خزعلی: مهارت‌آموزی برای بانوان در دستور کار است

وی با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید زیادی بر استفاده از توانمندی بانوان در حوزه‌های مدیریتی دارد یادآور شد: استفاده از بانوان در بخش‌های مدیریتی با توجه به تخصص‌هایی که وجود دارد ضروری است لذا باید ظرفیت‌ها شناسایی و معرفی شود تا بتوان از آنها استفاده کرد.

وی عنوان کرد: طرح مشاوره زوجین در چهار سال اول زندگی اجرایی می‌شود به این صورت که مشاوره سال اول رایگان و سال دوم و سوم برای دهک‌های پایین رایگان خواهد بود.

نبود و کمبود اعتبارات فرهنگی در حوزه دین، اختصاص بودجه مناسب به موسسات قرآنی در استان برای تقویت فرهنگ دینی، لزوم ایجاد مرکز تخصصی کارآفرینی در استان، ظرفیت‌سنجی بازار فروش محصولات تولیدی بانوان، تاسیس مرکز اقلیم‌شناسی، پژوهشکده ژئوتوریسم در استان، توانمندسازی زنان روستایی از محل ژئوپارک طبس و تامین زیرساخت مناسب برای ارایه خدمات ویژه زایمان نیز توسط بانوان منتخب خراسان جنوبی در این نشست مطرح شد.

خزعلی گفت: معادن موجود در استان خراسان جنوبی ظرفیت خوبی است که کشف، استخراج و فرآوری آنها اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کرد.

نبود دستگاه ماموگرافی در بیمارستان‌های استان، لزوم تامین ملزومات مورد نیاز در بخش ناباروری، نبود تجهیزات عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان‌های دولتی استان، توجه به مشاوره‌های پیش از ازدواج و اجباری شدن این مشاوره‌ها، سرعت بخشیدن به صدور مجوز مشاوره برای متقاضیان، ارتقای مهارت‌پروری در بین زوجین از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای ایده دختران ۱۲ تا ۱۸ سال اعلام شده است گفت: طرح‌های کسب و کار در حوزه بانوان نیازمند توجه است لذا باید موانع رفع و صدور مجوزها تسهیل شود.

برنامه‌ریزی در راستای ارزشمندسازی و هویت‌سازی دختران، الگوسازی مثبت برای دختران، اصلاح روش ارتقای اعضای هیات علمی، انجام فعالیت‌های پژوهشی به صورت دورکاری برای بانوان دانشگاهی، ایجاد مهدکودک در دانشگاه‌ها، ایجاد فضاهای ورزشی برای بانوان، جذب حداقل یک فرزند از مادران شاغل در دانشگاه برای بعد از بازنشستگی، الزامات قانونی برای رعایت حجاب در دانشگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی و مشاوره‌های شغلی در دانشگاه‌ها از دیگر مباحث بود.

معاون رئیس جمهور گفت: البته توانمندی در راستای اجرای عدالت مورد توجه است تا کارها به افراد توانمندتر سپرده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا انسیه خزعلی عصر یکشنبه در نشست بانوان نخبه و کارآفرین خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: طرح مهارت‌آموزی و مهارت‌یابی در راستای هویت‌یابی دختران یکی از این طرح‌هاست که به‌زودی به استان‌ها ابلاغ و در کشور اجرایی خواهد شد.

نمایشگاه ایده، خانه و فن‌بازار با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در بیرجند گشایش یافت و خزعلی در ادامه با جمعی از خانواده‌های شهدا نیز دیدار کرد.

وی همچنین برای تامین دستگاه سونوگرافی مورد نیاز بیمارستان‌های استان قول مساعد داد و افزود: در اعتبارات سال جاری یا سال آینده درخواست‌های حوزه بانوان استان مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در اولین روز سفر دو روزه به خراسان جنوبی همزمان با عید سعید قربان در بیرجند با جانباز ۷۰ درصد و سپس استاندار خراسان جنوبی دیدار کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به توجه استاندار خراسان جنوبی به حوزه زنان و خانواده ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد که بانوان و توانمندسازی آنان از اولویت‌ها در استان خراسان جنوبی است.

وی برپایی نمایشگاه توانمندی‌های بانوان در بیرجند را که امروز افتتاح شد، اقدامی خوب ارزیابی کرد و گفت: برای ارایه توانمندی‌های بانوان و بازاریابی محصولات تولیدی آنان نیازمند اقدامات بیشتری در سطح کشور هستیم.

خزعلی با بیان اینکه طرح‌های حوزه بانوان در تخصیص اعتبار معمولا با نگاه ویژه دیده می‌شود افزود: توجه به مشاوره‌های پیش از طلاق نیز ضروری است و باید سبک زندگی و نوع ارتباط با خانواده‌ها در این مشاوره‌ها مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دولت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هر طرحی در این حوزه ارایه شود، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های امروز معاون رئیس جمهور در مرکز استان است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84817334/%D8%AE%D8%B2%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تغییرات در فرهنگ و آداب و رسوم، لزوم مشاوره‌های اجباری برای ازدواج در سنین پایین و رصد زندگی آنان لازم است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی