قالیباف: فعال‌سازی معادن همزمان با توسعه صنعت آلومینیوم دنبال شود

محمدباقر قالیباف پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱ در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه به جنوب استان فارس در حاشیه بازدید از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده اما توسعه همه این صنایع منوط به سرمایه گذاری به وقت و به جا و استفاده از ظرفیت ها است.
وی اظهار داشت: برای تامین مواد اولیه آلومینیوم باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا معادن داخل کشور فعال شوند؛ در واقع نباید دو مرتبه وارد کننده این مواد شویم که تحقق این امر نیز شرایط خاص خودش را دارد.
قالیباف افزود: این منطقه به خاطر جغرافیایی که دارد دارای فرصت های زیادی است و صنایع انرژی بر می تواند در آن توسعه یابد اما باید با صراحت و شفاف بگویم نیازمند یک برنامه ریزی و اجرای خیلی دقیق هستیم وگرنه این ظرفیت ها به خاطر نبود برق، خوراک، زیرساخت ها و حمل و نقل ها می تواند خسارت بار باشد.
وی ادامه داد: به عبارتی با سرمایه گذاری در این صنایع بزرگ و همچنین پتروپالایشگاه ها، آلومینیوم و … این مجموعه ها می تواند برای کشور سودده بوده و اشتغال آفرینی کند اما با یک بی دقتی می توانند خسارت بار شوند.
قالیباف همچنین گفت: پیرو بازدیدهای نظارتی امروز توفیق داشتم در لامرد حضور پیدا کنم و از پروژه های مختلف و همچنین منطقه ویژه اقتصادی که صنایع انرژی بر در آن متمرکز هستند بازدید کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از صنایع مهم تولیدی آلومینیوم جنوب است که با تلاش های صورت گرفته در مجموعه غدیر، می تواند ۳۰۰ هزار تن در سال تولید انجام دهد و اکنون بحث اجرای فاز دوم آن مطرح است.
وی در ادامه افزود: همچنین از مجموعه پالایشگاه پارسیان سپهر و پالایشگاه گاز پارسیان بازدید شد که خوشبختانه سرمایه گذار جدید کارش را شروع کرده است.
قالیباف با اشاره به اینکه صنایع منطقه  نیازمند دریافت مواد اولیه هستند، تصریح کرد: اکنون موضوع فاز ۲ مجتمع آلومینیوم مطرح است که ظرفیت آلومینیوم کشور را می تواند به ۱.۲ میلیون تن افزایش دهد لذا برای این مهم نیازمند تأمین مواد اولیه و همچنین زیرساخت هایی مثل برق هستیم؛ در حوزه پالایشگاه ها نیز نیازمند تامین خوراک هستیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: در آستانه برنامه هفتم هستیم لذا این بازدیدها برای تنظیم پیشران های کشور ضرورت دارد؛ در واقع می توان از این طریق، صنایع و اولویت ها و نیازهای آن ها را تنظیم و همچنین انرژیی هایی مانند آب، برق و زیرساخت هایی مانند حوزه حمل و نقل را تنظیم کرد

حضور رئیس مجلس در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب و نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی لامرد
در چارچوب برنامه نظارت میدانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب و نیروگاه ۹۱۳ مگاواتی غدیر انرژی لامرد بازدید کرد.
مجتمع آلومینیوم جنوب با اعتباری افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان طی چهار سال اجرایی و به بهره برداری رسید و اکنون بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن مشغول به فعالیت هستند؛ با توجه به تلاش های صورت گرفته در این مجموعه و تحقق توان اسمی آن بیش از ۲ هزار نفر می توانند در آن مشغول به کار شوند.
براساس این گزارش مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب دارای ظرفیت تولید سه هزار تن شمش آلومینیوم است و اکنون به عنوان بزرگترین و مدرن ترین کارخانه آلومینیوم کشور شناخته می شود.
قالیباف رئیس مجلس ظهر پنجشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی لامرد در جنوب استان فارس شد.
رئیس مجلس که به همراه جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسون های مختلف و برخی از مسئولان و معاونان وزرا از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد وارد این شهرستان شد، در بدو ورود مورد استقبال محمدهادی ایمانیه استاندار فارس قرار گرفت.
رئیس مجلس در سفر یک روزه خود و پس از بازدید از صنایع و پروژه های دو شهرستان لامرد و مهر، شامگاه پنجشنبه با شزکت در یادواره بزرگداشت سرداران و شهدای شهرستان های لامرد و مُهر در مصلی الغدیر لامرد سخنرانی خواهد کرد.
‌شهرستان های لامرد و مهر به ترتیب در فاصله ۳۶۵ و ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84900338/%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی