رییس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:آمریکا نخستین تامین کننده سلاحهای شیمایی صدام بود

این کتابخانه که با نام سردار شهید غلامرضا سمایی، نامگذاری شده بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب چاپی شامل کتب مرجع عربی و لاتین، فرهنگنامه ها و کتب تخصصی و هفت هزار کتاب دیجیتال دارد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: بیش از سه هزار و ۸۰۰ عنوان برنامه برای گرامیداشت مناسبتهای ملی دفاع مقدس و مقاومت در سامانه ثبت مناسبتها ثبت شده است.

سرهنگ جواد قاصد نظامیان افزود: باید توجه داشت این جلد دانشنامه نخستین جلد از گروه تخصصی شهدا و اشخاص است که گردآوری و تکمیل شد.

همچنین در مراسم امروز کتابخانه تخصصی دفاع مقدس از مجموعه فرهنگی و موزه دفاع مقدس مشهد برای استفاده عموم بازگشایی شد.

خراسان رضوی با جامعه هدف ۳۱۶ هزار نفری زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۱۷ هزار و ۳۳۵ شهید، ۵۰ هزار و ۹۹۱ جانباز و سه هزار و ۳۹۵ آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور تقدیم کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84899987/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD%D9%87%D8%A7%DB%8C

دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی روایتگر جانفشانی هزار رزمنده است

رییس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:آمریکا نخستین تامین کننده سلاحهای شیمایی صدام بود

کارگر با بیان این که دفاع مقدس انقلاب اسلامی را تثبت کرد افزود: وجود امام خمینی (ره) به‌ عنوان مرجع عظمای تقلید مردم در دفاع مقدس بسیار با اهمیت بود و با قدرت مدیریت و بینش آن امام راحل همه ملت برای دفاع بسیج شدند و همین مدیریت نشان دهنده جایگاه شاخص امام خمینی(ره) در رهبری ایران است.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی نیز گفت: در مجموع دانشنامه دفاع مقدس استان ۲ هزار و ۵۰۰ مدخل دارد که تاکنون برای نگارش جلد نخست که امروز رونمایی شد حدود ۶۰ نویسنده و محقق مشارکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی که به زندگی هزار شهید استان با درجه گروهبانی و بالاتر می پردازد در قالب ۳۰ جلد تدوین می شود که کتاب رونمایی شده به معرفی ۱۱۷ شهید والامقام و بر اساس حروف الفبا اختصاص دارد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی زاده افزود: تشکلهای مردم نهاد در حوزه دفاع مقدس، نقش پررنگ و فعالی دارند به ویژه در شهرستانها که محیط کوچکتری است این تشکل ها با اهمیت تر هستند.

به گزارش ایرنا، سردار بهمن کارگر روز پنجشنبه در آیین رونمایی از نخستین جلد از دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: پادشاه سابق کشور اردن، شاه حسین، گفته بود ما واسطه آمریکا با عراق بودیم و سلاح های شیمیایی را به صدام می دادیم، همچنین اطلاعات ارتش ایران به واسطه حضور ۴۰ هزار مستشار نظامی آمریکا در ایران طی دوره پهلوی، به راحتی در اختیار ارتش عراق قرار می‌گرفت.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دانشنامه دفاع مقدس اگر مرجع، محکم، قوی، مستند و بی تعارف باشد به شبهات پاسخ می دهد البته وقتی برخی می گویند مردم شبهاتی در خصوص دفاع مقدس دارند گاهی این شبهات مربوط به مردم نیست بلکه اینها شبهاتی است که خود بیان کنندگان پیدا کرده اند و آنها را به مردم نسبت می دهند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت:مطابق اسناد بررسی شده، ۳۶ کشور دنیا به صدام به صورت مستقیم کمک کردند، شوروی یکی از ابرقدرتهای آن زمان هم‌پیمان رسمی عراق بود و آمریکایی ها نیز به آنها اطلاعات و تسلیحات می دادند با این حال دفاع مقدس با رهبری امام خمینی(ره) و مقاومت مردم مدیریت شد.

وی دفاع مقدس را یک حرکت عقلایی دانست و ادامه داد: در همه رده های جنگ عملیات ها با همفکری و مشورت نیروها صورت می گرفت و دفاع ما نیز در برابر هجوم صدام و متحدان جهانی اش عقلایی بود.

رییس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:آمریکا نخستین تامین کننده سلاحهای شیمایی صدام بود

رییس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:آمریکا نخستین تامین کننده سلاحهای شیمایی صدام بود

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی به تدوین این مجموعه در قالب چهار گروه تخصصی اشاره کرد و گفت:  نخستین جلدها از دانشنامه در گروه تخصصی جغرافیا و گروه فرهنگی اجتماعی طی سال جاری رونمایی خواهدشد.

کتابخانه تخصصی شهید سمایی دارای ۲ سالن مطالعه مجزا و یک سالن ویژه پژوهشگران است و ظرفیت پیش بینی شده برای نگهداری کتابهای چاپی در آن ۴۰ هزار  کتاب در مخازن باز و بسته است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی