سفارت ایران در قطر در خدمت تیم ملی فوتبال و تماشاگران ایرانی است

وی ادامه داد: در توافقاتی قبلی که با کمیته عالی برگزار کننده با مقامات وزارت خارجه داشتیم آنها همواره به ما تاکید می‌کردند که تماشاگران کشورمان مانند سایر کشورهای منطقه در روز بازی‌ها و روزی که بلیت دارند اعم از بازی‌های خودمان و دیگر بازی‌ها می‌توانند بیایند و بازی را تماشا کنند و به کشورمان برگردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر بیان کرد: البته این موضوع تنها مختص به هموطنان ایرانی نیست حتی دیگران هم اگر مسیرشان به شکلی است که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است به دلیل ارزانی، نزدیک بودن و تنوع جغرافیایی و بازدیدی که داشته باشند می‌توانند به ایران بیایند و برگردند. از جمله آنها خود هموطنان هستند که احتمالاً بسیار بیشتر از دیگران از این امکان استفاده خواهند کرد و می‌توانند صبح با هواپیما و اگر کشتی هم فراهم شود به قطر بیایند بازی را تماشا کنند و بعد از بازی هم برگردند.

سفارت ایران در دوحه، در خدمت تیم ملی فوتبال است

جمهوری اسلامی ایران در زمان محاصره قطر، در کنار این کشور بود

ایرانی‌ها می‌توانند از کشورهای همسایه برای دیدن بازی های جام جهانی به دوحه بیایند

همکاری‌های پروازی میان ایران و قطر

حمید دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر در آیین بازگشایی دفتر ایرنا در دوحه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در دو ماموریت قبلی‌ام در سوریه و لبنان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران همواره حضور داشت و ما به عنوان سفارت روابط بسیار خوبی با خبرگزاری داشته و همواره این خبرگزاری را کمک کننده به ماموریت‌های خودمان می‌دیدیم و رابطه دوستی ما همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: ما همواره زمانی که در نمایندگی‌ها هستیم، احساس می‌کنیم که هر یک از نهادها و ارگان‌هایی که در محل ماموریت ما حضور دارند اگر بتوانند به ماموریت اصلی خود بپردازند، در نهایت به ماموریت اصلی ما کمک کرده‌اند. همچنین آنها هر نیازمندی و یا هماهنگی و کاری داشته باشند، ما آماده‌ایم که به آنها کمک کرده و ماموریت آنها را تسهیل کنیم.

دهقانی با بیان اینکه وظیفه سفیر است که بتواند تمامی تسهیلات لازم را برای کار فدراسیون فوتبال و تیم ملی فراهم کند گفت: ما در اینجا به عنوان سفارت جمهوری اسلامی ایران به دنبال این هستیم که قبل از ورود، حین ورود و در طول بازی‌ها و تا زمانی که تیم ملی ما در اینجا حضور دارد و تا بدرقه آنها در خدمت این تیم باشیم.
وی تاکید کرد: در گذشته هم تیم ملی برای چند روزی اینجا بود و ما هر کاری که آنها به ما مراجعه می‌کردند و یا ما با آنها تماس می‌گرفتیم و یا با مقامات و مسئولان آنها و اعضای تیم ملی دیدار و صحبت می‌کردیم ما به دنبال این هستیم که در اینجا کاری کنیم که تیم ملی نگران سایر امور نباشد.
دهقانی تاکید کرد: آنچه که تمرکز تیم ملی باید بر آن باشد بحث ورزشی و فوتبال است، بقیه مشکلاتی که ممکن است به دلیل اسکان، استقبال و حضور و یا مشکلات دیگری پدید آید را ما با مقامات قطر، فیفا یا وزارت ورزش خودمان و فدراسیون فوتبال کمکشان کنیم تا مشکلات آنها حل شود.
وی ادامه داد: به همه هواداران و هموطنان عزیز که از داخل ایران و یا هر جای دنیا به اینجا می‌آیند، بسیار خوشامد می‌گوییم و امیدوارم تا زمانی که در اینجا حضور دارند در صحت و سلامت باشند و به آنها خوش بگذرد و بتوانند بازی‌ها را به خوبی تماشا کنند، بعضا ممکن است تاکنون به قطر سفر نکرده باشند لذا امیدواریم از فرصتی که برای آنها پیش می‌آید برای آشنایی با دیگر ملت‌های منطقه استفاده کنند و قطر را ببینند و ایامی خوبی در اینجا داشته باشند.
سفیر ایران در دوحه افزود: همچنین امیدوارم با خوشحالی از اینجا بروند و زمانی که از اینجا می‌روند تیم ملی نتایج خیلی خوبی کسب کرده باشد و آنها با دست پر از قطر به کشورمان و یا هر جای دیگری که سکونت دارند بروند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر بیان کرد: در جریان محاصره قطر، در کنار این کشور ایستادیم و عنوان کردیم که محاصره قطر امر نادرستی است و اساسا تحریم کار درستی نیست و از آنجایی که خودمان طعم تلخ تحریم را چشیده‌ایم و با اینکه بخواهند کشور دیگری را به ناروا تحریم کرده و ملتی را گرسنه و بی‌دارو کنند و مورد تنگنا قرار دهند، موافق نیستیم.

علاقه‌مند به توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم

وی درباره قیمت این پروازها اظهار کرد: با توجه به اینکه مدتی بود که قیمت‌ها گران شده بود، الان هم قیمت‌های عادی کاهش یافته و هم قیمت‌هایی که برای پروازهای یک روزه و روز بازی است قیمت‌های مناسبی شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر ادامه داد: دوستان صدا و سیما از ابتدای مطرح شدن و جدی شدن بحث جام جهانی چندین بار نامه‌نگاری کردند و درخواست داشتند که این موضوع انجام شود و سرانجام با دخالت امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و تماس تلفنی که با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری خود داشتند موافقت کلی برای اینکه بتوانیم جلسه‌ای را با مسئولان بین‌اسپورت داشته باشیم برقرار کردند و ما در این بازه زمانی توانستیم چند ملاقات انجام دهیم.
دهقانی یادآور شد: در ابتدا یک ملاقات خود من انجام دادم و بعد از دوستان صدا و سیما آمدند و ملاقاتی هم با آنها داشتیم و مجدداً ملاقات تنهایی داشتم و سرانجام در ملاقاتی که اخیراً داشتیم هر روز این قیمت‌ها را به هم نزدیک می‌کردیم تا اینکه سرانجام دوطرف توافقی را امضا کردند که این توافق شامل حل و فصل دو موضوع بود.
وی افزود: موضوع نخست پخش بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ ودیگری حل و فصل بدهی گذشته و یا توافق گذشته و یا بهره‌برداری گذشته در سال ۲۰۱۸ که بازی‌ها در روسیه برگزار شده بود هم حل و فصل شد و مجموعا در یک توافق درباره این دو موضوع بحث شد و به نتیجه رسید همچنان که پیش‌نویس توافق بازیهای جام ملت‌های آسیا هم دریافت شد و قرار است در آینده امضا شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84931677/%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

وی گفت: اگر ما فکر می‌کنیم که به تنهایی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و یا روابط را توسعه بدهیم حتما اشتباه می‌کنیم ما در واقع یک همزه وصل میان دو کشور هستیم و این مردم دوطرف، تجار، بازرگانان، هنرمندان، صنعتگران و مقامات ادبی، فرهنگی، سیاسی و بازرگانی هستند که می‌توانند بین دو کشور ایفای نقش کرده و سفارت و سفیر می‌توانند نقش یک هم حمزه وصل را ایفا کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر افزود: قطر در حال تهیه آخرین مقدمات برای شروع بازی‌های جام جهانی است. مرکزی را هم برای همه سفارتخانه‌ها و برای کمک‌های کنسولی اختصاص داده بودند. هر یک از کشورها در این مرکز میزی داشتند که آنجا به هموطنان خودشان که دچار مشکل می‌شوند کمک کنند ما هم همین امروز به آنجا رفتیم. این آخرین اقدامات قطر در راه برپایی جام جهانی است و ما یکی از ۳۲ تیم‌ راه‌یافته به جام جهانی هستیم.
دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی قطر به جمهوری اسلامی ایران از نظر جغرافیایی و همچنین از نظر روابط خوب سیاسی میان دو کشور انتظار می‌رود که تعداد بیشتری از هموطنان به نسبت به دوره‌های قبلی در این جام جهانی شرکت کنند. البته این جام جهانی تفاوت‌هایی با جام‌های جهانی قبلی دارد که این جام‌جهانی را از جام‌های جهانی قبلی متمایز کرده است.

حضور ۳۰ هزار ایرانی در قطر
دهقانی خاطرنشان کرد: بخشی از وقت ما در اینجا، باید صرف امور ایرانیان شود ما در قطر بیش از ۳۰ هزار ایرانی داریم و ایرانی‌هایی هستند که سالیان طولانی در اینجا بوده‌اند. به نظر می‌رسد که اگر قرار است که روابط بین دو کشور را گسترش بدهیم سفارت باید رابطه خوبی با ایرانیان مقیم و با تجار و بازرگانان مطرح میان دو کشور داشته باشد.
وی عنوان کرد:  این ابزارهای نو به ما کمک می کند که بتوانیم در این زمینه با آنها ارتباط برقرار کنیم و آنها را در جریان قرار دهیم مشکلاتمان را به آنها بگوییم و مشکلات آنها را بشنویم. به نظر می‌رسد یکی از کارهای سفیر این است که مشکلات مردم را بشنود. البته هر مسئولی باید گوش شنوا برای مشکلات مردم داشته باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر ادامه داد: یک سفیر در ماموریت خود اگر مشکلات بازرگان و ایرانیان مقیم را بشنود و حتی مشکلات مسافرین را بشنود در مرحله فعلی تا یک یا دو ماه آینده ما باید گوش شنوایی برای مشکلاتی که تماشاگران ایرانی و یا علاقه‌مندان به فوتبال دارند را بشنویم و سپس برای مشکلات آنها راه‌حل پیدا کنیم، با مقامات قطری و احیانا با مقامات خودمان گفت‌وگو کنیم.
دهقانی افزود: اگر من توفیقی برای این گفت‌وگو و مفاهمه و شنیدن صدای مردم پیدا کردم آن را از توفیقات الهی می‌دانم که خداوند نصیب من ما کرده است. می‌فرماید درخواست‌هایی را که مردم به سمت شما می‌آورند نعمت‌های خداوند هستند و این نعمت را پس نزنید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر ادامه داد: ما از جانب جمهوری اسلامی ایران علاقه داریم که با همه کشورهای منطقه خلیج‌فارس روابط خوبی داشته باشیم. گاهی برخی از همسایگان ما در چارچوب منافع خودشان هم حرکت نمی‌کنند و این حرکت نکردن به همه ما آسیب می‌زند.
دهقانی خاطرنشان کرد: در منطقه خلیج فارس، چند کشور، روابط خیلی خوبی با ما دارند که قطر یکی از این کشورها است. به دلیل اینکه رهبران قطر و ایران به توافق و تفاهمی رسیده‌اند که منافع کشورهای منطقه به هم گره خورده است و هرگونه همکاری ما می‌تواند به نفع دو کشور و همه منطقه باشد.
وی عنوان کرد: ما علاقه‌مند هستیم این تفاهم با هم کشورهای خلیج‌فارس باشد اما همچنان که ضرب‌المثل معروف هم می‌گوید که یک دست صدا ندارد، باید طرف مقابل هم این را بخواهد آنها به دلایل مختلفی که ما نقش سوءتفاهمنامه‌های تاریخی یا سوءتفاهم‌هایی که دیگران ایجاد کرده‌اند را در آن دخیل می‌دانیم هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند اما قطری‌ها به این نتیجه رسیده‌اند.

دهقانی در مورد پروازها به قطر در طول بازی‌های جام جهانی گفت: دوستان قطری درباره حمل و نقل همکاری‌های خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند و طرف ایرانی هم برای تسهیل حمل و نقل مسافرین کمک‌های خوبی به طرف قطری ارائه کرده‌اند و موافقت کردند که پروازهای زیادی داشته باشند. قطری‌ها هم در مقابل با تعداد زیادی پرواز در طول جام جهانی با هواپیمای ایران‌ایر موافقت کردند و توافقات متقابل  خوبی با هم داشتیم.

قطر جایگاه مناسبی برای ایجاد همدلی و نزدیکی ما با سایر کشورها دارد
دهقانی تصریح کرد: مردم، مسئولان و رهبری قطر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ایران نقش مثبتی در منطقه دارد و ما هم همواره این نگاه را به قطر داریم که قطر می‌تواند در منطقه جایگاه مناسبی برای ایجاد همدلی و نزدیکی میان ما و دیگر کشورهای عربی داشته باشد.

وی درباره حجم مبادلات تجاری ایران و قطر گفت: تجارت ما و قطر حجم مناسبی نیست. آنچه به شکل آشکارا در تجارت رسمی ایران و قطر که البته ممکن است در تجارت غیررسمی قدری بیشتر باشد، انجام می‌شود حجم بالایی نیست. بنابراین روابط سیاسی دو کشور همواره مثال زده می‌شود که باید روابط اقتصادی در سطح روابط سیاسی باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر اظهار کرد: در آسیب‌شناسی که داشتیم به طرف قطری اعلام کردیم که دو مشکل اساسی مانع افزایش روابط تجاری ما بوده است. نخست برخورد سختگیرانه‌ای که در مورد ویزا و اقامت به ویژه برای تجار صورت می‌گیرد که مانع بسیار مهمی است و مانع دوم، نبود ساز و کار و مکانیزمی برای انتقال پول است.
دهقانی بیان کرد: کشورهای دیگر این دو مشکل را حل کرده‌اند به عنوان مثال امارتی‌ها و عمانی‌ها این مشکل را راه حل کرده‌اند. ما به دوستان قطری گفته‌ایم همچنان که در دیدار مقامات اعلام می‌شود که خواستار افزایش روابط تجاری هستیم اگر می خواهید این گفته به فعل تبدیل شود، ضرورت دارد حداقل در این دو مورد تسهیلاتی را فراهم کنند در این صورت ما شاهد افزایش سطح مبادلات تجاری میان دو کشور خواهیم بود.
وی یادآور شد: ما به طور کلی در بسیاری از بخش‌ها از جمله در میوه و تره‌بار مزیت نسبی بالایی داریم. نخست اینکه کالاهای ما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بسیاری هم ارگانیک هستند و ثانیاً راه بسیار نزدیکی بین ما و قطر است و در نتیجه هزینه زیادی برای حمل نمی‌شود و سوم اینکه قیمت بسیار مناسبی دارد و معیار چهارم اینکه محصولات ایرانی از نظر تاریخی هم شناخته شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که کالاهای کشاورزی، میوه‌جات و تره‌بارش شناخته شده نباشد و برای قطری‌ها هم در طول تاریخ شناخته شده است و از این جهت کالای ایرانی به ویژه میوه‌جات و سبزیجات و تره‌بار بسیار مقبول بازار قطر است.

توسعه سیاست همسایگی شامل همکاری‌های رسانه‌ای هم می‌شود
وی تصریح کرد: زمانی که  رئیس‌جمهور در سمینار منطقه‌ای حضور داشت و بحث سیاست همسایگی مطرح شد، در واقع یکی از جلوه‌های سیاست همسایگی این است که ما روابط کامل‌تری با همسایگان داشته باشیم و این روابط کامل‌تر فقط در بعد سیاسی یا اقتصادی نیست بلکه در بعد خبری و رسانه‌ای و فرهنگی و سایر ابعاد هم هست.
وی افزود: بنابراین بهتر است که در کشورهای همسایه سفارتی متشکل از رایزن فرهنگی، وابسته نظامی، خبرگزاری و یا نماینده صدا و سیما حضور داشته باشد و همه ارگان‌هایی که به نوعی در خارج از کشور می‌توانند در خدمت اهداف جمهوری اسلامی باشند و بتوانند به روابط دوجانبه کمک کنند.

دهقانی افزود: در سفری که اخیراً رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به قطر و ملاقاتی که با جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل قطر داشتند، این موضوع هم مطرح شد. در مورد پروازهای هوایی توافقات خیلی خوبی انجام شد و در مورد حمل و نقل دریایی هم توافقات خوبی صورت گرفت.
وی تصریح کرد: اما درباره امکان اینکه در جام جهانی بتوانیم از این روش برای جابجایی مسافر و کالا در طول جام جهانی استفاده کنیم به دلیل قسمت مربوط به حمل و نقل زمینی داخل قطر و فاصله بندر الرویس حدود ۱۰۰ کیلومتر و بندر حمد حدود ۲۵ کیلومتر با شهر، اگر این حمل و نقل زمینی تمام می‌شد امکان این حمل و نقل وجود داشت، اما ظاهراً دوستان قطری در این مورد با محدودیت‌هایی روبرو هستند و به ما اعلام کردند که شاید نتوانند این موضوع را هماهنگ کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر عنوان کرد: بنابراین در اصل توافق حمل و نقل دریایی با هم توافقاتی را داشتیم اما در مورد اینکه بتوانیم از این روش برای جابجایی مسافر و کالا در طول جام جهانی استفاده کنیم شاید به دلیل قسمتی که مربوط به حمل و نقل زمینی در قطر است و با مشکل مواجه هستیم و اقداماتی در این زمینه لازم است، ممکن است به روش نتوانیم جابجایی مسافر و کالا را در طول جام جهانی انجام دهیم.

لزوم گسترش حجم روابط تجاری با قطر

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی