دندانپزشکی که ادبیات را به معماری پیوند زد!

راهرو های موجود در این کلینیک با استفاده از نورپردازی خطی روشن می شود. در تمامی بخش ها ساختار خطی و ریتیمک را مشاهده می کنیم. سبک طراحی فضا بطور کلی مدرن است اما کرو ها و محنی هایی در طراحی بکارگرفته شده است که نمی توان فضا را دقیقا بر اساس سبک مدرن دانست. ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا با معرفی مراحل ساخت،شما را در مدیریت هزینه ها یاری کنیم. هیچ قسمتی از این طراحی تاریکی و سیاهی ندارد و باید همه آن فضا با نور های ملایم پوشانده شده باشد. مگر این که طیف های روشن آن را در ترکیب با سایر رنگ های ملایم به کار ببرید.

اما اگر بازسازی مطب دندانپزشکی شما غیراصولی باشد می تواند هزینه های زیادی را در بر بگیرد. تمام مبلمان ساخته شده برای این پروژه در ارتباط با برنامه ریزی فضایی طراحی شده بود، تا ارتباطی قوی میان تمامی عناصر ایجاد کنند.در طراحی فضایی که بر دگرگونی زیبایی شناختی فضا متمرکز شده بود، مفهوم رنگی اهمیت داشت. این خیلی مهم است که بدانیم تجهیزات متحرک در درون اتاق ها جای می گیرد و با ابعاد فضاها مطابقت می کند یا نه. تغییراتی مانند تخریب یا جابه جایی یک دیوار یا اتاق در این نقشه مشخص می شود.همچنین عملکردهای جدید هر قسمت نیز تعیین می شود. توجه به هدف و کاربری هر یک از اتاق ها در مطب باعث می شود تا انتخاب رنگ برای شما آسان تر شود. در غير اينصورت افزودن مساحتي معادل 4 مترمربع به اتاق معاينه براي انجام آزمايشات سنجش شنوائي كافي است. تخت معاينه كه در اين اتاق قرار ميگيرد تخت مخصوص معاينات لگني و داراي ركاب است اين تختها معمولاً داراي وارمرهايي روي خود تخت است كه ابزار را قبل از معاينه گرم ميكنند.

پلان مقدماتی تجهیزات ثابت را نشان می دهد. به عنوان مثال در مطب دندانپزشکی تجهیزاتی مانند یونیت دندانپزشکی، کابینت برای قرار دادن تجهیزات مورد نیاز، سینک و شیر آب برای شستشوی ابزارها و سایر موارد ضروری است. طراحی کلینیک دندانپزشکی منحصر به جانمایی مبلمان و تجهیزات آن نیست بلکه در واقع خلق یک محیط دلچسب و درعینحال کارآمد است. از این جهت اهمیت ویژهای به فضاهای مورد نیاز وسایل دندانپزشکی دهد. برای مبلمان فضای انتظار یا از نشیمن های نیکمتی استفاده می کنیم و یا مبلمانی. در طراحی داخلی مطب و کلینیک بایستی حتما اصول اولیه رعایت شود تا بتواند محیط و فضا را برای بیمارانی که ممکن است ساعت ها مجبور باشند به انتظار بنشینند دلپذیر و آرام نماید. بیماران از طریق یک درب شیشه ای اتوماتیک، به بخش ها و اتاق های درمانی می توانند وارد شوند. فضای مستطیل شکل به شما امکان می دهد فضای مناسبتری برای اتاق ها ، فضاهای مشترک با چند تخت ، سالن بدنسازی ، راهروها و سایر اتاقهایی که به آنها نیاز دارید اختصاص دهید.

وسعت فضا را در طراحی داخلی میتوان با افزایش روشنایی سطوح محصور کننده اطراف آن و کاهش کنتراست بین عناصر موجود در آن و پس زمینه شان، افزایش داد. سقف های منحنی و کانتر همچون گل هایی هستند که در میان باد حرکت می کنند و ستون های موجود در فضا را پوشش می دهند. به طور مثال اگر پزشک علاقه مند به گل و گیاه است ، حضور گیاهان مناسب با محیط و حفظ بهداشت آنها و یا نصب تابلوهای نقاشی از گل و گیاه میتواند نشانگر روحیات پزشک باشد . همچنین در مطب هایی که مخصوص بیماران مغز و اعصاب است و بیماران با حالات روحی متفاوت در این مطب ها وارد می شوند، بایستی از رنگ های روشن و تلفیق منطقی و آرام آن با دیگر رنگ ها استفاده کنیم. همچنین نحوه نورگیری مطب را باید در نظر داشته باشید. برای طراحی مطب دندان پزشکی به چه مواردی طراحی داخلی در مطب باید توجه کرد؟ این یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شایانی کرد و محیط را طوری طراحی کنیم که بیمار از گذراندن وقتش در این محیط خسته و کلافه نشود.

همانطور که میدانید دکوراسیون کلینیک زیبایی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که باید به گونهای باشد که به مراجعه کننده حس آرامش و اطمینان را القا کند. اتاق انتظار می تواند برای بیمار یکی از استرس زا ترین مکان ها محسوب می شود بنابراین ایجاد مکانی توام با آرامش در فضای اتاق انتظار از اهمیت زیادی برخوردار است. گروه تخصصی پایا دکوریشن با بیش از یک دهه تجربه در امر طراحی دکوراسیون در تهران و سایر شهرستان ها، آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد. در ویدیو زیر نمونه هایی اجرا شده از طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی توسط پایا ارائه شده است.

یک رنگ مشخص شود که ذهن مراجعین بسیار خوب جلوه کنید استراحت نمایید. استفاده از لوازمی که باعث حواس پرتی مثبت در بیمار و یا مراجعه کننده می شود، برای طراحی مطب خوب است. در اینجا می­توان در مورد ایجاد حس اطمینان یا عدم اطمینان درطراحی محیط­هاي مختلف با استفاده از رنگ آمیزي در کف فکر کرد. شما با توجه به سلیقه، بودجه و سبک دکوراسیون مورد نظر خود می توانید از انواع متریال برای پوشش دیوار مطب استفاده کنید. نارنجی رنگی است که حس هیجان را زیاد می کند ولی باید با احتیاط از آن استفاده کنید. اما اگر مطب دندانپزشکی مختص بزرگسالان است بهتر است که طرح های جذاب انتخاب شود و ترجیح بر این است که طرح پوستر دیواری با موضوعات فصلی مثل تصویری از پاییز نباشد چون در اکثریت سال، جذابیتی نخواهد داشت. شما باید در طی طراحی داخلی فضای مورد نظرتان بسیار صبور باشید، زیرا ممکن است، زمان نسبتا زیادی طول بکشد که طرح مد نظر شما با شرایط و قوانین پروژه هماهنگ و سازگار شود و طراح بتواند به بهترین شکل هم از نظر ظاهری و هم عملکردی آن نقشه ها را چیده و طراحی ها را انجام بدهد.

دراین قسمت یکی از نمونه کارهای لوکس و جذاب گروه ساختمانی ناتک را مشاهده می کنید که در آن مجموعه ناتک اقدام به طراحی و اجرای یک مطب پزشک نموده است ، این کار بر اساس احترام کامل به مشتری و در راستای ایجاد حسی متفاوت برای بیماران طراحی و اجرا گردید. برخی از رنگ های به کار رفته در مطب های پزشکی حسی از قرار گرفتن در خانه را به بیماران منتقل می کند و باعث می شود تا آن ها آرامش بیش تری داشته باشند. همانطور که در پاراگراف های بالا خدمت شما عزیزان گفته شد ، طراحی دکوراسیون مطب و دکوراسیون مراکز درمانی بسیار مهم و کلیدی میباشد زیرا باید طوری طراحی را پیش برد تا بتوان حسی جدید و نو را به بیماران عزیز انتقال داده و این کار را می توان باید و نباید های جدید نوید پیشبرد همچنین باید ببینیم در چه مطبی میخواهیم طراحی و دکوراسیون مطب را پیش ببریم یکی از دکوراسیون های بسیار کلیدی دکوراسیون مطب سونوگرافی می باشد که برای انجام و طراحی تمامی پلتهای این مطب باید طرز قرار گرفتن تمامی دستگاه ها و جزئیات را در نظر بگیریم و سپس شروع به طراحی پلان بکنیم .

رنگ قرمز باعث تحرک و گرما در افراد میشود و به همین دلیل این رنگ برای افرادی که از بیماری های روحی و روانی رنج میبرند، به شدت کلاف کننده است. امروزه برای نورپردازی کلینیک و فضاهای درمانی بیشتر از چراغهای LED استفاده میشود. اما نکته ای که در استفاده از این رنگ وجود دارد این است که رنگ سفید هم مانند رنگ سیاه نباید به تنهایی به کار برده شود چرا که اگر فردی به طور طولانی مدت در محیطی قرار بگیرد که همه چیز آن سفید است، به شدت کلافه و خسته میشود. به طور ایدهآل، دکوراسیون باید انواع آمار جمعیتی بیماران را منعکس کند. با استفاده و ترکیب رنگ هایی مانند سبز و زرد می توانیم حس امیدی را به بیماران و نوزادان عزیز ببخشید و یا با استفاده از رنگ های آرام بخش آرامشی را به بیماران در زمانی که در مطب سپری کنند انتقال بدهیم که تمامی این ها باید هنگام طراحی در نظر گرفته شود . شما نیز می توانید برای بازسازی مطب خود با کارشناسان و متخصصین گروه معماری آوگون تماس داشته باشید.

2- اتاقهاي معاينه بايد نزديك اتاق مشاوره قرار گيرد تا حتيالامكان ميزان رفت و آمد غير لازم پزشكان را به حداقل برساند، ترجيحاً بهتر است اتاق معاينه و مشاوره از طريق درب به هم ارتباط داشته باشند. دسترسی به آب، مانند مخزن آب آشامیدنی یا آب سردکن در اتاق انتظار، حس بسیار خوبی را منتقل می کند. به طور مثال ساخت آبنما در گوشه ای از سالن انتظار و صدای جریان آب می تواند آرامش را به افراد منتقل کند . یکی از اصلی ترین قسمت های سالن انتظار یک مطب، میز منشی می باشد که در معرض دید همه ی افرادی است که در انتظار نشسته اند.

در توضیح فیزیولوژیکی باید گفت ساختار چشم انسان سبب می­شود که رنگ هاي آبی و بنفش در مقایسه با رنگ قرمز کمی دورتر به نظر بیایند عدسی چشم براي دیدن چنین تصاویري کمتر محدب می­شود، بنابراین تصاویر بنفش و آبی کمی دورتر دیده می­شوند. به عنوان مثال برای مطب دندانپزشکی اطفال پوسترهایی که تصاویر فانتزی از دندان دارند یا کودکان را با دندان های سالم به تصویر کشیده مناسبتر است و رده های سنی پایین ارتباط بهتری می گیرند. شدت نورپردازی در این فضا کاملا با فلسفه کلینیک Nunevit که” دادن نور و روشنایی به چشم” است، مرتبط می باشد. از این رو، خوب است توجه ویژه داشته باشیم که مفاهیم موردنظر در این فضا باید در جهت این اولویت باشد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی