قانون حمل سلاح در آمریکا؛ امنیت فرد یا تهدید جامعه؟

طبق گزارش سایت دموکراسی نو، بی‌توجهی دولت آمریکا به محافظت از تمامیت جسمی و روحی مردم باعث افزایش میزان کشتار با اسلحه شده است. این گزارش به بازگویی ایجاد برخی تجمعات مخالفان اسلحه از جمله تجمع بیش از هزار نفر در اورلاندو و فلوریدا پیرامون ششمین سالگرد کشته شدن ۴۹ نفر در یک کلوپ شبانه پالس اشاره می‌کند. همچنین در مکانی در سال ۲۰۱۸ فرد مسلحی ۱۷ دانش‌آموز را در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس به ضرب گلوله کشت، می‌پردازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نتیجه حمل آزادانه سلاح روزانه افراد زیادی در آمریکا بر اثر خشونت کشته و مجروح می‌شوند. بر این اساس می‌توان گفت حمل سلاح نه تنها به تامین امنیت و آزادی شهروندان منجر نشده بلکه ناامنی روانی و جسمی را نیز به‌دنبال داشته است. خشونت اسلحه بر خانواده‌های قربانیان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیز تاثیر می‌گذارد.

آمریکا، تنها کشور در جهان است که شمار اسلحه موجود در آن از شمار جمعیت آن بیشتر است. طبق گزارش‌ها، آمار فروش سلاح در آمریکا رو به افزایش است و فروشندگان سلاح آمریکایی در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۸.۸ میلیون اسلحه فروخته‌اند. خرید سلاح در آمریکا در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۳۳ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. بنابر داده‌های موسسه سوئیسی «Small Arms Survey» در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد. نمودار زیر گویای این امر است.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا، از حمل سلاح در این کشور حمایت می‌کند. اما دولت موظف است امن‌ترین محیط ممکن را برای اکثر مردم جهت تردد، داد و ستد، ارتباطات و زندگی خصوصی – به ویژه آنهایی که در معرض بیشترین خطر هستند- فراهم کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84934475/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AF-%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87

قانون حمل سلاح در آمریکا؛ امنیت فرد یا تهدید جامعه؟

شمار دقیق سلاح‌هایی که در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به دلیل عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده، مشخص نیست اما بنابر داده‌های «Small Arms Survey» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیرنظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند. این میزان، حدود ۴۶ درصد از انبار اسلحه غیرنظامیان در جهان است.

پس از دو تیراندازی جمعی، ۱۰ هزار معترض در سراسر ایاالت متحده آمریکا تظاهرات کردند تا خواستار قوانین سختگیرانه‌تر درخصوص اسلحه شوند. با وجود این، هرگونه تلاش برای تغییر قانون، احتمالا توسط جمهوریخواهان مسدود می‌شود. اخیرا نیز در یک حادثه تیراندازی ۱۹ کودک و دو بزرگسال در مدرسه ابتدایی راب در تگزاس و چند روز قبل از آن در فروشگاهی در نیویورک ۱۰ نفر کشته شدند که اثرات روانی شدید و طولانی مدتی برای افراد و کل جوامع داخلی آمریکا بر جای گذاشت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، در حال حاضر خشونت با اسلحه به یک موضوع حقوق بشر و ناقض اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین حق انسان، یعنی حق حیات در جهان به ویژه آمریکا تبدیل شده و فرهنگ استفاده از اسلحه که طبق متمم دوم قانون اساسی برای مردم آمریکا مجاز شمرده شده است، طی سال‌ها و با انگیزه‌های مختلف از جمله نژادپرستی، هزاران قربانی بی‌گناه بر جا گذاشته است.

علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که خشونت‌های تسلیحاتی در آمریکا در آخر هفته منتهی به چهارم جولای (۱۳ تیر) و مراسم جشن استقلال، افزایش یافته است. براساس گزارش «Gun Archive Violence» تقریبا همه ایالت‌های آمریکا در آخر هفته منتهی به چهارم جولای تیراندازی‌هایی را گزارش کردند که در مجموع ۲۲۰ کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی