دروغگوی بزرگ و بوقچی جنگ؛ هر ۶۲ دقیقه یک گزارش در مقطع بررسی پاسخ‌های مذاکراتی

تکرار ادعاهای طرف غربی، مخالفان توافق و برجسته‌سازی مواضع رژیم صهیونیستی خط خبری است که در اغلب محتوای تولیدی این رسانه در خصوص مساله هسته‌ای دیده می‌شود. این رسانه با بهره‌گیری از تکنیک‌های عملیات روانی، دستورکار خود در تلاش برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات را پیش می‌برد. شناسایی خطوط خبری و ابزار کار پیشبرد اهداف رسانه‌ای ایران اینترنشنال، موجب می‌شود مخاطبان با آگاهی و موشکافی بیشتر محتوای این رسانه سعودی را مورد پردازش قرار دهند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84873640/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%88-%D8%A8%D9%88%D9%82%DA%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%B1-%DB%B6%DB%B2-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%82%D8%B7%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C

«علیرضا نامور حقیقی» تحلیلگر هم به این رسانه گفته اگر توافق نشود، ایران به سمت غنی‌سازی خواهد رفت و این مساله در تحمل تل‌آویو نخواهد بود.

ایران اینترنشنال با بزرگنمایی و تکرار مواضع رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کند مانند حامیانش سایه «گزینه نظامی» را بر سر مذاکرات پابرجا نگاه دارد. «منصور فرهنگ» تحلیلگر در مصاحبه با این رسانه مدعی است که اگر ایران خواسته‌های آژانس را بی‌پاسخ بگذارد، تل‌آویو تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران خواهد کرد.

«مهرزاد بروجردی» در گفت وگو با این شبکه مدعی است: ایران می‌خواهد از مسیر «سیاسی» مشکلات خود با آژانس را حل کند در حالی که این مشکل «فنی» و «حقوقی» است.

چرا مواضع و اظهارات مقامات آمریکایی و نیز اروپایی غالبا به نقل از «یک دیپلمات» یا «یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود» انتشار می‌یابد اما مسئولان جمهوری اسلامی چه به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، اعضای تیم مذاکره، و … تا شخص رئیس‌جمهوری به صورت شناسنامه‌دار و مشخص مواضع تهران را به صورت آشکار اعلام می‌دارند

ادعای «عقب‌نشینی» ایران از «خواسته‌های اصلی»

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری در نشست خبری حدود یک هفته پیش به صورت شفاف و واضح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات را بیان داشته است. آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» چهار ملاحظه ایران را برای محقق شدن توافق چنین برشمرده است: تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی، رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و بسته شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان برای نیل به توافق.

تاکید بر گزارش خبرگزاری رویترز با ادعای عقب‌نشینی ایران با استناد به اظهارنظر یک مقام آمریکایی «بدون ذکر نام»، در ایران اینترنشنال پررنگ است. این در حالی است که این گزارش از سوی ایران تکذیب شده است.

«امید معماریان» در گفت و گو با این شبکه مدعی شد ایران برای نزدیک شدن به توافق، از برخی خواسته‌های اصلی خود چون «حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی» و «دریافت تضمین از آمریکا» دست کشیده است.

ایران‌اینترنشنال در حالی ایران را به «سیاسی‌کاری» در مذاکرات و انحراف به سوی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی متهم می‌سازد که اساسا مبنای اتهامات به ایران خود جنسی سیاسی دارد و نه فنی و حقوقی

تحلیل رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که اصرار عجیبی بر بازی «انداختن توپ به زمین ایران» دارند و بر عکس آنچه ادعا می‌کنند از شفافیت در مذاکرات گریزانند؛ به همین سبب «محمد مرندی» تحلیلگر سیاست خارجی می‌گوید که اگر آمریکا صادق باشد طی دو تا سه روز می‌توانیم به توافق برسیم.

با اینکه سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد، ولی ایران‌اینترنشنال با تکنیک «دروغ بزرگ» و تکرار مواضع صهیونیست‌ها، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را غیر صلح‌آمیز و نظامی ارزیابی می‌کند.

ایران اینترنشنال طی روزهای اخیر تلاش کرد چنین القا کند که طرفین به ویژه ایران از مواضع پیشین خود در مورد شروط توافق هسته‌ای از جمله «خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» کوتاه آمده‌ است. این رسانه مدعی است آمریکا هم از بخشی از خواسته‌ها و شروط اولیه خود کوتاه آمده است.

ایران‌اینترنشنال در حالی ایران را به «سیاسی‌کاری» در مذاکرات و انحراف به سوی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی متهم می‌سازد که اساسا مبنای اتهامات به ایران خود جنسی سیاسی دارد و نه فنی و حقوقی

بوقچی جنگ

کدام طرف سیاسی‌کاری می‌کند؟

 ایران اینترنشنال در هفته‌های اخیر، حجم قابل توجهی از محتوای تولیدی خود را به گزارش و مصاحبه در مورد مذاکرات و توافق احتمالی اختصاص داده است. انتشار تقریبا یک گزارش در هر ۶۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی یک هفته، این گزاره را اثبات می‌کند. اغلب این گزارش‌ها تحلیلی بوده و مصاحبه با به اصطلاح کارشناسان را در بر می‌گیرد؛ کارشناسانی که اغلب نامشان در میان برنامه‌های مصاحبه‌محور این شبکه تکرار می‌شود و ایده‌ها و تحلیل‌هایی تکراری با محتوای مشابه را به خورد مخاطبان می‌دهند.

در شرایطی که طرف غربی بازی با توپ و بدون توپ خود را در زمین مذاکرات ادامه می‌دهد، سیاست «ایران اینترنشنال» این است که ضمن دلیل‌تراشی برای منطقی جلوه دادن مواضع غربی‌ها به خصوص آمریکا، مسئولیت طولانی شدن روند دستیابی به توافق احتمالی را متوجه ایران کند

این رسانه تنها در کانال تلگرامی خود از فاصله نیمروز ۳۰ مرداد تا نیمروز ۶ شهریور، ۱۴۲ خبر و گزارش در مورد موضوع توافق احتمالی منتشر کرد. به عبارتی این رسانه در روزهایی که از داغی تحولات و موضع‌گیری‌های هسته‌ای به نسبت هفته‌ پیش از آن تا اندازه‌ای کاسته شده بود، هر ۲۴ ساعت ۲۳ گزارش که اغلب آنها تحلیلی است در این خصوص منتشر کرد.

«آلان توفیقی» تحلیلگر هم در مصاحبه‌ای مدعی است حاکمیت ایران حقی برای مردم در دانستن قائل نیست. نظام در جریان مذاکرات بده بستان‌هایی را تعریف می‌کند که ممکن است منطبق بر منافع ملی مردم نباشد و مردم نباید از آن مطلع شوند،حتی نمایندگان مجلس هم اطلاعی ندارند.

این رسانه تلاش می‌کند مساله نظارت‌های پادمانی را مستقیم به توافق هسته‌ای پیوند بزند. «آرام حسامی» استاد دانشگاه در گفت‌وگو با این شبکه، روشن شدن دوربین ‌های آژانس و پروتکل الحاقی را «جزء لاینفک» توافق احتمالی دانسته است.

همچنین «امین سوفیا مهر» در برنامه «چشم انداز» می‌گوید: اگر ایران بخواهد این مساله را به صورت «سیاسی» حل و فصل کند و آژانس را دور بزند، فتح بابی برای کشورهای دیگر می‌شود و آژانس در صورت تداوم آن با فروپاشی مواجه می‌شود. به گفته او، این «امتیازی» نیست که غرب بتواند به ایران بدهد، چون مساله امنیت جهانی مطرح است.

ادعای «پنهانکاری» ایران

رسانه سعودی تلاش می‌کند اوضاع ایران را در «تنگنا» جلوه داده و بر گزاره فرصت محدود و ضروری ایران برای توافق تاکید کند.

اصرار رسانه سعودی بر عقب‌نشینی ایران بر مبنای تاکتیک «دروغ بزرگ» است که مرتب «تکرار» هم می‌شود تا این را به صورتی بدیهی در ذهن همه جا بیاندازد که ایران به دنبال گنجاندن مساله سپاه در مذاکرات بوده حال آن که اظهارات اخیر معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری افشا می‌سازد خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه ای و موشکی کند. 

«رضا گوهرزاد» تحلیلگر در این رسانه مدعی است که ایران برای حل مشکلات داخلی از جمله کاهش نارضایتی‌ها ناگزیر از توافق است. «فریدون خاوند» تحلیلگر اقتصادی هم در برنامه چشم انداز با این ادعا که اقتصاد ایران درحال فروپاشی است، وقت را برای ایران رو به اتمام دانسته است. «شهیر شهیدثالث» روزنامه‌نگار هم در این شبکه با اشاره به انتخابات نوامبر کنگره  و جلسه آتی شورای حکام ، مدعی شده که این فرصت آخر است و ایران اگر این فرصت را از دست بدهد، به صورت جبران ناپذیری ضرر خواهد کرد.

گشوده شدن این پرونده در آژانس از همان ابتدا ماهیتی سیاسی داشته که تحت تاثیر ادعاها و شیطنت‌های لابی صهیونیستی بوده است. حال ایران خواهان مختومه شدن این پرونده سیاسی است. ایران اینترنشنال اما به دنبال «وارونه جلوه دادن» موضوع و تحریف واقعیت است. به این ترتیب که تلاش ایران برای مختومه اعلام شدن این پرونده را «سیاسی» ارزیابی و به شکل دائم این گزاره را تکرار می‌کند که اختلافات ایران و آژانس به لحاظ «سیاسی» قابل رفع شدن نیست.

ایران اینترنشنال تلاش می‌کند با تکنیک «کلی‌گویی»، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به اصطلاح به «پنهانکاری» در خصوص روند گفت وگوهای هسته‌ای متهم کنند و از این طریق به بی اعتمادی عمومی دامن بزند. این رسانه با تکنیک «تکرار» تلاش دارد تا این گزاره جعلی را در ذهن مخاطبان حک کند.

«جابر رجبی» تحلیلگر در مصاحبه‌ای مردم را از نگاه حاکمیت «نامحرم» خوانده و مدعی می‌شود چون جمهوری اسلامی برای بقای و حفظ حیات خودش مذاکره می‌کند و چون در مفاد مذاکرات حرفی از مردم و اقتصاد و معیشت آنها نیست، به همین دلیل پنهانکاری می‌کند.

ایران علاوه بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها و راستی‌آزمایی خواستار مختومه شدن مساله پادمانی است تا در آینده، دیگر بهانه‌ای سیاسی برای اعمال فشار یا اعمال تحریم‌های تازه هسته‌ای علیه کشورمان وجود نداشته باشد. در صورت امضای توافق، اجرایی شدن آن مشروط به بسته شدن پرونده‌های ادعایی واهی علیه کشورمان خواهد بود.

این رسانه در گزارش‌های متعدد از زوایای مختلف احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. «کامران متین» از مغایرت هرگونه توافق هسته‌ای با خواست مقامات و منافع رژیم صهیونیستی گفته و مدعی است موافقت این رژیم با هرگونه توافق، به احتمال زیاد از تدبیراندیشی مقام‌های تل‌آویو برای افزایش آمادگی به منظور حمله به ایران ناشی خواهد شد. در گزارشی دیگر ادعا شده اگر توافقی صورت بگیرد، تل‌آویو دیگر علیه تاسیسات اتمی و دانشمندان هسته‌ای  ایران اقدامی نخواهد کرد.

جمع‌بندی

«امید معماریان» هم مدعی است بی دستاوردی مذاکرات، سبب پنهانکاری است. به ادعای او مقام‌های ایران که با طرح خواسته‌های «فرابرجامی» در روند مذاکرات وقفه ایجاد کردند و باعث شدند یک سال دیگر هم منافع اقتصادی مردم دچار آسیب شود، حال پس از ۱۴ ماه به همان نقطه شروع بازگشته‌اند، هرچند تلاش می‌کنند حقیقت را کج و معوج نشان داده و ادعا کنند که دستاورد داشته‌اند.

در همین پیوند، در واپسین روزهای هفته گذشته، رسانه‌های غربی از دریافت پاسخ ایران در مورد نظرات آمریکا در ارتباط با متن پیش‌نویس توافق احتمالی خبر دادند؛ پاسخی که آمریکایی‌ها آن را «غیرسازنده» توصیف کرده‌اند.

در شرایطی که طرف غربی بازی با توپ و بدون توپ خود را در زمین مذاکرات ادامه می‌دهد، سیاست رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» این است که ضمن دلیل‌تراشی برای منطقی جلوه دادن مواضع غربی‌ها به خصوص آمریکا و توجیه آن، مسئولیت طولانی شدن روند دستیابی به توافق احتمالی را متوجه ایران کند.

نکته قابل تاملی که ایران‌اینترنشنال و سایر رسانه‌های غالبا غربی و صهیونیستی در مورد ادعای پنهانکاری به آن پاسخی نمی‌دهند این است که چرا مواضع و اظهارات مقامات آمریکایی و نیز اروپایی غالبا به نقل از «یک دیپلمات» یا «یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود» انتشار می‌یابد اما مسئولان جمهوری اسلامی چه به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، اعضای تیم مذاکره، مشاور رسانه‌ای و … تا شخص رئیس‌جمهوری به صورت شناسنامه‌دار و مشخص مواضع تهران را به صورت آشکار اعلام می‌دارند.

این رسانه همچنین با تکنیک «پیش‌فرض‌سازی»، «انحراف به سوی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی» را مفروض گزارش‌های خود قرار می‌دهد و با تکرار این گزاره اثبات نشده که «ایران تخلفاتی در فعالیت‌های هسته‌ای خود داشته»، تلاش می‌کند آن را به مخاطب بقبولاند. بروجردی دربخش دیگری از گفت‌وگوی خود مدعی می‌شود اگر آژانس به مساله فعالیت‌های سه سایت هسته‌ای «مشکوک» بپردازد، حقانیت مدارکی که صهیونیست‌ها به یغما برده‌اند، اثبات خواهد شد.

ایران مجبور است؟

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی