تأمین امنیت در اقیانوس هند مهم‌ترین مسأله نشست آیونز است

به گزارش ایرنا، در سومین نشست کارگروه امنیت دریایی (آیونز) نمایندگان نیروهای دریایی کشورهای هند، پاکستان، تایلند، بنگلادش و پادشاهی عمان حضور دارند.

وی در ادامه متذکر شد: اهمیت اقیانوس هند، تنگه‌ها و آب‌راه‌های مرتبط با آن برای تداوم رشد تمام ملت‌ها به‌ویژه کشورهای منطقه‌ای بر کسی پوشیده نبوده و لزوم تأمین امنیت آن توسط خود کشورهای منطقه نیز غیر قابل‌چشم‌پوشی است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش تقریب افکار و تأکید بر اشتراکات و اقدامات را بهترین روش برای داشتن اقیانوسی امن و اقتصادی فراگیر و پویا دانست و اظهار داشت: کشورهای حاشیه این اقیانوس نخستین منتفعان ایمنی و امنیت منطقه هستند؛ بنابراین مسئولیت مشترک تمام کشورهای حاشیه این پهنه آبی است که با هم‌افزایی و همکاری بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای محیطی مطلوب در منطقه به وجود آورند.

امیر دریادار بلوچ تصریح کرد: امروزه امنیت اقتصادی به جدی‌ترین نگرانی دولت‌ها تبدیل شده‌اند که نتیجه اصلی آن گرایش به سمت همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه همکاری‌های صلح‌طلبانه‌ی دفاعی است که سمپوزیوم آیونز نمونه‌ای بارز در این خصوص است.

پس از برگزاری این نشست، مرکز بین‌المللی همکاری‌های امنیت دریایی در منطقه سوم نبوت کنارک با حضور اعضای شرکت‌کننده و با هدف تحکیم و ثبات امنیت در دریاها افتتاح خواهد شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84919184/%D8%AA%D8%A3%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AAامیر دریادار بلوچ خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از خرد جمعی و تقویت روح برادری به سمت هم‌گرایی و تأمین منافع جمعی در سطوح بالا در اقیانوس هند پیش برویم و امنیت را همچون مرواریدی درخشان به مردمان کشورمان هدیه دهیم.

وی افزود: بین میزان تولید ناخالص ملی کشورها و امنیت رابطه مستقیم وجود دارد لذا کشورها می‌کوشند با اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم تولید ناخالص ملی خود را افزایش دهند که لازمه این فعالیت اقتصادی در تجارت و جابه‌جایی کالا امنیت می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، امیر دریادار «بابک بلوچ» در سومین نشست کارگروه امنیت دریایی (آیونز) که با حضور کشورهای عضو به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد برای کشورهای ساحلی فرصت بزرگی برای پیشرفت محسوب می‌شود که بهره‌برداری صحیح از آن افزایش ثروت ملی و رفاه را به‌دنبال خواهد داشت و این مهم در سایه وجود امنیت پایدار و همه‌جانبه رقم خواهد خورد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش ضمن مهم خواندن مسأله تأمین امنیت اقیانوس هند در این نشست تصریح کرد: با به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها می‌توانیم امنیت و آرامش خاطر را نه‌تنها برای ناوگان‌های تجاری کشورهای خود بلکه برای تمامی جهانیان به ارمغان آوریم.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی