تفرشی: جاده پیچید ولی مسئولان رسانه‌ای ما نپیچیده‌اند/ رسانه‌های داخلی را خلع اعتبار کرده‌ایم

تفرشی با اشاره به انتشار خبر مهم دستگیری صدام توسط ایرنا بیان کرد: در زمان اشغال عراق خبر مهم دستگیری صدام را ایرنا منتشر می کند. این خبر را کسی باور نکرد. چون قبلا این اعتمادسازی انجام نشده است. چند ساعت بعد خبر از منابع دیگری نقل قول و خبر ایرنا نادیده گرفته می شود. شما جنسی دارید که نیاز به پشتوانه مالی و اداری و تدارکاتی دارد. در یک راهبرد باید بتوانید باورپذیری ایجاد کنید. ما با رسانه های بین المللی مشکل داریم. رسانه های داخلی خودمان را به تدریج خلع اعتبار و احترام کرده ایم. آن وقت توقع داریم که توجه به رسانه های خارجی جذب نشود. شما نمی توانید رسانه داخلی را در دوران مختلف بی حیثیت کنید و بعد بگویید نروید تلویزیون خارجی ببینید. این کار نشدنی است.

خودمان به خودمان رحم نکردیم

این پژوهشگر رسانه با اشاره به حضور چهار لایه سیاست ورزان، نخبگان، رسانه‌ها و افکار عمومی در دیپلماسی عمومی گفت: باید با راهکارهای دیپلماتیک غیرمتعارف قلوب و اذهان مخاطبان را فتح کنیم. من تجربه ای که خودم داشتم را بازگو می‌کنم. هر موقع حرف های پرت و پلا از این چهار دسته شنیدم از طرف کسانی بود که ارتباط فیزیکی و مستقیم با ایران نداشتند. کمتر پیش آمده آدمی چند بار به ایران آمده باشد و دیدگاه افراطی راجع به کشور ما داشته باشد.

وی افزود: ما در یک دوره طولانی به دلایل مختلف با انگیزه های قابل درک اما غیرقابل قبول پای سیاستمداران جهانی را به ایران قطع کردیم. نخبگان جهانی را هم به شکل جاسوس و مزدور دیدیم و رابطه مان فقط با کسانی بوده که ایران تعریف کردند. برنامه های تلویزیونی ما با کسانی مصاحبه می کنند که به آمریکا فحش بدهند. جذب گردشگر خارجی‌مان وضع بدی داشته و الان بدتر شده است. ارتباط رسانه های دنیا با ما قطع شده. چون آنها در ایران حضور فیزیکی منظم نداشته اند. آنها خبرها را از کسانی مثل منافقین و سلطنت طلبان گرفته اند که علیه ما هستند. سازمان منافقین در آبان ۹۸ بیانیه داد و تعداد کشته ها را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. رویترز این خبر را منتشر کرد و فکت (خبر) قطعی شد.

این تاریخ‌پژوه با اشاره به فعالیت رسانه‌های فارسی زبان خارجی بیان کرد: تک تک این رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور پشتیبانی بین المللی و منطقه ای دارند. آنها همچنین برای کسب اعتبار تلاش و برنامه ریزی کردند تا بعدها در مواقع لزوم ضد ایران وارد عمل شوند. ولی ما فقط فاز آخر فرایند نهایی را می بینیم. شما جنسی دارید که نیاز به پشتوانه مالی و اداری و تدارکاتی دارد. در یک راهبرد باید بتوانید باورپذیری ایجاد کنید. خودمان را در داخل به قول مرحوم فروغی معرفی نکره کرده‌ایم؛ بعد انتظار داریم در خارج دشمنان و بدخواهان ما مرام و اخلاق و معرفت به خرج بدهند و به ما رحم کنند. ما خودمان به خودمان رحم نکردیم. توقع داریم که دیگران به ما رحم کنند.

پای سیاستمداران جهانی را به ایران قطع کردیم

تفرشی افزود: ما فکر می کنیم دنیا دنیای مرام و اخلاق و معرفت است. دنیا مجبور است حق را به ما بدهد. دشمنان ما مزخرف می گویند و حق بر باطل پیروز است و ما هم هیچ کاری قرار نیست بکنیم. در حالی که  ما در دنیا تنها هستیم و بخشی از این تنهایی خودخواسته است.

رسانه‌های داخلی خودمان را به تدریج خلع اعتبار و احترام کرده ایم

تفرشی با بیان این که رسانه های ما را به اندیشکده های دنیا راه نمی‌دهند اظهار داشت: حضور رسانه های ایران در دنیا به خصوص در اروپا صفر و حتی زیر صفر است. چون حضورشان تاثیر منفی دارد. در عرصه رسانه ای چون نمی توانیم رقابت کنیم سراغ تخریب می رویم و توقع داریم در این عرصه برنده شویم.

به گزارش ایرنا، نشست کارکرد رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور در حوادث اجتماعی اخیر با حضور مجید تفرشی، تاریخ‌نگار و تحلیل‌گر مسائل معاصر ایران در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات و سعید آجرلو، مدیر مسئول روزنامه صبح نو برگزار شد که مباحث مطرح شده توسط مهمان دوم در خبر بعدی به صورت مستقل منتشر خواهد شد. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84921194/%D8%AA%D9%81%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C

تاریخ نگاری تحمیلی دفاع مقدس  دارد انجام می شود

تفرشی با تاکید بر این نکته که ما نتوانستیم در جریان ارتباط گیری با سیاست ورزان، نخبگان، رسانه ها و افکار عمومی دنیا جایی برای خودمان داشته باشیم ادامه داد: حرف من و شما شنیده نمی شود. چون خودمان به دست خودمان رسانه های بین المللی خودمان را تقلیل درجه داده ایم. ما در عرصه رسانه های جهانی هیچ جایی نداریم.

تفرشی افزود: شبکه های مختلف جهانی مدام علیه ما فعالیت دارند. ولی ما هم فرصت هایی داشتیم که در این رقابت مبارزه کنیم. هم اکنون تلویزیون قطر علاوه بر الجزیره نزدیک ۵۰ شبکه تلویزیونی معتبر دارد و امارات هم دارد روزنامه نگاران دنیا را جذب می کند. ما در جنگ رسانه ای روزگاری پول و درایت و نگاه راهبردی داشتیم. الان توانش را نداریم که وارد بازی شویم و دیگران جای ما را اشغال کرده اند.

خواهر زن بلر و شهردار قبلی لندن مجری پرس تی وی بودند. این شبکه آنچنان رشدی داشت که خبرهایش بعضا تیتر اول رسانه‌ها می‌شد. ولی از سال ۸۴ نقطه نزولش شروع شد. در سال ۸۸ از پرس تی وی استفاده ابزاری و تبلیغاتی کردند. فردی را که بارها برای پرس تی وی فیلم ساخته بود و  سازمان منافقین علیه او پرونده حقوقی داشت به تلویزیون آوردند و اعترافاتش را پخش کردند. پس از آن پرس تی وی فعالیش توسط آفکام غیرقانونی شد. در واقع نزولش را به دست خودمان شروع کردیم.

بسیاری از رهبران حرکت های اعتراضی با منافقین ارتباط دارند

به دست خودمان نزول پرس تی وی را شروع کردیم

وی با اشاره به فعالیت یکی از خبرنگاران اکونومیست که مطالب واقع بینانه و مثبت برای ایران می نوشت گفت: آنچنان بلایی بر سر او آوردند که از ایران فرار کرد. یک ماه در هتل حبس بود. از زمانی که رفت شروع کرد به بد و بیراه به ایران گفتن. پس ما مقصر هستیم.

اقبال عمومی به روزنامه‌ها به حداقل ممکن رسیده است

وی افزود: اگر الان می بینیم بی بی سی به کنشگر سیاسی تبدیل شده برای این است که در یک دوره چند ده ساله توانسته اعتبار کسب کند و اعتمادسازی کند و بعد وارد قضیه شود. خود مدیران بی بی سی می گویند ما نود مورد راست راست می گوییم برای این که کسی به دروغ صدمان شک نکند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به سابقه فعالیت شبکه پرس تی‌وی بیان کرد: پرس تی وی وقتی شروع کرد صدای بی صدایان شد و به تدریج صدا کرد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بهترین مباحث انتقادی و راهبردی در روزنامه های ایران درج می شود توضیح داد: بلایی بر سر روزنامه‌ها آمده که اقبال عمومی به آنها به حداقل ممکن رسیده است. چون احترام و اعتبارشان از دست رفته است. رسانه های فارسی زبان خارج در این چند هفته تعمدا مرور مطبوعات را به حداقل رسانده اند.

این پژوهشگر رسانه با بیان این که در ناآرامی های اخیر یک عده زیادی از جوانان مطالبات بحقی دارند گفت: یک سازمان در طول تاریخ دنیا بیشترین پول را از قدرت های ضد کشورش گرفته است و چند ده میلیارد دلار پول دارد. این سازمان می‌تواند مزدور بخرد و به جریانات سالم پاک جهت بدهد و هدایتش کند. آیا می توانیم این مطالبات برحق چند ده هزار نفری را نادیده بگیریم؟ خیر. از آن طرف نمی توانیم هدایت خارجی را نادیده بگیریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجید تفرشی که امروز یکشنبه در نشستی موضوع کارکرد رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور در حوادث اجتماعی اخیر در سالن کنفرانس روزنامه اطلاعات سخن می‌گفت ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ما رسانه های داخلی خودمان را به تدریج خلع اعتبار و احترام کرده ایم و توقع داریم که توجه مخاطب به رسانه‌های خارجی که معاند و مخالف و منتقد هستند جذب نشود. شما نمی‌توانید رسانه داخلی را در دوران مختلف بی حیثیت کنید و بعد به مخاطب بگویید نروید تلویزیون خارجی ببینید. این کار نشدنی است. در این بازی نابرابر شرایطی را ایجاد می کنیم که جا برای ایران ستیزان باز می شود.

این پژوهشگر رسانه با بیان این که از آن زمان به بعد پرس تی وی سیر نزولی دارد گفت:  الان این شبکه اگر یک دفتر کوچک و دو کارمند در لندن دارد و اموالش را هم حراج کرده اند. بهترین کار این است که زودتر تعطیلش کنند. یک زمانی بود و نبودش یکی بود؛ ولی الان بودنش ضرر است. این شبکه از نظر میزان رشد و درصد بیننده در دنیا مقام اول را کسب کرده بود؛ ولی ما به دست خودمان نابودش کردیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از صد موسسه پژوهشی در ایران راجع به تاریخ جنگ و دفاع مقدس اظهار داشت: آنها هر روز راجع به جنگ مطلب چاپی می کنند. به سایت آمازون یا کتابخانه ملی بریتانیا یا کتابخانه کنگره آمریکا بروید و ببینید چند مورد از این کتاب ها در عرصه بین المللی دیده و خوانده شده ست؟ تاریخ جنگ ما را اعراب، آمریکایی ها، ترک ها و اسرائیلی ها می نویسند و درس می دهند. همان طور که جنگ به ما تحمیل شد تاریخ نگاری تحمیلی آن هم دارد انجام می شود. ما صدای حسین علایی را خفه می کنیم که چهار تا انتقاد نکند. در داخل به خیال خودمان فاتحیم و در دنیا عرصه را به تاریخ نگاری جنگ باخته‌ایم. وقتی شما دریچه را می‌بندید خارج کار خودش را می کند.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به فعالیت‌های سازمان منافقین توضیح داد: در یک دوره ای با تلاش های بین المللی و ملی سازمان منافقین منکوب و منزوی شده بود و الان دوباره فعال شده است. من با سند به شما می‌گویم که بسیاری از رهبران حرکت های اعتراضی در داخل و خارج با این سازمان ارتباط دارند. چرا این اتفاق افتاده است؟ در یک دوره ای مطالبات جوانان را نشنیدید. نظارت، شفافیت و حسابرسی را نادیده گرفته اید. نتیجه اش این می شود که حس تعلق و وفاداری از دست می رود. رویکرد جوانان به سمت دشمن قابل قبول نیست ولی قابل درک است. باید این موضوع را آسیب شناسی کرد. تصور ما این است که ما نباید تغییر کنیم ولی دنیا باید تغییر کند و خودش را با ما تطبیق دهد. این امکان ندارد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی