درهم‌تنیدگی نظام نخبگانی با حکمرانی ضامن پیشرفت کشور است

وی افزود: باید بدانیم که در انتخاب مسیر باید براساس اصالت، حق را انتخاب کنیم و در این جبهه بایستیم، هر چند ممکن است رفاهیات جبهه استکبار بیشتر باشد و در جبهه حق مصائبی وجود داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نخبگان در کشور رسالت اجتماعی برعهده دارند، بنابراین نباید فریب ظواهر جبهه استکبار را بخورند، اهمیت حضور نخبگان در حکمرانی اجتماعی کمتر از صنعت نیست و اگر موانعی هم در مسیر فعالیتشان باشد، باید تلاش کنیم برای حضور حداکثری آنها در عرصه‌های اجتماعی به رفع این موانع بپردازیم، چرا که اکثر نخبگان کشور علاقه‌مند به ارائه خدمت و حل مسائل هستند.

نگهداری تصریح کرد: ما نیز در کشور نظام نشر علمی را راه اندازی نکردیم و براساس نظام جهانی دراین حوزه فعالیت می‌کنیم. از سوی دیگر متاسفانه قدرت‌های بزرگ، رسانه را نیز در اختیار دارند و از طریق آنها حکمرانی می‌کنند که در اینجا بخشی از نخبگان فریب خورده و با چشم پوشی از نیازهای کشور، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و برای بلوک‌های ثروت و قدرتی که بر دنیا حکمرانی می‌کنند، فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بابک نگاهداری روز سه شنبه در مراسم اختتامیه پارلمان دانشجویی به نخبگان حاضر در جلسه افزود: ما با مرور تاریخ به این مهم می‌رسیم که پیوسته شاهد نبرد بین حق و باطل بوده‌ایم که همچنان نیز ادامه دارد، ضمن اینکه روابط کانون قدرت و ثروت دنیا بیانگر این مهم است که پشت سر قدرت‌های استکباری، روابطی سیاه‌تر از آنچه مشهود بوده، وجود دارد که متاسفانه محور فعالیتشان اقتصاد و مادی‌گرایی است که مشکلات امروز جامعه را رقم می‌زند و حتی نظام علم و فناوری نیز با پشتوانه بلوک های ثروت و قدرت فعالیت می‌کنند.

در پایان این مراسم از نخبگان برگزیده و کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون برگزیده براساس معیارهای علمی و کمیسیون کشاورزی و آب به عنوان کمیسیون منتخب صحن علنی شبیه سازی شده تجلیل شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84880170/%D8%AF%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%AA%D9%86%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B6%D8%A7%D9%85%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی به مسئولان، مدیران و جریان‌های سیاسی مختلف کشور خاطرنشان کرد: در شرایط دشوار کنونی اداره کشور به درهم تنیدگی شبکه نخبگانی نیاز داریم، کما اینکه نیاز به حکمرانی دانش بنیان کمتر از صنعت دانش بنیان نیست، ضمن اینکه ما حق نداریم با آزمون و خطا، بدون تجربه و دانش حکمرانی به اداره کشور بپردازیم و باید به این نکته توجه کنیم که حکمرانی پیچیده ترین دانش در دنیای امروز است که به آن نیاز داریم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بلوک‌های ثروت و قدرت یک جهت دهی را تعیین می‌کنند که تمام نویسندگان دنیا براساس آن به نگارش مقالات می‌پردازند، غافل از اینکه در پازل طراحی شده توسط آنها حرکت می‌کنند.

نگهداری با بیان اینکه افکار امام خمینی(ره) مبنی بر استکبارستیزی، ظلم ستیزی و کفر ستیزی مبتنی بر عدالت و معنویت، باید سرلوحه اقدامات نخبگان و مسئولان کشور قرار گیرد، تصریح کرد: مسئولان باید نخبه پروری را به گونه ای که وفادار به انقلاب باشند، در دستور کار قرارداده و حامی‌پروری نکنند، همچنین لازم است در ارزیابی عملکرد مسئولان در این بخش، شاخص میزان همپوشانی افراد لیست بنیاد ملی نخبگانی و مدیرانی که از ظرفیت آنها در اداره بخش‌های تحت پوشش خود استفاده می‌کنند، مدنظر قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لوکوموتیو انقلاب براساس عقلانیت انقلابی حرکت می‌کند و در سه جبهه ارتباط، تحجر و استکبار جهانی می‌جنگد، کما اینکه یک عده در جبهه تحجر با تندروی رادیکالی بین مردم انقلاب فاصله می‌اندازند، یک عده در جبهه غرب زدگان افراطی قرار گرفته اند و یک عده هم در جبهه استکباری با ابزارهای مختلف به دشمنی آشکار می‌پردازند.

نگهداری افزود: اندیشکده‌ها به عنوان زیست بومی مناسب برای استفاده از ظرفیت نخبگان در حل مسائل کشور هستند که می‌توان با استفاده از این ظرفیت با هر رویکردی به سمت اصلاح کشور حرکت کرد.

مراسم اختتامیه پارلمان دانشجویی عصر سه شنبه با حضور مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس، بابک حمیدیا رئیس مرکز نوآوری و رئیس خانه خلاق قوه مقننه و جمعی از نخبگان شرکت کننده در پارلمان دانشجویی و مسئولان مربوطه در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی