دانشنامه دفاع مقدس پشتوانه راهبردی، فکری و معنوی برای نسل‌های آینده است

سردار کریمی با تاکید بر اینکه پیاده سازی الگوی دفاع مقدس در همه بخش ها مهمترین نیاز گام دوم انقلاب است ، گفت: نقش آفرینی مردم در بخش های مختلف تحول آفرین است و دفاع مقدس الگوی کارآمد در این راستا است و پژوهش در دفاع مقدس که به نظریه پردازی و گفتمان سازی منجر شود باید در دستور کار قرار گیرد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا کریمی افزود: دانشنامه دفاع مقدس استان روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است و در روند تهیه این مجموعه پژوهش‌های انجام شده دارای معیار هستند و مورد اتکا و توافق پیشکسوتان و فرماندهان قرار می گیرند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی عصر پنجشنبه در نشست بررسی مداخل دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی، افزود: مردمی کردن دفاع مقدس یکی از ابتکارات مهم حضرت امام(ره) بود و بسیج مردمی توانست بزرگترین حماسه را رقم بزند و مردم در پیشبرد دفاع مقدس جایگاه خود را پیدا کردند و امروز در گام دوم باید مردم در پیشبرد اهداف انقلاب نقش آفرینی کنند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی با اشاره به اهمیت جمع آوری مداخل در دانشنامه بیان کرد: مداخل تکیه گاه و عمود دانشنامه هستند و جایگاه مهمی در تدوین و اعتبار بخشی دانشنامه دارند و به همین جهت جمع آوری و تدوین مداخل از حساسیت ویژه ای برخوردار است و طی سه سال گذشته سعی شده به کلیه موضوعات مرتبط با دفاع مقدس استان به طور ویژه پرداخته شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84858592/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%BE%D8%B4%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C

وی ادامه داد: تربیت پژوهشگران و نخبگان جوان از اهداف دیگر دانشنامه دفاع مقدس است تا این عزیزان در این مسیر بتوانند گنج دفاع مقدس و مقاومت را بهتر بهره برداری کنند و در اختیار نسل های آینده قرار دهند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس علاوه بر اینکه انقلاب اسلامی را به تثبیت رساند موجب حکمفرما کردن امنیت در کشور شد بنابراین دفاع مقدس نقطه قوت و برجسته ملت ایران است و دشمن از این جهت به آن حمله می کند، چراکه تخریب و زیرسوال بردن نقاط قوت در انقلاب از اهداف دشمن در جنگ شناختی است.

سردار کریمی بیان کرد: خروجی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس نهادینه سازی این فرهنگ نجات بخش در همه بخش های جامعه است و این مسئله باید در مدارس و دانشگاه ها بیشتر نمود داشته باشد و نیازمند به کارگیری همه ظرفیت ها همراه با ابتکار و خلاقیت است.

وی اظهار داشت: پژوهش در دفاع مقدس علاوه بر اینکه از تحریف و فراموشی آن جلوگیری می‌کند موجب عملیاتی شدن این الگو برای نسل جوان خواهد شد و پژوهش در دفاع مقدس باید جدی گرفته شود.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی یک فعالیت پژوهشی عمیق است،گفت: این مجموعه پشتوانه راهبردی، فکری و معنوی برای نسل های آینده خواهد بود و دانشنامه دفاع مقدس گامی موثر برای تبدیل شدن فرهنگ دفاع مقدس به گفتمان عمومی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز گفت: دفاع مقدس هویت ملت ایران و ذخیره ارزشمند ملت ایران برای نسل های آینده است و ویژگی برتر ملت ایران در همین هویت ارزشمند آن است و باید به عنوان افتخار ثبت و ضبط شود و سند انقلابی گری ملت ایران در دفاع مقدس نهفته است.

وی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس دارای ادبیات غنی و رویکرد عمیق تحلیلی دفاع مقدس و جبهه مقاومت است، گفت: در این راستا یک روش خاص تخصصی و پژوهشی با کمک فرماندهان، پیشکسوتان و اساتید دانشگاه تدوین شده و این پژوهش ها علاوه بر اینکه در دانشنامه مورد استفاده قرار می گیرد در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی