تکمیل کمربندی شمالی اسلامشهر چشم انتظار دستور رئیس جمهور

اما خبر خوش اینکه دیوارهای رمپ و زیرگذر احمدآباد پیشرفتی ۱۰۰ درصدی داشته و تمام شده است.

این مسئول با اشاره به برخی مشکلات این طرح خاطرنشان کرد: کار عملیاتی زیرگذر طالقانی که مشکلاتی را برای تردد شهروندان ایجاد کرده تا ۴۵ روز دیگر تمام می شود.

شهردار اسلامشهر این را هم گفت که این طرح ۵۰ درصد پیشرفت داشته و در چند قطعه فعال است و زمین گیر نیست.

در ادامه مسیر، قسمت اعظمی از زیرسازی مسیر از انتهای طالقانی تا مقابل ورزشگاه امام خمینی انجام شده که با سرعت در حال انجام است و در زیر خط گرم راه آهن جنب ورزشگاه امام خمینی باید تونلی احداث شود و نیازمند مجوز از راه آهن است و اقداماتش در حال انجام است.

حمیدی در مورد کل طرح نیز یادآور شد: این طرح بزرگ به طول ۶.۸ کیلومتر از خیابان سوسنگرد قبل از میدان نماز اسلامشهر آغاز و با احداث و گذشت از هفت پل و تقاطع غیر همسطح در نهایت با یک پل روگذر وارد بلوار شهید مقدس صیفی شده و به کمربند جنوبی شهر متصل می شود.

کمربندی شمال اسلامشهر نیازمند مساعدت رئیس جمهور

اجرای کمربندی شمالی شهر در چند جبهه

این امر مساعدت و دستور رئیس جمهور را می طلبد تا مگاپروژه ای افتتاح و باری از مشکلات مردم جنوب غربی تهران را کم کند.

این طرح دارای چهار زیرگذر، یک روگذر، یک دور برگردان غیرهمسطح و یک دور برگردان همسطح است، در ابتدای مسیر برای عبور از زیر خط گرم در ابتدای پروژه (سوسنگرد) اقداماتی همانند اجرای شمع ها و شمع های پل زیرگذر انجام شده ولی به جهت اینکه مجوز از طریق راه آهن هنوز صادر نشده کار در همان مرحله اجرای شمع ها باقی مانده که بلافاصله پس از اخذ مجوز عملیات ادامه پیدا خواهد کرد.

در نهایت مسیر تا انتهای خیابان ۲۴متری مطهری ادامه پیدا کرده و پس از چهارراه باغ نرده مسیر به سمت تقاطع برنده سیفی ادامه پیدا می کند که جهت عبور از بلوار بسیج مستضعفین پل روگذری طراحی شده و در حال اجرا است.

کار احداث کمربندی شمالی اسلامشهر با اعتباری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان توسط موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیا و با نظارت معاونت فنی وعمرانی شهرداری اسلامشهر در حال انجام است.

در ادامه، از باغ نرده تا بلوار برنده سیفی به زودی عملیات آسفالت انجام خواهد شد و پل روگذر شهید برنده سیفی در تقاطع بلوار برنده سیفی و بلوار بسیج مستضعفین که سه دهنه ۳۰ متری دارد به صورت شبانه روزی و با سرعت در حال انجام است که در حال حاضر تمامی شمع ها و ستون های پل تقریبا به مرحله اتمام رسیده و دو سرستون زده شده و دو سر ستون دیگر باقی مانده که کار اسکافلد بندی و زیرسازی آنها نیز در حال انجام است.

تکمیل کمربندی شمالی اسلامشهر چشم انتظار دستور رئیس جمهور

در جبهه دیگر، قسمتی از زیرگذر شمع ها و تابلیه پل (عرشه) زیرگذر انتهای خیابان ۲۴متری در انتهای خیابان مطهری انجام شده و در قسمت دیگر باید به اراضی راه اهن وارد بشویم که پس از اخذ مجوز انجام خواهد شد و در ادامه زیرسازی تا ۲۴متری مطهری تا باغ نرده زیرسازی مسیر درحال انجام است.

پس از پل احمد آباد به سمت آپرین، زیر سازی، جدول گذاری و آسفالت در یک لایه از مسیر انجام شده، که با اخذ مجوز از راه آهن مسیر به سمت شهرک طالقانی ادامه پیدا خواهد کرد که در این قسمت، زیر گذر طالقانی احداث شده، شمع ها زده شده و تابلیه روگذری زده می شود و تابلیه هم سطح کمربندی نیز درحال اجراست.

البته این پایان راه نیست و در طول این قطعه از مسیر جهت سهولت در تردد در شهرک طالقانی و ایجاد ارتباط سمت شمال و جنوب شهرک طالقانی، زیرگذری تعبیه شده که پس از آن مسیر ادامه پیدا کرده و در سمت ورزشگاه امام خمینی (ع) در مجاورت این ورزشگاه تونلی جهت عبور مسیر از زیر خط گرم راه آهن احداث می شود که طول این تونل دو دهنه ۷۰ متری است و بعد از عبور از آن نیز زیرگذری احداث می شود.

حمیدی عمده مشکل برای اتمام این طرح را موضوع معارضان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی دو معارض در این طرح ملی داریم که کار باید در سطح استانی و حتی ملی پیگیری شده تا تکمیل شود.

کمربندی شمالی اسلامشهر در انتهای شهرک طالقانی از اراضی راه آهن خارج می شود و به سمت ورزشگاه امام خمینی مسیر ادامه پیدا می کند.

تکمیل کمربندی شمالی اسلامشهر چشم انتظار دستور رئیس جمهور

کمربندی شمالی اسلامشهر یا همان بزرگراه سردار شهید سلیمانی یکی از طرح هایی است که با اجرای آن، بار ترافیکی معابر مهم شهر به ویژه بلوار بسیج مستضعفین کاهش می یابد؛ طرحی که سوم تیر سال ۹۹ کلید خورد و قرار بود ۲ ساله انجام شود اما تکمیل نشده است.

حمیدی با اشاره به برخی موانع پیش روی اجرای طرح‌های عمرانی شهر، تاکید کرد: در بحث اجرای پروژه ۲۴ متری کنارگذر راه‌آهن و کمربندی شمالی اسلامشهر در طی سالهای گذشته توافقاتی با مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسط شهردار، رئیس شورای شهر و فرماندار وقت انجام و پیگیری های متعددی صورت گرفته که با تغییرات ایجاد شده در مدیریت راه‌آهن، بخش‌هایی از این توافقات به نتیجه نرسیده و ادامه فعالیت این ۲ پروژه در انتظار مجوزها و همکاری راه آهن است.

اما مشکل کجاست؛ چرا این طرح تا به امروز تکمیل نشده و آیا این طرح زمین گیر شده است؟

تکمیل کمربندی شمالی اسلامشهر چشم انتظار دستور رئیس جمهور

به گفته مسئولان شهری اسلامشهر تیمهای مختلف در چند جبهه در حال تکمیل این کمربندی هستند اما مانع بزرگی بر سر راه است؛ این طرح باید از زمین های راه آهن عبور کند که در گذشته مسئولان راه آهن قول مساعدی برای همکاری داده بودند که گویا چند صباحی است این موضوع با مشکل مواجه شده است؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام و به ارث رسیده از دولت های قبلی به نظر می رسد که بتوان امیدوار بود کمربندی اسلامشهر در دولت مردمی به سرانجام مقصود خود برسد.

همانطور که گفته شد این طرح از انتهای خیابان سوسنگرد با احداث زیرگذری از زیر خط گرم راه آهن شروع می شود و به سمت پل احمدآباد ادامه می یابد؛ سپس از زیر پل احمدآباد با احداث زیرگذر دیگری به سمت ایستگاه آپرین راه آهن می رود و در آنجا وارد اراضی راه آهن می شود.

چندی پیش هم با اتمام عملیات اجرایی پل احمدآباد مستوفی، فاز نخست این طرح با صدور مجوز از سوی پلیس راه غرب استان تهران، زیر بار ترافیک رفت تا گره کور افتتاح این کمربندی در دولت سیزدهم تا حدی باز شود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ادامه بازدید از شهرستان‌های استان تهران، صبح امروز پنجشنبه (سوم آذر) وارد اسلامشهر شد تا مشکلات و مسائل این شهرستان را بررسی کند.

وی با اشاره به ملی بودن طرح کمربندی شمالی اسلامشهر اعلام کرد: هفته پیش معاونان وزیر راه به اسلامشهر آمدند و بازدیدی داشتند؛ طرح فرامنطقه ای و در واقع یک رینگ پیرامونی در شمال شهر است که خیلی از شهروندان شهرهای کناری هم از این پروژه در صورت تکمیل بهره مند می شوند.

هدف از اجرای این طرح تسهیل در تردد شهروندان در سمت شمالی اسلامشهر و سهولت ترافیکی در سایر مسیرهای این شهر عنوان شده است که با احداث آن، ترددهای شهرهای همجوار از این مسیر انجام شده و از ترافیک داخل شهر کاسته خواهد شد.

شهردار اسلامشهر با بیان اینکه طرح کمربندی شمالی شهر زمین‌گیر نشده، از پیشرفت ۵۰ درصدی این طرح عمرانی خبر داد و در این باره به ایرنا گفت: کمربندی شمالی شهر اسلامشهر در کاهش ترافیک بسیار موثر خواهد بود و ما برای احداث آن ۲ سال وقت تعیین کرده بودیم و در حال حاضر عملیات عمرانی در حال اجرا است.

اسلامشهر با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب تهران قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950159/%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1

در واقع در این بخش ۳۵ درصد کار باقی مانده که به دلیل وجود معارض راه آهن کار خوابیده است؛ البته پل دوربرگردان چیچکلو هم به دلیل قرارگیری در محدوده کارگاه تیراژ راه آهن فعلا قابلیت اجرایی ندارد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی