عزم دولت برای رسیدگی به وضعیت نخبگان و بهبود شرایط آنان جدی است

در ادامه این نشست نیز غلامرضا ذاکر صالحی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به ارائه مطالعه‌ای با عنوان «راهکارهای استفاده بهینه از نخبگان علمی با تأکید بر مهاجرت معکوس نخبگان»، گفت: عوامل مهاجرت نخبگان و متخصصان از منظر حرفه‌ای، اقتصادی، شرایط زندگی، شرایط کار، شرایط اجتماعی، شرایط سیاسی، عوامل عاطفی و شرایط فرهنگی است و «بحران منزلت» مهم‌ترین نکته‌ای است که باید پیش از هر چیزی به آن توجه کرد.

خیاطیان جذب، نگهداشت، تعامل موثر با نخبگان را نیازمند زنجیره‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی دانست که باید در قالب یک سیستم جامع اجرایی شود و گفت: به طور مثال اگر زمینه تحصیل نخبگان را فراهم کردیم، از آن سو باید برنامه‌ای هم برای نگهداشت، رفاه و آینده کاری آنها داشته باشیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه اقدامات دولت باید عینی برای مردم ملموس شود، گفت: از جمله این تلاش‌ها می‌توان به اقدام دولت و مرکز بررسی‌های استراتژیک برای ترمیم حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد که امیدواریم گام نهایی آن نیز در مراجع ذی‌صلاح برداشته شود و به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، محمدصادق خیاطیان روز دوشنبه در نشست «بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی جذب، نگهداشت، تعامل موثر و بازگشت نخبگان»، با اشاره به اینکه پیگیری موضوع نخبگان و بررسی مسائل آنان در دستور کار مرکز بررسی‌های استراتژیک قرار دارد، افزود: بعد از جلسه رئیس جمهور با روسای دانشگاه‌های کشور در خصوص وضعیت نخبگان، آیت‌الله رئیسی پیگیری و ارائه راهکارهای کاربردی در این زمینه را به مرکز بررسی‌های استراتژیک سپرد.

خیاطیان خاطرنشان کرد: واقعیتی که امروز با آن روبرو هستیم این است که در موضوع مهاجرت به‌رغم تمام تلاش‌هایی که در دستگاه‌های مختلف تاکنون انجام شده، یک سیاست یا برنامه اجرایی منسجم نداریم از این رو در تلاشیم تا با ارائه این آیین‌نامه، قدمی در تهیه یک طرح ملی که وظایف تمامی دستگاه‌ها در آن مشخص باشد، برداریم. اگرچه سند راهبردی کشور در امور نخبگان تدوین شده، اما هنوز به برنامه و طرح تبدیل نشده است.

وی توجه جدی تصویر پدیده مهاجرت در فضای رسانه‌ای رسمی و غیررسمی کشور را حائز اهمیت خواند و با یادآوری ضرورت حساسیت نسبت به انگاره‌سازی‌های غیر واقعی در این زمینه، گفت: در عین حال که این مسئله قابل انکار نیست اما متاسفانه در این حوزه با یک بزرگ‌نمایی دور از واقعیت در فضای رسانه‌ای کشور مواجه هستیم. ما در خصوص جذب، نگهداشت، تعامل موثر و بازگشت نخبگان نیاز به برداشتن سه گام داریم؛ سیاستگذاری متناسب، داشتن طرح مشخص اجرایی و تبیین درست و عالمانه فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود.

ایجاد و حفظ برنامه پایدار در خصوص حمایت از نخبگان، عملیاتی کردن قوانین و دستورالعمل‌های موجود با ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاه‌های مربوطه، ایجاد چشم‌اندازی از آینده شغلی و رفاه برای نخبگان، برآورد دولت در خصوص نیاز به نیروهای متخصص در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده، کاهش دافعه از درون و افزایش جاذبه از بیرون برای مدیریت مهاجرت نخبگان، اهمیت توجه به زمان و سرعت در تصمیم‌گیری‌ها با هدف از دست ندادن فرصت‌های باقیمانده موجود در حمایت از نخبگان، تدوین پیش‌نویس حاضر با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه «تکریم علم بدون تکریم عالم امکانپذیر نیست»، توجه بیشتر به بنیاد مفاخر همپا با بنیاد نخبگان، عدم نگاه بخشی به مسائل و مشکلات نخبگان و داشتن مدل مختص به ایران با نگاه به تجربیات جهانی از دیگر مواردی بود که حاضران به آن اشاره کردند.

در ادامه این نشست نیز حاضران به بیان نظرات و راهکارهای خود پرداختند و بر مواردی مانند توجه همزمان به نگهداشت نخبگان موجود در کنار جذب نخبگان خارج از کشور، تقسیم کار مشخص دستگاه‌ها در کنار تدوین این آیین‌نامه، حمایت از مفاخر علمی و فرهنگی کشور که الگوی بسیاری از نخبگان جوان کشور هستند، ارتقای منزلت اجتماعی نخبگان، ایجاد و حفظ اجماع ملی و پای کار آمدن همه دستگاه‌ها در این خصوص با توجه به اینکه نخبگان می‌توانند موتور محرکه آینده کشور باشند و داشتن نگاه راهبردی به تمام نخبگان چه در داخل و چه در خارج از کشور و حتی جذب نخبگان خارجی تاکید کردند.

در پایان این نشست نیز حاضران اظهار امیدواری کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمام نظرات و پیشنهادات در خصوص «آیین‌نامه اجرایی جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان» اخذ و ضمن بررسی تمامی جوانب آن، آیین‌نامه مزبور به دولت ارائه شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84885445/%D8%B9%D8%B2%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

ذاکر صالحی، نخبه مهاجر، خانواده و دوستان، دولت، بنگاه‌ها، رسانه‌ها و دیاسپورا (مجامع خارج از وطن) را از جمله بازیگران اصلی سیاست مهاجرت معکوس نخبگان برشمرد و بر جایگاه مهاجرت معکوس در شکستن یا خنثی‌سازی تحریم‌ها تاکید کرد و در پایان با ارائه جدول زمانی-اجرایی، راهبردها و راهکارهای پیشنهادی خود را در این خصوص ارائه داد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه حل و فصل موضوع نخبگان الزاماتی دارد که باید تلاش شود در «آیین‌نامه اجرایی جذب، نگهداشت، تعامل مؤثر و بازگشت نخبگان» به دولت ارائه شود، تصریح کرد: در این آیین‌نامه باید ضمن بیان راهکارها، یک برنامه عملیاتی تدوین و ارائه شود.

ضرورت ارتقای منزلت اجتماعی نخبگان

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی