ما در طلیعه یک عصر جدید هستیم/زن شبیه‌سازی شده دستاورد جهان رسانه زده‌ است

وی در پایان افزود: تعمیق و توسعه عشق به اهل بیت(ع) البته مستلزم جهاد و سخت کوشی است. این راه قطعا ساده نخواهد بود پیچیده و پر چالش است ولی باید محکم و امیدوار  به امدادهای غیبی الهی و امیدوار به ذکاوت جوانان و بانوان فرهیخته ای باشیم که دلخسته از سلطه فرهنگ سوداگرانه و ماشین زده خواهان کشف حقیقت و تحقق خویشتن هستند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84877068/%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D9%84%DB%8C%D8%B9%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D8%B2%D9%86-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اسلام هراسی دشمنان، تصریح کرد: آنها یک اسلام شبیه‌سازی شده و اصطلاحاً بازنمایی شده را عرضه می‌کنند که با حقیقت اسلام ناسازگار است و به لحاظ استانداردهای جهانی عقب افتاده و خرافی جلوه می کند. اسلام شبیه سازی شده با علم و فناوری و آداب شهر نشینی و عدالت و هرچه خوبی است بیگانه است.

دبیر ستاد تعلیم و تربیت افزود:  سالهای سال است که ما توسط بروکراسی هنجار شده ایم و تقریبا رفتار های شهروندی همه مردم در همه جوامع  با استانداردهای جهانی و شاخص های بین المللی پدید آمده در یک فرهنگ خاص و فراگیر سازگار شده است و تقریبا جایی برای حضور فرهنگ های محلی و بومی در رفتار شهروندی در شهر های مدرن نیست. علاوه بر این ما توسط رسانه ها در همه بخش های زندگی شخصی نیز طراحی می شویم. به واقع در جهان رسانه ای شده امروز ما از ارتباط مستقیم با واقعیت های اجتماعی جهان محروم هستیم و جهان را از دریچه رسانه ها می شناسیم. ما یکدیگر را از طریق رسانه‌ها می شناسیم و البته خوب می دانید که رسانه ها سرشار از مقاصد سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی هستند.

 وی افزود: با توجه به شرایط جامعه رسانه زده ای که ما داریم  اگر خوب دقت کنیم می فهمیم که متاورس چشم اندازه آینده ما نیست بلکه ما هم اکنون نیز به نوعی در متاورس به سر می‌بریم.  در واقع ما همین الان هم در یک جهان شبیه سازی شده و  به شدت رسانه‌ای شده زندگی می کنیم. 

وی ادامه داد: اغلب شنیده اید که در بعضی از کشورهای توسعه یافته دانشگاه ها و مجامع علمی دست اندرکار فناوری‌های پیشرفته ای هستند که بسرعت  چنین جهان دست ساخته بشر را خلق می کند همچنین جوانان اغلب کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه و حتی سیاستمداران این نوع کشورها مدام ترغیب می شوند که خودشان را برای حضور موثر تر در چنین جهان شبیه سازی شده و تخیلی آماده کنند. 


اسلام شبیه سازی شده با علم و فناوری و آداب شهر نشینی و عدالت بیگانه است


زن شبیه‌سازی شده دستاورد جهان رسانه زده ای است که در آن به سر می بریم

متاورس چشم اندازه آینده ما نیست بلکه ما هم اکنون نیز به نوعی در متاورس به سر می‌بریم


دکتر علم الهدی در تشریح اسلام شبیه سازی گفت: علاوه بر مسئله زن و مسئله انقلاب و مهمتر از این دو خود اسلام است که بطور کاملا متناقض طراحی و پردازش می شود.  قرآن و اهل بیت (ع) با آن رویکردی که اکنون توسط رسانه های غربی، شبیه‌سازی شده و تصویر شده، بسیار متفاوت است، بنابراین می‌توان گفت ما در حال حاضر نیز در یک متاورس فرهنگی زندگی می کنیم. لازم نیست که صبر کنیم، همین الان ذهن‌ها، رفتار و افکار اغلب مردم طراحی شده است. به استانداردهای رفتارهای زنان در سراسر دنیا نگاه کنید، می‌بینید این رفتارها در جایی طراحی شده استانداردهای افکار مردم را در باره پیشرفت یا در مورد هدف زندگی یا خوشبختی یا هر مقوله مهم دیگر ببینید، متوجه می شوید که این افکار نسبت به مختصات فرهنگ‌های بومی تهی شده است. 


همسر رئیس جمهور ایران گفت: حالا شما به ایران آمدید و خودتان هم به وضوح می بینید همین تصویر جلسه امشب را بدون هیچ گفت و گو وشرحی در نظر بگیرید. اگر رسانه ها بتوانند عکسی از این جلسه را به جهان مخابره کنند تا حدی جایگاه و مقام زن در ایران مشخص می شود. این جلسه به خوبی پیام جمهوری اسلامی درباره جایگاه زن را می تواند نشان دهد. در واقع جمهوری اسلامی می خواهد بانوان دیگر یک قشر آسیب پذیر تلقی نشوند. این تلقی هم نوعی مردسالاری پنهان است. جمهوری اسلامی می خواهد زنان را از یک قشر آسیب پذیر به یک قشری از رهبران اجتماعی تبدیل کند. چنین رویکردی در کشور ما با ابداع و هدایت حضرت امام خمینی(ره)  از همان ابتدای انقلاب آغاز شد. امام با به فراخواندن زنان به عر صه های مختلف جامعه به خصوص عرصه های خطر خیز سیاسی اوایل انقلاب  به خوبی راهبری اجتماعی زنان را رقم زدند. آموزه های امام برای زنان را لازم هست بیشتر از این و در فرصت های مناسبتری شرح داد.

وی در همین زمینه با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، گفت: می دانید که این یک حادثه نبود بلکه یک  سناریوی طراحی شده و تخیلی با مقاصد نظامی بود که به جهت سلطه بر کشورهای خاورمیانه ساخته شده بود.  یک رویداد  رسانه ای نسبتا موفق بود چون  بسیاری از افراد با هوش و کم هوش در کشورهای توسعه یافته و عقب افتاده همه و همه  این  تخیلات را باور کردند.


دکتر علم الهدی تاکید کرد: یکی از جلوه های انقلاب معنوی بازگشت به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت است و همه دوستداران اهل بیت نیز این را می‌دانند آن چیزی که عشق اهل بیت(ع) را در نسل‌ها منتقل کرده، مادر است یا بطور کلی محمل معنویت خانواده است. انقلاب اسلامی ما نیز به همین دلیل ارتباط با اهل بیت است که در درون خانه‌ها متولد شده، رشد کرده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.  

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایرنا، دکتر جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست صمیمی با بانوان خارجی شرکت کننده در مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: چندی است که مشاهده می کنیم رویدادهای متنوع در حوزه های مختلف اقتصادی سیاسی پزشکی علمی فناورانه و حتی محیط زیستی باسرعت و شتاب بی نظیری در حال وقوع است.  همین تنوع گسترده تغییرات اقلیمی و همین سرعت زیاد در تحولات اجتماعی است که سبب شده اغلب نویسندگان و نظریه پردازان  از ظهور یک عصر جدید خبر بدهند.

همسر رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم با سرعت بیشتر و با دقت و منطق عقلانی پیش برویم، راه انقلاب معنوی فقط بازگشتن به امر واقعی به حقیقت بنیادین به حقایق متعالی است انقلاب معنوی تنها با دور شدن از چنگال جهان شبیه‌سازی شده رسانه ‌هاست. رویکرد شبیه سازی فرهنگی یا متاورس فرهنگی رویکردی است که سلطه گران و سودجویان به ما تحمیل می کنند

عصر جدید عصر انقلاب معنویت است

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون جریان اصلی آموزش کودکان به خصوص در فضای مجازی بر مدار این تخیلات توسعه می یابد. به واقع تا حدی رونق بازار بزرگ بازی ها و انیمیشن ها بر اساس همین آینده خیالی تقویت می شود.


وی در تشریح ابعاد دیگر عصر جدید، اظهار داشت:  یکی از روایت‌های دیگر در باره عصر جدید، همان روایت ضد ماشین‌گرایی و ضدماده‌گرایی است که معتقد به معنویت است، در این مفهوم گویا انسانی که زمانی می‌خواست همه کوشش و همت خود را برای تن‌آسایی، لذت و رفاه، صرف کند و به توسعه علم و فناوری دست زد، اکنون دیگر از این وضعیت خسته شده و در واقع دیگر این خوشی ها به او آرامش نمیدهد بلکه او را بیشتر سردرگم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این انقلاب برخلاف سنت انقلاب‌های مدرن و نهضت های سیاسی و انقلاب های مارکسیستی از خیابان شروع نمی‌شود. انقلاب معنوی بر باورهای قلبی متمرکز است و به دلیل همین ماهیت خاصی که دارد از درون خانه‌ها شروع می‌شود. این چیزی است که سلطه گران خوب فهمیده اند. آنها و به بهانه های مختلف از جمله برابری با مردان، یا بهتر بگویم  رقابت با مردان در دستیابی به منابع قدرت و ثروت، زنان را نسبت به خانه، خانه‌داری، فرزندپروری، تربیت خویشتن و معنویت و اخلاق و دیانت بی‌تفاوت و بی انگیزه می‌کنند.

دکتر علم الهدی با اشاره به بازنمایی دروغین رسانه ها از وضعیت زن مسلمان و جایگاه و مقام زن در اسلام ، خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم در مورد مسئله زن حرف‌هایی مطرح می‌شود که خلاف واقعیت است یک زن شبیه‌سازی شده است و سال هاست که تمرکز بر زن شبیه سازی شده بخش اساسی سیاست گزاری ها در جوامع مردسالار کنونی است. هر فردی با وجدان خود کمی دقت کند، می فهمد که حقیقت زن با آنچه درباره زن در رسانه ها می‌بینید چقدر تفاوت دارد. حقیقت زن با وقار و معنویت و حیا گره خورده و از انواع بردگی و خودفروشی دور است. 

گمشده انسان امروز معنویت است 

 

دانشیار دانشگاه بهشتی گفت زن شبیه سازی شده دستاورد جهان رسانه زده ای است که ما ناگزیر در آن بسر می بریم. به گمانم این یک نوع مردسالاری رسانه ای است چه بسا زن شبیه سازی شده یک مردسالاری خشونت بار یا خشونت بارترین نوع مردسالاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: انسان متوجه شده گمشده او معنویت است و بنابراین می‌توان عصر جدید را عصر انقلاب علیه ماشین و زندگی مادی و دستیابی به معنویت تلقی کرد. از این رو  معتقدم عصر جدید، عصر انقلاب اسلامی است و این انقلاب که در این مرز و بوم شروع شده، به سایر کشورها نیز کم کم راه خود را باز می کند. بنابراین ما اکنون در طلیعه عصر انقلاب معنوی بسر می‌بریم و ‌در این شرایط گمانم ان هست که زنان مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. انقلاب معنوی به یک معنا شورشی علیه  ناواقع گرایی، تخیلی بودن و پنداری زیستن و شورشی علیه شبیه‌سازی‌ها، سلطه‌های رسانه‌ای، دروغ‌پردازی‌ها و علیه‌ مادی‌گرایی‌ است و البته بانوان می توانند پیشقدم شوند و رهبری چنین انقلابی را به دست بگیرند.  

 رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه برخی از نظریه پردازان، عصر جدید را عصر فراصنعتی می دانند، گفت: البته عبارتی که این روزها خیلی شنیده می شود و در قالب های هنری و تبلیغی و حتی گزارش های علمی و فناورانه زیاد به گوش می خورد، عبارت  «متاورس» است. متاورس اشاره می کند به یک جهان شبیه‌سازی شده  و در واقع مدام به ما بشارت داده می شود که در آینده ای نه چندان دور می توانیم یا ناگزیریم در چنین جهان تخیلی  و یک عالم شبیه سازی شده  زندگی کنیم.  این متاورس یا جهان تخیلی حاصل جمع همه پیشرفت ها و دستاوردهای علوم و فناوری های مختلف است.

دکتر علم الهدی ضمن اشاره به تناقض و تعارض رویکردهای تربیتی رایج  در فضای مجازی با رویکرد تربیت رسمی تاکید کرد: بطور غیر قابل باوری فاصله آموزش های رسمی در اغلب کشورها با این نوع تربیت افزایش می یابد. زیرا در حالی که  ما با تولید روز افزون کالاهای فرهنگی و آموزشی متکی بر این نوع آینده نگری مواجه هستیم، نظام های رسمی آموزش هنوز در چارچوب های سنتی اداره می‌شوند. 

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی