بذرپاش: ۲۳ درصد از احکام برنامه ششم توسعه در کشاورزی محقق شده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مهرداد بذرپاش در توضیح حضور خود در نشست روز یکشنبه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: حدود سه ماه گذشته ارزیابی برنامه ششم توسعه را در بیست بخش آن به اتمام رسانده و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.

وی تصریح کرد: از دیگر مسائل موجود در خصوص عدم تحقق احکام برنامه ششم توسعه عدم تخصیص منابع کامل بوده است. کشور در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی بود و منابع کافی به احکام اختصاص پیدا نکرد.

بذرپاش با اشاره به اینکه احکام برنامه ششم در زمینه الگوی کشت رعایت نشده‌اند اما اخیرا شاهد بودیم که دولت برنامه‌ای را در این خصوص ابلاغ کرده است، افزود: در زمینه صرفه جویی در مصرف آب نیز احکام برنامه ششم در حالی رعایت نشده‌اند که ۹۰درصد منابع آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و صرفه جویی حداقلی می‌توان ذخیره آبی زیادی برای کشور به همراه داشته باشد اما اقدامات انجام شده کمتر از یک درصد صرفه جویی در مصرف منابع آبی را به همراه داشته‌اند.

وی عنوان کرد: موضوعات حوزه زهکشی اراضی استان‌های شمال کشور نیز به خوبی اجرا نشده‌اند در حالی که اگر در این استان‌ها شاهد زهکشی مناسب اراضی زراعی بودیم می‌توانستیم نیاز کل کشور به برنج را تامین کنیم.

رئیس کل دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه طی ماههای آینده مجلس همزمان لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال آینده را دریافت می‌کند، گفت: دیوان محاسبات گزارش تفریغ قانون بودجه ۱۴۰۰ را چند ماهه گذشته را تقدیم مجلس کرده و گزارش های دو ماهه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین گزارش ارزیابی برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس می‌کند و امیدواریم برنامه هفتم توسعه کاربردی تر، سنجه پذیر تر، راهبردی تر و اجرایی تر باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84913921/%D8%A8%D8%B0%D8%B1%D9%BE%D8%A7%D8%B4-%DB%B2%DB%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D8%B4%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B4%D8%AF%D9%87

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر آمادگی این نهاد برای ارائه گزارش درباره لایحه برنامه هفتم توسعه افزود: در بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بیش از ۷۰ حکم وجود دارد که از این تعداد احکام به تفکیک بررسی و میزان تحقق آنها بررسی شد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور یادآور شد: بطور مثال برخی از احکام نیز مانند خرید تضمینی گندم طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ اجرا شده ‌است. در زمینه میزان رعایت ذخایر راهبردی و کالاهای استراتژیک، احکام برنامه ششم توسعه رعایت شده هرچند در برخی از مقاطع سال این میزان کمتر از حد تعیین شده بوده اما وضعیت فعلی مناسب است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه از ۷۰ حکم موجود در حوزه کشاورزی در برنامه ششم توسعه حدود ۲۳ درصد به صورت کامل محقق شده است، عنوان کرد: مابقی احکام یا محقق نشده اند یا اینکه بخشی از آن به تحقق پیوسته است. برخی از احکام که در برنامه ششم توسعه دیده شده از جنس سیاست بوده و حضور آنها در برنامه ششم اشتباه است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی