سرپرست معاونت علمی ریاست جمهوری: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه را متحول می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر پنجشنبه و در قرارگاه اقتصاد دانش بنیان خراسان رضوی افزود: استان خراسان رضوی چند فرصت استثنایی و ویژه همچون بارگاه منور رضوی و دسترسی به مرزهای شرقی کشور را در خود دارد که سایر استانهای کشور از آن بی نصیب هستند، از سوی دیگر نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نیز در این استان بسیار وجود دارد.

یعقوبعی نظری استاندار خراسان رضوی نیز با بیان گزارشی از فعالیت های انجام شده در حوزه دانش بنیان اظهار کرد: این آمادگی در استان وجود دارد که بتوانیم کارهای جدی و گسترده در خصوص شرکت های دانش بنیان انجام شود.

وی با بیان اینکه باید دیدگاه خیران و نیکوکاران در یاری رساندن، تغییر پیدا کند، افزود: افراد نیکوکار زیادی وجود دارند که علاقه مند کمک به افراد نیازمند هستند ولی برای راه اندازی یک شرکت دانش بنیان که می تواند در کنار اشتغال آفرینی، مشکلی را نیز حل کند حاضر به مشارکت نیستند و حال آنکه این کار نیز از خدمت‌رسانی‌های دیگر ارزش کمتری ندارد.

این مقام مسوول اظهار کرد: دور بودن پارک علم و فناوری خراسان رضوی از فضای شهری یک چالش است و اگر بتوانیم از سایر فضاهای شهری بدون استفاده برای فعال سازی شرکت های دانش بنیان در محیط شهر بهره ببریم، معنای زیست بوم به عنوان محلی برای زندگی در ادبیات شهر گسترش و معنا خواهد یافت.

مسعود میرزایی شهرابی افزود: این در حالی بود که برخی از این پردیس ها وجود داشت و نیاز بود که با توجه به فعالیتهای دانش بنیان که منجر به خروجی کلان در ثروت آفرینی باشند، چند پردیس تخصصی دیگر ایجاد شود.

تشکیل ۶ پردیس دانش‌بنیان تخصصی در خراسان رضوی

در این نشست مسوولان پردیس های کشاورزی و صنایع غذایی، معدنی، خلاق و فرهنگی، سلامت، صنعت، راه و شهرسازی و ICT به بیان نظرات خود پرداختند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911490/%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: آستان قدس رضوی نیز به عنوان یکی از مزیت های ویژه این استان در حمایت از شرکتهای دانش بنیان نقش آفرین است، از سوی دیگر می توان از نخبگان خواست تا به عنوان خدمت در بارگاه منور رضوی، در فعالیت های دانش بنیان این استان مشارکت کنند.

رییس پارک علم و فناوری نیز در این نشست گفت: با توجه به شعار سال و با پیگیری استاندار خراسان رضوی، قرارگاه دانش بنیان شکل گرفت و در نهایت ۶ پردیس دانش بنیان تخصصی ذیل این قرارگاه تشکیل شد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تعریف رهبر انقلاب از کار قرارگاهی افزود: این کار همچون یک سازمان کوچک و عملیاتی است که با سرعت اقدام می کند و از سوی دیگر مسیرها و هدفهای مختلف موجود را با یکدیکر هماهنگ می کند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم ثروت بالقوه موجود در استان خراسان رضوی با این پردیس ها بالفعل شود و از ظرفیت بخش خصوصی نیز به خوبی استفاده شود، این در حالی است که با توجه به سرمایه انسانی بی نظیر در استان و با برنامه ریزی مناسب عملیاتی تا پایان سال ۱۴۰۱ به درصد زیادی از نقشه ترسیم شده دست پیدا خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در آمریکا و با استفاده از ثروت غارت شده ملت ها، شاهد کمک به موضوعات علمی و دانشگاهی حتی بدون دستیابی به نتیجه هستیم؛ حتی برخی از نخبگان سایر کشورها به کشور آمریکا جذب می شوند و دستمزدشان نیز از همان ثروتهای غارت شده  کشورشان پرداخت می‌شود ولی ما نمی‌توانیم از این الگو استفاده کنیم، بنابراین باید به فکر توسعه بازار بود و از مسیر آن فعالیت شرکت های دانش بنیان تعریف و ایجاد شود.

او گفت: امیدواریم در پایان دولت سیزدهم، استان خراسان رضوی به عنوان نگین درخشانی در اقتصاد دانش بنیان در شرق کشور بدرخشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه گذاران و صاحبان صنایعی هم هستند که علاقه‌مند حضور و سکونت در شهر مشهد هستند که می‌توان از ظرفیت آنها بهره برد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی