قالب تونلی فرم چیست ؟

در مرحله سوم پس از آرماتور بندی، قالب ها توسط تاور (جرثقیل) به طبقه بعدی منتقل می شوند و از سقف ساخته شده به عنوان نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب استفاده می شود و براکت دیوار خارجی در قسمت سوراخ های بوجود آمده از محل بلت های مرحله قبل, حکم نشیمنگاه براکت نگهدارنده قالب می باشد و این چرخه تا اجرای آخرین طبقه تکرار می شود. عبور میان بلت ها از دو پانل مسطح سوراخدار روبروی هم می باشد، که اغلب پانلهای مسطح مدولار به صورت سوراخدار نیز عرضه می گردد تا با توجه به نیاز پروژه از آنها استفاده می گردد. قالب لغزنده در امتداد قائم با سرعتی یکنواخت حرکت می کند و این سرعت به اندازه ای است که هر مقطع از بتن در طول مدت زمان لازمی که برای گیرش اولیه نیاز دارد درون قالب می ماند. اصطلاح “قالب عرشه پرنده” از آنجا گرفته شده است که این قالب به سمت بیرون ساختمان حرکت داده می شود (پرواز می کند) و به سمت بالا کشیده می شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. در ساختمان سازی ابزارهای بیشماری هستند که آدم از آن ها جهت ساخت و ساز کمک می گیرد ، یکی از این وسایل قالب مدولار نام دارد.

این قالبها به عنوان یک سازه آجری قبل از بتن ریزی در اطراف فونداسیون ساخته میشوند و کاربرد آنها به طور ویژه در بتن ریزی فونداسیون است. در این روش ساخت تونل از اجزای مختلفی از جمله قالب های محدود کننده سقف، تراس و براکت های بیرونی، قالب های عمودی دیوار، قالب های سقف، قالب های دیوار انتهایی، بازشو های درب، پنجره و سقف، رامکا، لندینگ های راه پله و چال آسانسور و غیره استفاده می شود. در اجرای سنتی دیوارهای بلند لازم است که دو طرف دیوار داربست بندی گردد اما در شیوه قالب های رونده، قالب هر مرحله به مرحله قبلی متکی شده و قالب همانند یک صخره نورد به سمت بالا صعود کرده و مراحل فوقانی دیوار را به اجرا در می آورد، بدون اینکه نیاز به داربست جانبی داشته باشد. در این جهت استفاده از بتن می تواند این نیاز را برآورده کند.

ابعاد این قطعات معمولا پس از ثابت شدن به سادگی تغییر نمی کنند تا اندازه ها را به دقیقترین حالت ممکن طراحی کنند. در حالت اخير بايد براي عبور ميلههاي بستها چهارتراشها را در محلهاي لازم سوراخ كرد. جک های سقفی کاربرد های فراوانی دارند و یکی از تجهیزات ضروری در پروژه های عمرانی هستند.جک ساختمانی در تمام ساختمان سازی ها لازم است و فرقی نمی کند که شما می خواهید یک ساختمان دو طبقه و یا یک برج چندین طبقه بسازید .جک در ساختمان برای ثابت نگه داشتن و تحمل وزن سقف تا پایان ساخت یک طبقه استفاده میشود .به طور کلی می توان کاربرد اصلی جک ساختمانی را نگه داشتن سقف به طور موقت دانست. دما: دمای محیط بالاتر باعث می شود بتن استحکام بیشتری پیدا کند و در طول زمستان، زمان افزایش مقاومت بتن طولانی می شود. بتن عایق خوبی برای گرما است و می تواند مقدار قابل توجهی از گرمای محیط زیست را در خود نگه دارد.

نكات عمومي در ساختن قالبها : در ساختن قالب اجزاء مختلف بتني نكات زير را بايد رعايت كرد: 1ـ صفحات و اندازه قالبها بايد به اندازه كافي به هم چسبيده و متصل شوند تا از خارج شدن شيره بتن، كه باعث ايجاد حفرههايي در سطح بتن ميشود، كرموشدن بتن، جلوگيري گردد. اين مسئله، جز در مواردي كه از قالبهاي پيشساخته با مشخصات معين استفاده شود، در رابطه با طرح قالبهاي ديوار، ستون و يا تاوهها كه از صفحات و يا تختههاي چوبي ساخته ميشوند. مطالب ما در ارتباط با انواع جک سقفی و مزایای جک سقفی تسکو را در صفحات دیگر میتوانید مطالعه کنید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این جکهای کاربردی و همچنین کسب اطلاعات در رابطه با آخرین قیمت جک سقفی ساده به وب سایت ما مراجعه فرمایید. هر یک از این جک های سقفی برای ارتفاعات مختلف و در اندازه های مختلفی موجود می باشند که در ساخت و ساز های ساختمانی می توانید از آن ها استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت این جک ها و از جمله قیمت جک سقفی 4 متری می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در نتیجه احتمال ترک خوردگی قالب ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. کاهش میزان قالب ها در کاهش هزینه های کلی پروژه نقش بسیار مهمی ایفا می کند، زیرا بیشتر از 60 درصد هزینه هایی که برای سازه های بتنی صرف می شود مربوط به قالب بندی است. توجه به داغ بودن قالب های فلزی در فصل گرما، جزو نکات مهمی است که باید مدنظر قرار داده شود زیرا این داغ بودن علاوه بر اینکه بر صافی بتن و سازه تاثیر دارد، باعث تغییر رنگ آن نیز میشود و کیفیت سازه را پایین میآورد. قالب ها وظیفه جالب و البته مهمی که بر عهده دارند ایجاد شکل مطلوب برای یک ماده است.

این جک ها در اندازه های متنوعی ساخته می شوند که در جدول ذیل سایز جک ها مشاهده می شود.بر روی این جک ها از سرجک تی شکل که به دو صورت ثابت و متحرک ساخته می شود قالب بتن لارج پنل استفاده می گردد. البته منظور از جک های فلزی ،تلسکوپی و شمع نیز همان جک سقفی می باشد .انواع مختلفی از جک های سقفی موجود است که متداول ترین انواع آن جک سقفی با صلیب ثابت ،جک های سقفی بدون صلیب و سرجک تی یا یو شکل می باشند که هرکدام دارای مدل های متفاوتی برحسب ارتفاع و وزن می باشند و انتخاب نوع مناسب با توجه به نیاز پروژه انجام می شود . شرکت فیدار فولاد نیز با توجه به نیاز روزافزون بازار محصولات خود را با قیمت بسیار مناسبی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. اگر یک کارگاه بزرگ بخواهد قالب بتنی در دست تولید داشته باشد که با دوام باشد و تمام استانداردهای جهانی را دارا باشد می بایست قسمت های مختلف آن مانند سطح های جانبی قالب، وزن قالب، جنس قالب، وزن آن کاملا مورد محاسبه توسط تولید کنندگان قرار گیرد.

تا وقتی قطعات بتنی از مقاومت لازم برای تحمل بار خود و بارهای واردآمده برخوردار نباشند، قالب های باربر و پایه ها را نباید برداشت. زیرا می توان از آن ها مجدداً استفاده نمود و نیازی به طراحی و ساخت قالب جدید نیست. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با قالب بندی فونداسیون به خوبی آشنا شوید. همچنین نهادی را که به ساخت قالب دست می زند، قالب ساز می نامند که در کشور ایران این محصول با کیفیت فوق العاده در زمینه های مختلف و شکل های متنوع تولید شده است. کارگاه های بسیار معتبری در راستای قالب سازی بتن در کشور عزیزمان ایران فعالیت گسترده دارند. بتن دارای مقاومت بسیار بالایی است ولی سیمان حالت پودری دارد و بیشتر به دیگر مواد تشکیل دهنده یک ماده جدید اضافه می شود و به آن ماده انسجام می بخشد. در حالت کلی بتن که به کمک قالب بتن مورد استفاده در صنعت قرار می گیرد بسته به کیفیت آن مقاوم است. يادآوري ميشود كه ويبره كردن بتن ريخته شده قبلي در صورتي كه بتن به حالت پلاستيكي درآيد براي بتن ضرري نخواهد داشت.

برای جلوگیری از تکان خوردن قالبها در طول مراحل ساخت، سازه به قطعاتی مانند تیرها و تثبیتکنندهها نیاز دارد. طول عمر بسیار فولاد، به خصوص در مقایسه با قالبهای چوبی بسیار زیاد است. همچنین رزوه های جک سقفی در طول 17 سانتی متر و 20 سانتی متر تولید شده و به فروش می رسند. برای مثال از اجزاء قالب فلزی می توان به میان بولت چدنی، واشر کاس، تسمه بلت، گیره بلند میان برد فلزی دنده درشت، جک دو پیچ و غیره اشاره کرد. با این حال، قبل از استفاده از الوارها باید وضعیت آنها را به دقت بررسی کرد و از عدم وجود موریانه مطمئن شد. زیرا این بار قرار است به سطح اتکای زیر منتقل شود بدون آنکه جک دچار خمش شود.

اگر قصد دارید بیش تر درباره جک سقفی بدانید و بدانید که کاربرد آن چیست با ما در این مقاله همراه باشید ما در این مقاله به عنوان های زیر می پردازیم. همچنین ممکن است پیمانکاران برای کاهش هزینه ها، به دلیل پایین تر بودن قیمت از جک ساختمانی دست دوم، استفاده نمایید. استفاده از این قالب بندی به دلیل ساده بودن عملیات و همچنین قیمت کم و در دسترس بودن مصالح، بسیار استفاده میشود. همچنین این نوع قالبها مزایا و معایبی دارد که میتوانید با توجه به این موارد از قالب بندی چوبی استفاده کنید. تمامی قالب فلزی بتن هایی که از شرکت مدرن سازان خریداری میکنید تولید شده با ورق فولاد مبارکه و جوشکاری شده با جوش co2 می باشد. برای دریافت کاتالوگ و قیمت محصولات به وب سایت شرکت مراجعه کنید.

قالبهای فلزی در کنار ابعاد کوچکتری که دارند، از مقاومت بسیار بهتری برخوردار هستند و در برابر فشار ناشی از بتن شکل خود را از دست نخواهند داد. در استفاده از قالبهای بتنی دست دوم نیازی به تأمین مواد یا زمان نیست. نکته مهم این است که توان و مقاومت این محصول به صورت دست دوم همچنان بالاست ولی در صورتی که پروژه شما ، وزن سازه زیادی داشته باشد بهتر است که از جک های نو استفاده شود. از این نوع قالب جهت ساخت قطعات بتنی با اشکال پیچیده که نمیتوان آنها را با دیگر قالبهایی چون قالب فلزی، چوبی، پلاستیکی و… فواصل سوراخ های پانچ شده روی تسمه های چهار طرف هر قالب، طوری در نظر گرفته شده است که قالب های با ابعاد مختلف را می توان از هر جهت به یکدیگر متصل نمود. چنانچه مشتری درخواست جک سنگین بدهد،میتوان هر دو ضخامت را ۲٫۵ سانتی متر در نظر گرفت.سری بالاب جک در دو مدل ارائه میشود:سری ناودانی و سری پروفیل. جک های سقفی رزوه ای , سولجر … خرید ، فروش ، تهیه و ارسال انواع کتاب دست دوم و نو.

اگر ارتفاع از 2 متر بالاتر باشد باید از سولجر جهت پشت بندهای عمودی استفاده کرد. برای مثال، از یک الگو برای قالب در طول پروژه استفاده کنید، تمام قالب ها را در یک جهت میزان کنید تا به طور محسوس در مدت زمان اجرای یک سیستم یک طرفه صرفه جویی نمائید، سایزهای استاندارد را به کار ببرید و از سطوح یکسان برای تمام تیرهای ساختمان استفاده کنید. طراحی و ساخت قالب ها باید به گونه ای باشد که راحت و به سرعت بتوان آن ها را نصب و یا باز کرد. در ادامه با نصب قالب پشتی یا بک پنل نیم کانال آماده است. سپس بنا بر نوع قالب،عملیات نصب انجام گردد. سپس با محاسبه بارهاي كششي و فشارهاي وارد بر قطعات تقويتي عمودي و تيرهاي نگهدارنده خارجي اندازههاي لازم آنها را محاسبه مينمايند. صادق است پس از طرح و محاسبه بارهاي وارده، هر يك از قسمتهاي اصلي قالب را ممكن است به عنوان يك تير تحليل نموده و حداكثر ممان و برش و خمشي كه ممكن است وجود داشته و پيش آيد محاسبه نمود. به عنوان مثال برای اندازهگیری قالببندی، سطوحی از قالب ملاک محاسبه قرار میگیرند که در تماس با بتن هستند.

این قالب ها به اندازه ای تولید می شوند که بتوان آن ها را به مکان مورد نظر حمل نمود. در این قالب ها از دو سری قالب استفاده می شود و در هر مقطع یک سری قالب بر بالای سر قالب سری قبل استقرار پیدا می کند. با این حال متحرک بودن قسمت صلیبی آن میتواند دامنه کاربردهای آن را گستردهتر کند و کارایی آن را افزایش دهد. قالببندي قسمت عمدهاي از مخارج ساخت و اجراي اسكلتهاي بتني و اجزاي بتني ساختمان را به خود اختصاص ميدهد. بیتردید، نمای ساختمان اگرچه هویت مستقلی از معماری ندارد، قطعاً جزو مؤلفههای اثرگذار یک معماری خوب و با کیفیت است که با توجه به نمود بیرونی آن که مدام در معرض دید است، ممکن است حساسیتهای بیشتری در ذهن مردم و جامعه برانگیزد.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی