تعاملات بین المللی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با تروریسم یکی از اهداف شکل گیری سازمان همکاری‌ شانگهای است و در همین راستا مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا به تلاش جمعی اعضای شانگهای نیاز دارد، بطوریکه این همکاری‌ها به ریشه کن کردن تروریسم از منطقه و ایجاد ثبات و امنیت منجر خواهدشد. در همین چارچوب ایران به عنوان کشوری قدرتمند و بانفوذ در منطقه می‌تواند به حل مشکلات امنیتی آسیای مرکزی کمک کند.   

الهیان عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای را در اجرای بهتر قرارداد راهبردی ۲۵ ساله و اتصال ترانزیتی شرق به غرب موثر دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب اوراسیا قرار دارد و این ظرفیت کلیدی می‌تواند تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری را تسریع کند. بنابراین عضویت در پیمان شانگهای فرصتی مغتنم برای سرعت بخشی در اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization پانزدهم ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84886347/%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اولویت قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان، بهتر است تمام تلاش دستگاههای اجرایی معطوف به بهبود روابط با کشورهای همسایه و دوست، کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین شود. مجموعه این اقدامات می‌تواند به بی اثر کردن تحریم‌ها منجر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به رویکرد سیاست خارجی دولت سید ابراهیم رئیسی درباره ایجاد توازن دیپلماتیک در عرصه بین الملل و استفاده از ظرفیت‌های همسایگان، افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در راستای همین رویکرد است چون همکاری‌ فزاینده اقتصادی میان اعضای شانگهای بر اقتصاد کشور و منطقه تاثیر مستقیم دارد.

سازمان همکاری‌ شانگهای فرصتی مغتنم برای اجرای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله است

زهره الهیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای گفت: ایران می‌تواند از ظرفیت راهبردی این سازمان در زمینه تبادلات اقتصادی و ترانزیت کالا استفاده کند.

الهیان تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان برای محاصره اقتصادی ایران پروژه‌های کلانی را طراحی کرده‌اند عضویت کشورمان در پیمان شانگهای، نقشه آنها را خنثی می‌کند و در این راستا تعاملات کشور در عرصه بین المللی به بی اثر شدن تحریم‌ها کمک می‌کند.

بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که ۹ کشور جمهوری اسلامی ایران، هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو  رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

به گزارش ایرنا، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه(۲۵ شهریور) در بیست و دومین نشست سران این سازمان در سمرقند اعلام شد. اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای رسید و لایحه عضویت در این نهاد اقتصادی منطقه ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی