روند استقلال صنعت دفاعی ایران در دفاع مقدس آغاز شد

امیرشهرام عنوان کرد: امروز که اسلام با دشمنان بسیاری مواجه است احتیاج به قدرت داریم. قدرت برای امنیت برای ما اهمیت بسیاری دارد. نباید مایوس باشیم باید صنایع پیشرفته را در کشور خودمان تولید کنیم‌.

امیرشهرام بیان کرد: از وابستگی به دشمن در قبل انقلاب به جایی رسیدیم که می‌توانیم جسورانه به ابرقدرتی که توان و بودجه نظامی اش به اندازه تمام ارتش‌های دنیاست سیلی بزنیم.

او اضافه کرد: بودجه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی نسبت به تمامی همسایه‌ها و کشورهای منطقه کمتر است. این در حالیست که وسعت سرزمینی و جمعیت کشور ما از این کشورها بیشتر است. اما با همین بودجه اندک توانستیم اقتدار خود را در منطقه حفظ کنیم.

امیر شهرام گفت: در واقع جریان اول تولید و استقلال صنعتی در همین دوران جنگ آغاز شد. موشک و پهپاد در همان زمان جنگ در حوزه صنعتی کشور متولد شد و امروز به این بلوغ رسیدیم که بتوانیم در این زمینه صادرات داشته باشیم.

امیر شهرام اضافه کرد: همچنین این دیپلماسی دفاعی، نیروهایی را به عنوان گرانیگاه و تکیه گاهی اهرمی و ارزشمند در ایجاد امنیت و ثبات منطقه برای دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب و نیز حمایت از مستضعفین و ملتهای استکبار ستیز و سلطه گریز تبدیل کرده است.

۳۱مرداد به عنوان روز صنعت دفاعی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84858936/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

وی گفت: همان طور که گفتم ایران در زمان پیش از انقلاب برای تأمین این تجهیزات به رژیم صهیونیستی وابسته بود و یک شریک صنعتی برای آنها محسوب می‌شود اما امروز به جایی رسیدیم که شاهد رویکرد تحولی در این زمینه هستیم و پا را فراتر از مرز گذاشتیم. این اتفاقات تصادفی نیست.

وی بیان داشت: اگر نگاهی به صنعت دفاعی یا اقدامات وزارت دفاع بیندازیم متوجه خواهیم شد که تا پیش از انقلاب این وزارت مجبور بود که تعدادی بسیار زیادی تجهیزات و جنگ‌افزار و مهمات را با قیمت بسیار گزاف از کشورهای غربی خریداری کند و حتی بابت آموزش آن نیز قیمت بالایی بپردازد و بعد افتخار کند که خود را به سلاح و تجهیزات مجهز کرده است.

وی بیان داشت: همین مسایل باعث شد که در هشت سال دفاع مقدس را در شرایطی سپری کنیم که سلاح‌های ما نه تأمین و  تعمیر می‌شد و نه می‌توانستیم سلاح خریداری کنیم.

وی ادامه داد:پیش از بیان دستاوردهای وزارت دفاع این پرسش مطرح است که چه رویکردی اتفاق افتاد تا این حرکت اثرگذار در وزارت دفاع رخ داد تا امروز شاهد تأمین تمام نیازمندی‌های حوزه‌های هوایی، دریایی، زمینی، پدافند هوایی، امنیتی، سایبری در کشور هستیم؟ 

رئیس گروه مشاورین و مشاور ویژه حوزه پدافند هوایی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: با توسعه شعاع این دستاوردها، دفاع از امنیت ملی با رویکرد نوین در ورای مرزهای کشور، سیاست گذاری شده است؛ چراکه تأثیرپذیری منطقه غرب آسیا از دیپلماسی دفاعی و توانمند ایران، جایگاهی از نیروهای مسلح ایران ساخته است که حوزه دفاعی را فراتر از یک نیروی واکنشی کرده است.

 رئیس گروه مشاورین و مشاور ویژه حوزه پدافند هوایی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه صنعت دفاعی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پرتو دفاع از ایران شکل گرفت، اظهار داشت:در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی امسال هزار و ۱۰۰ محصول نظامی و صنعتی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دکتر شاهرخ شهرام در آستانه 31 مردادماه روز صنعت دفاعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه در شیراز  اظهار کرد: موقعیت فعلی جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی از یک درجه ممتاز و مقتدرانه ای برخوردار است و در محیط بین المللی شعاع دستاوردهای دفاعی ایران در استحکام بنیان های جبهه مقاومت، نقش تعیین کننده ای داشته و دارد.

وی عنوان کرد: پیشرفت‌ها در حوزه صنعتی باعث شده به قدرت اقتصادی هم برسیم و با استعدادها و زیرساخت‌هایی که در این بخش توانستیم ایجاد کنیم به صنعت کشور هم در حوزه‌های مختلف کمک شایانی کرده‌ایم.

مشاور عالی وزیر دفاع اضافه کرد: خوشبختانه با اقدامات وزارت دفاع به ویژه در حوزه نظامی، توانستیم کشور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای مطرح جهان و حتی کشور قدرتمندی در منطقه مطرح کنیم و البته این پرسش مطرح است که‌ منشا این اتفاق چه بود؟ آیا تصادفی بود یا بر حسب اقتضای زمان این اتفاق افتاد؟

او عنوان کرد:وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عبور از مراحل ابتدایی بهسازی و نوسازی سامانه ها و پشت سر گذاشتن مرحله تولید به روش مهندسی معکوس و تغییر کاربری برخی تجهیزات به مرحله ای رسیده است که خود به معماری و طراحی سامانه هایی بکر و نوین  آن هم با استفاده از ظرفیت های کم نظیر نیروی انسانی خلاق و ولایتی و جهادی موجود در کشور پرداخته است.

 رئیس گروه مشاورین و مشاور ویژه حوزه پدافند هوایی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: در واقع رژیم منحوس پهلوی یک‌ وابستگی خفت‌بار به کشورهای غربی داشت و اینچنین وانمود می‌کرد که آنها نوکر ما هستند و تجهیزات را برای ما می‌سازند و ما استفاده می‌کنیم؛ در واقع یک خودشیفتگی احمقانه برای خود ایجاد کرده بود اما دیری نپایید که متوجه شدیم همین‌ کشورهایی که این سلاح‌ها را به کشور ما فروختند برای تعمیر و تأمین این تجهیزات دیگر با ما همکاری نکردند.

وی بیان داشت: امروز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با نصب تبعیت قراردادن معنویات و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری ،در تعمیق بایسته ها و الزامات  آن، موجب تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح شده و در واقع منشأ خلق یک امنیت پایدار ملی و به فضل الهی،ایجاد بازدارندگی فعال و راهبردی در جمهوری اسلامی ایران شده است.

امیر شهرام با بیان اینکه بحث نیاز امنیتی نیز برای ما اهمیت بسیاری دارد، بر ضرورت ایده‌های نوین در حوزه صنعت دفاعی تأکید کرد و  گفت: امروز ایران برای دست‌یافتن به موفقیت در حوزه نظامی اقدام به ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ها کرده است. 

وی گفت: امروز از صفر تا ۱۰۰ صنایع دفاعی از معماری و طراحی تا تولید و پشتیبانی به عهده صنعتگران حوزه دفاعی است‌.

وی یادآور شد: خوشبختانه در همین تحریم اقتصادی توانستیم شرایطی فراهم کنیم که رو به خودکفایی باشیم. 

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی