح سالانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب بهداشتی در اختیار کشاورزان منطقه قرار خواهد گرفت.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی