عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی تحول‌گرایانه است  

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: دولت سیزدهم با توجه به وضعیت کشور تقویت دیپلماسی اقتصادی و تعامل با همسایگان را در دستور کار قرار داد که این اقدام قابل قیاس با دوره‌های قبل نبود، امروز گسترش تعاملات اقتصادی و مقاومت ملت ایران نقشه تحریم های ظالمانه آمریکا  را ناکام کرده است.

حجت الاسلام موسی احمدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که ایران با پیامدهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا، تداوم فشار تحریم های ظالمانه آمریکا و همراهی متحدانش با چالش‌های اقتصادی مختلفی مواجه بود.

وی افزود: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته در حوزه تعامل با کشورهای همسایه شاهد رونق در حوزه تجارت خارجی بوده ایم به نحوی که حجم تجارت خارجی ایران رشد قابل توجه ای داشته است، با وجود اینکه تحریم ها موانعی  بر سر تبادلات مالی ایجاد کرده بودند.

احمدی رشد صادرات نفتی کشور، توسعه روابط با کشورهای همسایه و احیای دیپلماسی اقتصادی را نویدبخش مسیر روشن اقتصاد ایران دانست و تصریح کرد: بازگشت ارز حاصل از فروش نفت و تسهیل‌گری‌ها حوزه صادرات کشور نقش به سزایی در افزایش درآمدهای ارزی کشور داشته است که امیدواریم مردم به زودی نتیجه این دستاورد را در حوزه معیشتی ببینند.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه  تصریح کرد: در شرایط کنونی اقدام دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی یک حرکت تحول گرایانه و روبه جلو است که امیدوارم اثرات این اقدام در رفع و دور زدن تحریم‌ها  موثر باشد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم جایگاه خوبی پیدا کرده و امیدواریم در آینده  هم با فعالتر شدن این حوزه موقعیت ایران از نظر اقتصادی در جهان ارتقا پیدا کند.

نماینده مردم کنگان، دیر جم و عسلویه با اشاره به توسعه روابط ایران با ترکمنستان و قراداد سوآپ گازی بیان داشت: بر اساس این توافق، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد. این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت خواهد شد و  ایران می تواند گاز مصرفی مورد نیاز پنج استان شمالی کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت کند که این قرارداد مهم می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.

احمدی افزود: اراده جمهوری اسلامی افزایش تعامل با همه کشورها بخصوص همسایگان در تمامی سطوح است. دولت سیزدهم هم در این راستا افزایش مبادلات تجاری و دیپلماسی اقتصادی را برای حل مشکلات معیشتی مردم در دستور کار قرار داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84816480/%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%BE%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی