دیپلماسی فعال ایران در نیویورک؛ دیدارهای فشرده امیرعبداللهیان و انتقاد از مداخله خارجی در امور ایران

امیرعبداللهیان افزود: الان اوضاع کاملا تحت کنترل است. روز اول آنچه در کف خیابان رخ داد، احساسات مردم بود. در آن روز، نه خودرویی آتش زده شد، نه بانکی سرقت شد. 

وی گفت: کشته هایی که آمار اعلام شده، بخش مهمش آشوبگران، نیروهای امنیتی را کشته اند؛ نیروهای سازماندهی شده گروهک تروریستی منافقین که بخشی از آنها در اروپا و آمریکا هستند و آزادانه زندگی می کنند.

امیرعبداللهیان افزود: به نظرم بعد خودتان پاسخ خودتان را بهتر می گیرید. هر پاسخی الان بخواهم بدهم شما آنقدر تحت تاثیر فضاهای تصنعی که در فضای مجازی ایجاد شده، هستید که ممکن است کمکی به شما نکند.

وزیر امور خارجه روز دوشنبه به وقت محلی در نیویورک با وزرای خارجه اندونزی، اسلوونی، بلاروس، مالی، کوبا، برونئی، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، مسایل منطقه ای و بین المللی رایزنی کرد.

این دیدارها علاوه بر شرکت در نشست های بین المللی و چندجانبه و نیز برگزاری ۱۳ دیدار دپیلماتیک در سطح سران و نخست وزیران در نخستین حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84898759/%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار المانیتور درباره تصاویر برخورد نیروهای امنیتی با آشوبگران گفت: بخشی از این تصاویر ساختگی است. اما برخی از تصاویر، برخورد با آشوبگران است. اگر این اتاقی را که ما نشسته ایم کسی بخواهد آتش بزند، شما راحت می نشینید؟ در مقابل آشوب شما باید با اقتدار پاسخ بدهید.

امیرعبداللهیان افزود: لذا هر سوالی شما در این زمینه بپرسید من باید از شما بپرسم چرا وقتی این اتفاق در آمریکا افتاد، بدتر عمل کردند؟

وی تصریح کرد: اعتراض به شکل مسالمت آمیز حق طبیعی مردم هر کشوری است اما کشتن، غارت کردن، آتش زدن و خشونت موضوعی است که هیچ دولتی در مقابلش سکوت نمی کند.

امیرعبداللهیان همچنین به سوالات رادیو ان پی آر آمریکا پاسخ داد و ابعاد مداخله خارجی در تحریک به آشوب و برهم زدن نظم عمومی در ایران را نیز بیان کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز با وزرای خارجه اتریش، سوئد، بلژیک، هلند، اردن، برزیل، کویت، امارات، اریتره، ارمنستان، اوگاندا، سری لانکا، نیکاراگوئه، ونزوئلا، عراق و سوریه و رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه در مصاحبه با المانیتور در پاسخ به سوالی درباره محدودیت اینترنت و حجاب و گشت ارشاد گفت: پیشنهاد می کنم یک سفر به ایران بیایید. دقیقا وضعیت را در خیابان های ایران ببینید. آزادی بیان و عمل مردم را ببینید. وضعیت حجاب را در ایران ببینید؛ هر کس در مسیر خودش ولی با چارچوب های کلی که وجود دارد.

وی اضافه کرد: الان تمام شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و اینترنتی مردم را به حضور در خیابان و تغییر نظام تشویق می کنند. برخی از اینها ریشه در آمریکا، برخی در اروپا و انگلیس و برخی ریشه در یک کشور منطقه ما دارد .

وزیر خارجه ادامه داد: مداخله خارجی در یک موضوع پیش آمده در داخل ایران، ابعاد این مساله را در فضای افکار عمومی گسترده تر کرده است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: دموکراسی در ایران وجود دارد و شما باید آن را ببینید. شما در داخل آمریکا وقتی که کنگره تصرف شد، فضای مجازی را کنترل کردید .حتی دسترسی رئیس جمهور کشورتان را به توییتر قطع کردید. چرا این اتفاق افتاد؟ بخاطر امنیت کشورتان. 

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی