به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه در جمع اعضای هیات عملی دانشگاه تبریز اظهار کرد: همه جرقههایی که برای توسعه ایران زده شده دارای ۲ ویژگی مشترک هستند؛ نخستین ویژگی همبستگی مردم برای پایان دادن به وضعیت موجود و توسعه یافتن و دومین ویژگی مشترک، نرسیدن به توسعه است که این سئوال من از دانشگاهیان هم هست که چرا با این همه اشتراک، به توسعه نرسیدیم؟
وی گفت: در مورد مشروطه زیاد مطالعه کردم که چرا مشروطه پیروز شد اما توسعه نیافت و ۱۵ سال بعد، رضاخان از دل مشروطه به حکومت نشست و در واقع از چاله به چاه افتادیم.
وی افزود: مصدق را هم با کودتا سرنگون کردند اما چرا کشور پس از ۴۵ سال، نتوانست توسعه یابد سوال جدی است و همه باید پاسخگو باشیم و دانشگاهیان برداشت علمی خود از عدم توسعه را بیان کنند.
عبدالعلی زاده با بیان اینکه مردم، اساس توسعه هستند و دولت پزشکیان به این مهم توجه ویژه ای دارد، گفت: یکی از کارهای خوب انقلاب تشکیل سمن هاست زیرا می دانیم که بدون شکل گرفتن نهادهای مردمی توسعه حاصل نمی شود.
دلایل عدم توسعه یافتگی ایران در ۲۰۰ سال گذشته از زبان نماینده رئیس جمهور
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با طرح این سئوال که چرا پس از سپری شدن ۲۰۰ سال از آغاز توسعه خواهی، توسعه نیافته ایم در حالیکه کشورهایی مثل سنگاپور و تایوان در کمتر از ۴۰ سال و تنها با محوریت دریا، توسعه یافته اند، اظهار کرد: سال ۱۲۰۰ شمسی مبداء توسعه و توسعه خواهی ایران است اما اینکه چرا در این مدت نتوانسته ایم به توسعه برسیم جای بررسی دارد و دانشگاهیان باید در این زمینه ورود کنند.
عبدالعلی زاده با بیان اینکه سال ۱۲۰۰ مقارن با ۱۸۲۱ میلادی و دوران نخست صنعتی، سال آغاز اندیشه و اراده توسعه در ایران بود که با دو سه جرقه در کشور آغاز شد، اظهار کرد: جرقه اول مربوط به دوران عباس میرزا بود که با پرسش وی از افسر فرانسوی که در آن زمان برای بازسازی ارتش ایران در کشور حضور یافته بودند آغاز شد، با این پرسش که چرا ما پیشرفت نمی کنیم و چگونه می توانم مردم کشورم را آگاه کنم؟
وی ادامه داد: جرقه دوم در زمان امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه زده شد که از وی به عنوان نخستین اصلاح گر جدی یاد می کنند و منابع خارجی هم این را تایید می کنند، امیرکبیر در ۳۹ ماه کارهای بزرگی همچون بنیانگذاری دارالفنون، تربیت نیروی انسانی و اعزام دانشجو به خارج کرد و روزنامه وقایع الاتفاقیه را راه انداخت، مبارزه با نفوذ بیگانگان در ایران و تلاش برای آگاهی مردم و تحجرزدایی از دیگر کارهای مهم وی بود از همین رو ۲۰ دی به عنوان روز شهادت امیر کبیر روز ملی توسعه انتخاب شده است.
عبدالعلی زاده، انقلاب مشروطه را سومین جرقه در مسیر توسعه و توسعه خواهی ایران عنوان کرد و گفت: صدور فرمان مشروطه، تدوین نخستین قانون اساسی و تشکیل نخستین مجلس شورای ملی از جمله اقدامات صوت گرفته در مسیر توسعه کشور بود و در کمتر از مدت ۲۰ ماه، اختیارات شاه محدود و انجمن ایالتی و ولایتی تشکیل شد و نظارت بر مالیات، موازنه بودجه و لغو واگذاری زمین های تیول در این مدت انجام شد.
وی با بیان اینکه جریان دکتر مصدق نیز در ادامه مسیر توسعه ایران بود، خاطرنشان کرد: مصدق هم در زمان نمایندگی و هم نخست وزیری کارهای بزرگی کرد قانون موازنه منفی، ملی شدن صنایع شیلات، نفت و مخابرات، تشکیل جبهه ملی ایران، مجازات دروغگویی، خلع ید انگلیسی ها در نفت و استقلال دانشگاه تهران را انجام داد.
توسعه کشور باید به سرعت محقق شود
عبدالعلی زاده با تاکید بر اینکه توسعه کشور را باید به سرعت محقق کنیم، افزود: علت کم توجهی به این امر در گذشته این بود که مدیران همه تخصص ندارند و نهادهای مردمی را نادیده می گرفتند و به سبک و سیاق قبلی و برای توسعه دولتی کار می کردند.
وی ادامه داد: دولت باید سیاست گذار و مردم توسعه آفرین باشند که در توسعه دریا محور نیز این اولویت ماست و تشکیل نخستین شرکت سهامی عام تامین سرمایه برای صیادان را برنامه ریزی کرده ایم.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه این دانشگاه یکی از قطب های علمی کشور است و ظرفیت های متنوعی دارد، گفت: این دانشگاه می تواند نقش عمده ای در تحقق اهداف توسعه ای کشور ایفا کند.
محمدتقی اعلمی ادامه داد: کارهایی که دانشگاه تبریز در زمینه مطالعات دریا می تواند انجام دهد تربیت نیروی انسانی ماهر، دیپلماسی علمی و کارهای پژوهشی است که امیدوارم همکاری های دانشگاه تبریز در زمینه سیاست های کلی توسعه دریا محور بیش از پیش شود.
ضرورت حفظ گفتمان همگرایی در سطوح اجرایی
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تأکید بر نقش کلیدی دانشگاهها در پیشرفت کشور، خواستار ترجمه عملی گفتمان همگرایی در سطوح اجرایی شد.
حجتالاسلام و المسلمین انوری با اشاره به گفتمان رئیس جمهور در زمینه همگرایی اظهار کرد: این گفتمان در نوع خود ظرفیت مناسبی برای همافزایی نیروهای دلسوز، جریانهای متنوع و بدنه فعال کشور است. اما اگر این همگرایی فقط در سطوح بالا و در حد شعار باقی بماند و در سطوح اجرایی و میدان عمل دچار اختلال، مقاومت یا انقطاع شود، به نتیجه نخواهد رسید.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از فرصتهای موجود در کشور خاطرنشان کرد: امروز کشور در برخی حوزهها با فرصتهای ملی و منطقهای مواجه است؛ باید از این فرصتها برای بازسازی سرمایه اجتماعی، ارتقای اعتماد عمومی و تحول در حکمرانی دانش و فرهنگ استفاده کنیم. اگر این فرصتها مغفول بمانند، بار دیگر دچار تأخیر خواهیم شد.
وی، دانشگاه را خاستگاه اصلی تحول و پیشرفت کشور توصیف کرد و گفت: ریشه درخت پیشرفت، در دانشگاه است. اگر دانشگاه زنده و پرنشاط باشد، برگهای این درخت در عرصههای اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست شکوفا خواهد شد؛ اما اگر دانشگاه تضعیف شود، بدنه کشور نیز آسیب خواهد دید.
حجتالاسلام انوری همچنین با اشاره به ظرفیت دانشگاه برای حل مسئلههای کشور افزود: تنها احاله مسائل به دانشگاه کافی نیست؛ باید استاد، دانشجو و همکار دانشگاهی ارج نهاده شوند و احساس اصالت و هویت کنند. تأمین نیازهای اولیه دانشگاهیان جزو بدیهیترین کارهایی است که باید انجام شود تا شاهد حضور امیدوارانه دانشگاهیان در مسیر رشد و پیشرفت کشور باشیم.
منبع: https://www.irna.ir/news/85850526/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA