مسئول سفرهای استانی دولت کیست؟

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، معاون بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بنیاد علوی، مدیرعامل و عضو مؤسس و هیأت مدیره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، مشاور نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان ورامین، مشاور استاندار تهران، معاون حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش و مدیر دفتر همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه و دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور از جمله فعالیت های وی بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924094/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AAاما پیگیری دستورات ویژه رییس جمهوری در حوزه مسائل اجرایی، داخلی و بین المللی، برنامه ریزی سفرهای استانی رییس جمهور و نظارت بر اجرای مصوبات سازمان ها، دستگاه های تابعه حوزه معاونت اجرایی، حضور در میزهای خدمت، تشکیل کارگروه های مختلف برای رفع مسائل، حضور در تمامی سفرهای استانی دولت از اهم فعالیت‌ها و طرح‌های این نهاد است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا،  معاونت اجرایی که به عنوان یکی از پرفراز و فرودترین سمت‌های قوه مجریه در چهار دهه گذشته و در دولت های مختلف گاه تا حد یک وزارتخانه بالا رفته و گاه با ظهور تردیدهایی در کارکردی بودن آن از مجموعه دولت حذف و وظایفش بین سایر وزارتخانه‌ها و معاونت‌ها تقسیم شده بود اما در دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی از جایگاه تشریفاتی خارج شد. معاونتی که به‌عنوان بازوی اصلی رئیس‌ دولت در سفرهای استانی یاد می‌شود و دولت سیزدهم با رویکرد تمرکززدایی و توسعه استان‌ها و خدمت به مردم در اقصی نقاط کشور، آن را از حاشیه به متن بازگرداند.  

حال بعد از کشمکش‌های فراوان برسر وزارت کار و چندین ماه اداره این وزارتخانه به شکل سرپرستی از زمان استعفای حجت‌الله عبدالملکی چندی پیش سید صولت مرتضوی بازوی اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از پاستور به خیابان آزادی نقل مکان کرد تا محسن منصوری جایگزین او در ساختمان کوثر شود.

منصوری ۳۸ ساله پیش‌تر از سوی هیات دولت در مهرماه ۱۴۰۰ به عنوان استاندار تهران معرفی شد. منصوری در واقع جوان ترین استاندار دولت سیزدهم است. از جمله یکی از عملکردهای موفق وی حضور در میدان و مدیریت بحران در حواث و بلایای طبیعی بوده  که نمونه آن در سیل مردادماه امسال در منطقه کن و فیروزکوه است.

رئیس جمهور با این نگاه در شهریور ۱۴۰۰ و درآغاز بکار دولت خود سیدصولت مرتضوی را به عنوان نخستین معاون اجرایی دولت خود برگزید. گزینه ایی که با شروع فعالیت انتخاباتی ابراهیم رئیسی، ریاست ستادهای استانی  را عهده‌دار شده بود و در نهایت هم با رسیدن آیت الله رئیسی به ریاست‌ جمهوری، مرتضوی به‌ عنوان معاون اجرائی او منصوب شد. در واقع تحقق تمام وعده‌های رئیس دولت در مقام اجرا و قابل دیدن شدن برای مردم برعهده این معاونت است.

معاونتی که فعالیتش در چهارسال دولت قبل حذف و به گفته رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور سابق  مسئولیت‌های معاونت اجرایی به بخش‌های مختلف دولت واگذار و ردیف بودجه‌ این معاونت صفر شده بود.  دولت قبل معتقد بود که معاون اجرایی نیاز ضروری ندارد و بر همین اساس ماموریت‌های این معاونت به بخش‌های مختلف از جمله دفتر رئیس‌جمهور منتقل شده است.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی