بهرامی: ایجاد تنش در ایران به دلیل ناامیدی آمریکا از تشکیل دولت غربگرا در کشور است

علیه جمهوری اسلامی ایران یک جنگ ترکیبی شکل گرفته است که مشابه آن را در تاریخ اسلام می‌توان به جنگ احزاب اشاره کرد. بیش از ده‌ها اغتشاش در طول عمر جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته که توانسته از این تهدیدها برای خود فرصت ایجاد کندرئیس دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز افزود: نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنرانی‌ در دانشگاه تل‌آویو گفته بود، کسی نتوانسته در ۲ هزار سال بر فرهنگ ایرانیان تاثیرگذار باشد، فرهنگ ایرانیان فرهنگ برتر است؛ فرهنگ برتر نیز بر فرهنگ فروتر چیره است. ما اگر می‌خواهیم ایران را بشکنیم، باید این فرهنگ را خرد کنیم؛ او سپس راهکار می‌دهد که بین اقوام و ملیت‌ها درگیری ایجاد کرده و ایران را چندپارچه کنند. همان چیزی که برژنسکی در زمانی که مشاور امنیت ملی کارتر بود، به او پیشنهاد داد.

وی یادآور شد: خواسته رهبر معظم انقلاب، حل معضلات و مشکلات اقتصادی است که این دولت می‌تواند این امر را محقق کند، زیرا رئیس این دولت فرد سالمی است. دولت باید بتواند مشکلات اقتصادی و بیکاری را که البته در این راستا گام برداشته، در کوتاه‌ترین مدت حل کند تا بهانه دست دیگران نیفتد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کنگره آمریکا دو هفته پیش بیانیه‌ای صادر کرد و گفت ما ایران بدون هسته‌ای و بدون دین می‌خواهیم. ایرانی غیرهسته‌ای و غیردینی. حمایت از اغتشاشگران کاملا به صورت عیان انجام شد. آنها گفتند برجام اکنون اولویت ندارد و حمایت از اغتشاشگران در اولویت است؛ بنابراین می‌خواهم بگویم مظلومیت جمهوری اسلامی تا چه حد عیان است. البته اشکالات و ایرادهایی هم بوده که باید رفع شود.

«جنگ شناختی» بر افرادی که نمی‌توانند به صورت ریشه‌ای، راهبردی و عمیق تحلیل کنند اثر گذاشته است؛ مانند برخی از سلبریتی‌ها و … که فیک‌نیوزها بر آنها اثر گذاشته و همراهی می‌کنند                                     معترضان فرزندان این کشور هستند
وی با بیان اینکه معترضان فرزندان این کشور هستند، ادامه داد: اگر اشکال و ایرادی در این جوانان هست، ناشی از منِ معلم، منِ مسئول است؛ باید آنها را متوجه کنیم، مهربانانه با آنها برخورد کنیم. ما امر به معروف و نهی از منکر داریم. اعتراض حق هر جامعه‌ای است، در قانون اساسی هم این موضوع ذکر شده، هیچ حکمرانی نمی‌تواند بدون نقد پویا شود. البته میان اعتراض که حق هر شهروندی است و اغتشاش باید تفاوت قائل شد.

به گفته وی، «جنگ شناختی» بر افرادی که نمی‌توانند به صورت ریشه‌ای، راهبردی و عمیق تحلیل کنند اثر گذاشته است مانند برخی سلبریتی‌ها و … که فیک‌نیوزها بر آنها اثر گذاشته و همراهی می‌کنند.

بهانه به دشمن داده نشود
رئیس دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز اضافه کرد: اظهارات و سخنان مسئولان هم در زمینه سیاست خارجی و هم مسایل داخلی بسیار مهم است، باید دقت شود که بهانه دست دشمن خارجی داده نشود.
وی یادآورشد: البته من فکر می‌کنم دانشجویان ما محترم هستند و بیش از ۹۰ درصد افرادی که در این اعتراض‌ها حضور داشتند جوانان خودمان هستند؛ هرچند کسانی که نسخه‌ای عمل می کنند و اغتشاشگرند، در همه جای دنیا وجود دارند. برخورد پلیس دیگر کشورها همچون فرانسه و آمریکا را هم که با اعتراض‌ها مشاهده کرده‌اید.

جنگ رسانه‌ای نابرابر علیه جمهوری اسلامی
در ناآرامی‌های اخیر همه تلاش دشمنان خارجی جمهوری اسلامی متمرکز بر بحث رسانه است، یعنی یک جنگ رسانه‌ای نابرابر و ناعادلانه بسیار قوی علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند. یک جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است که مشابه آن «جنگ احزاب» در تاریخ اسلام بود. بیش از ده‌ها اغتشاش در طول عمر جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته که نظام توانسته از این تهدیدها برای خود فرصت ایجاد کند.

این استاد دانشگاه، علت اصلی ناآرامی‌های اخیر را قدرتمندی و ایجاد هژمونی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل دانست و گفت: آنها در برابر این قدرتمندی باید کاری کنند و به هجمه رسانه‌ای و دروغ متوسل می‌شوند. به همین دلیل به سوژه‌های متعدد و در همین هفته اخیر به سوژه جدید با عنوان کشته‌شدن دانش‌آموز اردبیلی متوسل شدند؛ بدون توجه به اینکه رئیس آموزش‌وپرورش و خانواده این نوجوان چه می‌گویند.

در ادامه، دکتر «محمدباقر بهرامی» رئیس دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد تهران نیز در خصوص ابعاد ناآرامی‌های اخیر به پژوهشگر ایرنا گفت: مولفه‌ها و فاکتورهای مقاومت که بر اساس انقلاب اسلامی توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، دشمنان را بیکار نمی‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت و دولت باید هر چه سریعتر به رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه بپردازد، تصریح کرد: اگر پیشنهادها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اعمال شود، درخت کهن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می‌تواند از تهدیدها برای خود فرصت ایجاد کند مانند تهدید جنگ تحمیلی که به فرصت تبدیل شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920112/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%A7%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA

وی با بیان اینکه بازیگری و نقش جمهوری اسلامی در منطقه هژمونی ایجاد کرده است، ادامه داد: برژنسکی مطرح کرده بود که از تحول در نظام بین‌الملل جلوگیری کنید، زیرا این تحول به ضرر آمریکاست، به همین دلیل روسیه، ایران، عراق و سوریه را به چند تکه تقسیم کنیم.

پیش از این با «غلامحسین بلندیان» معاون سیاسی _ امنیتی وزارت کشور در دولت‌های مختلف، «حسین علایی» استاد مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران، «سیدمهدی تقوی» جامعه‌شناس، دکتر «علی‌اکبر حسن‌وند» امنیت‌پژوه و نویسنده کتاب‌هایی چون «چابک‌سازی یگان‌های نظامی» (دانشگاه عالی دفاع ملی) و «سیدعلی مرندی» امنیت‌پژوه گفت‌وگو کردیم.

مولفه‌ها و فاکتورهای مقاومت که بر اساس انقلاب اسلامی توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، دشمنان را بیکار نمی‌گذاردبهرامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرت مدیریت اینگونه اغتشاشات را دارد؛ اغتشاش‌هایی که علت اصلی آن قدرتمندی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی و ایجاد هژمونی در منطقه و سطح بین‌الملل است؛ با وجود اینکه در داخل کشور هم مشکلاتی داریم. البته باید این را نیز گفت که ما در زمینه عدالت از آنچه که باید باشد فاصله داریم، این انقلاب متعلق به مستضعفان است، فقر و بیکاری باید از بین برود. باید در نظام اداری تحول ایجاد شود و مدیران قوی و جهادی سرکار باشند.

ایجاد تنش در ایران به دلیل ناامیدی از تشکیل دولت غربگرا
وی به نگاه ایران به شرق و عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها با آمدن دولت رئیسی از شکل‌گیری یک دولت غربگرا در ایران، مایوس شدند، دولت رئیسی معتقد به کدخدا نیست البته با این حال، اشکالاتی هم وجود دارد اما تنها راه این بود که یک تنش در جامعه ایران بوجود آورند.

بهرامی توضیح داد: اگر شرایط پیش از این اغتشاشات را درنظر بگیریم می‌بینیم در عراق پیاده‌روی اربعین به عنوان بزرگترین همایش و راهپیمایی مردمی از اقشار مختلف مردم، شیعه، سنی، حتی مسیحی و یهودی، برای غربی‌ها بسیار مهم و خطرناک است.

اعتراض‌هایی که واپسین روزهای شهریورماه ۱۴۰۱ هزاران نفر را به خیابان‌ها کشید، زمینه‌ساز ایجاد آشوب شد. بررسی ابعاد آشوب، بازیگران گسترش ناآرامی‌ها و سمت‌وسویی که اعتراض‌ها پیدا کرد، نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارجی، اهداف تبدیل اعتراض به اغتشاش و در نهایت تلاش برای جلوگیری از فرایند تبدیل اعتراض به آشوب، اداره کل پژوهش‌وبررسی‌های خبری ایرنا را بر آن داشت تا با کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل امنیتی گفت‌وگوهایی را انجام دهد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی