توانمندی‌های امنیتی عامل استقبال شانگهای از عضویت ایران/دولت سیزدهم غرب‌گرایی مطلق را کنار گذاشت

رییس جمهور کشورمان امروز(جمعه)  نیز چند دیدار خواهد داشت و تاشکند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84888891/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA

این نماینده مجلس ابزار امیدواری کرد دولت سیزدهم در مسیر توازن گرایی بین همه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بتواند از توان این پیمان‌ها در ارتقای سطح اقتصادی کشور و رفع مشکلات موجود قدم بردارد.

 اسناد عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز در روز نخست به امضای حسین امیر عبداللهی آن وزیر امور خارجه رسید.

رضایی گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری تبادلات اقتصادی ایران با اعضای شانگهای ۳۱ درصد رشد کرده و به ۱۸ میلیارد رسیده است. ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی با اعضای شانگهای نیازمند کار دقیق و کارشناسی شده است.

دیدار با تجار ایرانی در ازبکستان، حضور در جمع نمازگزاران مسجد سمرقند، غرس نهال یادبود از دیگر برنامه‌ های رییسی در روز دوم سفر بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور موفق در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی را سبب متوازن سازی دیپلماسی دانست و افزود: پیمان شانگهای  نیمی از جمعیت جهان و یک اقتصاد عظیم را در خود جای داده است که ارتباط و عضویت ایران در این پیمان می‌تواند به گسترده‌تر شدن اقتصاد ایران و خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه غرب کمک کند.

ابراهیم رضایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره سفر رییس جمهور به ازبکستان و  حضور در اجلاس سران همکاری شانگهای گفت: یکی از اشکالات موجود در سیاست خارجی دولت قبل عدم توازن در روابط دیپلماتیک و غرب گرایی مطلق بود در حالی که یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم رفع این غرب گرایی مطلق و ایجاد توازن در حوزه دیپلماسی است.

به گزارش ایرنا، آیت الله رییسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود به سمرقند سفر کرده است، سفر سه روزه خود به ازبکستان را از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور آغاز کرد و در روز نخست نشست‌های دو جانبه تهران و تاشکند به امضای ۱۷ سند همکاری میان دو کشور منجر شد.

تولید امنیت در منطقه عامل استقبال شانگهای از عضویت ایران

حضور موفق در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی عامل سبب متوازن سازی دیپلماسی در دولت سیزدهم

در روز دوم این سفر نیز آیت الله رییسی با روسای جمهور روسیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای دیدار و گفت و گو کرد و توسعه روابط همسایگی و منطقه ای را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیمان شانگهای مزیت‌های خوبی دارد. ایران امروز لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه است و همراه با  توانمندی های نظامی و امنیتی خود توانسته در منطقه نیز تولید امنیت کند که این عامل سبب شده سازمان همکاری‌های شانگهای از حضور ایران در این پیمان استقبال کنند.

وی موقعیت کریدوری ترانزیتی ایران را مزیتی دیگر جهت عضویت کشورمان در پیمان شانگهای خواند و گفت: این مزیت سبب اتصال کشورهایی مانند چین در شرق به اروپا و قسمت غربی ایران و ارتباط کشورهای آسیای میانه مانند روسیه به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای عمان خواهد شد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی