مس چگونه از سنگ معدن مس تولید می شود-دیزما

سازگاری زیاد این روش با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی، باعث تحول و پیشرفت این رشته در صنعت متالورژی استخراجی شده است. در سال های اخیر بر اساس آمار و اطلاعات جمع آوری شده، تولید مس و سایر فلزات پایه با توسعه و پیشرفت فرآیند های هیدرومتالورژی، افزایش چشم گیری داشته است به گونه ای که میزان تولید مس با روش هیدرومتالورژی در سال 1998، 15 درصد بوده و در سال 2010، به 27 درصد افزایش یافته. هم¬چنین بر اساس پیش بینی های سازمان های معتبر بین المللی، تولید مس به روش هیدرومتالورژی در آینده روند صعودی داشته و تولید با استفاده از روش پیرومتالورژی به مرور کاهش می¬یابد.

ساکروفیل ها که به باکتری های سرما دوست معروف هستند، در دمای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت می باشند. مزوفیل ها در دمای بین ۲۵ الی ۴۵ درجه سانتیگراد زندگی می کنند که مهمترین آنها تیوباسیلوس‫ فرواکسیدانس و تیوباسیلوس تیواکسیدانس و لپتوسپیریلیوم فرواکسیدانس می باشد. این باکتری ها اسیددوست بوده و pH مناسب برای فعالیت آنها ۵/۱ الی ۵/۳ است.

در مجاور جریان هیدروژن_ نیتروژن در دمای 400_500درجه سانتی گراد اکسید مس به پودر مس فلزی تبدیل می شود. قدرت چکش خواری بالا و انعطاف پذیری آن و همچنین مقاومت و دوام بالای آن در برابر خوردگی باعث شده که استفاده از این فلز مورد توجه قرار بگیرد. باكتري ها از نظر خودكفايي غذايي به دو دسته اتوتروف و هتروتروف طبقه بندي مي شوند.

این روش برای سنگ‌های معدنی با عیار کم بسیار مناسب‌تر از روش پیرو متالوژی است. اگر کانسنگ نزدیک زمین به سطح زمین و قابل دسترس از این روش استفاده می‌شود. سنگهای سولفوره بر عکس سنگهای اکسیده پائین تر و در عمق بیشتری از قشر زمین قرار گرفته اند. بعد از مدتی مس رسوب داده شده بر روی آند سربی را با کاردک جدا می‌کنند و حال مس فلزی با درجه خلوص بسیار بالا آماده است.

پربازدیدهای سایت خوان

در این روش از کانه اکسیدی، سولفیدی کم عیار یا کنسانتره سولفیدی تسویه شده برای استخراج مس استفاده می‌شود. همانطور که در بخش اول گفته شد سنگ های اکسیدی کم عیار که استخراج مس از آن به روش پیرومتالورژی مقرون به صرفه نیست پس از بررسی های انجام گرفته روش هیدرومتالورژی(انحلال سنگ اکسید در اسید سولفوریک)و استخراج مس از محلول توسط حلال و الکترو وینینگ از سایر روشها انتخاب شد. روش مورد استفاده جهت استخراج مس به طبیعت و ترکیبات مس موجود در سنگ معدن بستگی دارد. مس یا یون سولفات موجود در اسید سولفوریک رقیق واکنش میدهد و سولفات مس به وجود می آید. برای تولید کنسانتره مس، سنگ معدن استخراج شده از معدن پس از خردایش و آسیاب به ذرات ریزی تبدیل می شوند.

ایجاد حساب کاربری

همچنین پمپ‌ها و موتورهای الکتریکی برای جابجایی محلول‌ها بکار می‌رود که خود مصرف کننده نیروی الکتریکی هستند. لذا با وجود آن که بطور کلی در این روش انرژی کمتری نسبت به روش متالوژی حرارتی مصرف می‌شود ولی در عوض قسمت عمده انرژی مصرفی در این روش، انرژی گران قیمت الکتریکی می‌باشد. روش دیگری به نام بیولیچینگ در حال جایگزین شدن به جای لیچینگ است که در آن از میکروارگانیسم خاک برای تولید محلول حل کننده کانسنگ استفاده می‌شود و نه اسید سولفوریک. هدف اصلی انفجار در پروژه‌های معدنی و عمرانی کاهش مقاومت سنگ و تبدیل آن از حالت برجا به نابرجا است. این فرآیند باعث کاهش هزینه‌های متعارف معدن‌کاری شامل بارگیری، حمل و فرآوری به حداقل ممکن می‌شود. در این روش قطرات اسید سولفوریک از بالای بستر پر شده از مس پاشیده میشود و بعد از جمع آوری در مخزن ذخیره نگهداری میشود تا دوباره عمل پاشش صورت گیرد.

در روش هيدرومتالورژي، كانسنگ هاي معدني پس از استخراج از معدن تحت عمليات خردايش و آگلومراسيون قرار گرفته و با انجام عمليات انحلال (ليچينگ ) بر روي آن، محلول حاوي عنصر معدني حاصل مي‫شود. در ادامه فلز مس از اين محلول به كمك فرآيند هاي پالايش (جدايش با حلاليا تبادل يوني و الكترووينينگ) استحصال مي گردد. روش هاي انحلال عموماً به دو دسته اصلي انحلال بدون كمك ميكروارگانيسم و انحلال به كمك ميكروارگانيسم ها قابل تفكيك مي‫باشد. اندازه ذرات تاثیر زیادی روی سرعت انحلال و استخراج نهایی می‌گذارد البته با کاهش اندازه ذرات در لیچینگ عیار ماده معدنی با ارزش بعد از لیچینگ کاهش می‌یابد که در عمل کاهش اندازه ذرات به علت مساله اقتصادی و کلیدی عوامل دیگر مثل عیار ماده معدنی تا ابعاد خاص صورت می‌گیرد. از آنجا که در این روش قسمت جزوی از سنگ که حاوی ماده‌معدنی با ارزش است مورد عمل حل کردن قرار می‌گیرد و بقیه سنگ تا حد زیادی بدون تغیر باقی می‌ماند و از فرآیند استخراج خارج می‌شود و نیاز به فرآیند قبل از انحلال ندارد. تفاوت عمده بین این دو روش در ابعاد ماده‌معدنی آماده‌سازی کفی که ماده معدنی روی آن ریخته می‌شود و همچنین لیچینگ است.

محفظه واکنش که استوانه‌ای‌شکل است، بیشترین میزان واکنش‌های اکسایشی میان اکسیژن و ذرات آهن، مس و گوگرد موجود در شارژ در این محل انجام می‌شود. سطح داخلی آن توسط مواد نسوز کرم-منیزیتی پوشیده شده است و برای خنک‌کاری این نسوزها از بلوک‌های مسی آبگرد و نیز لوله‌های مسی آبگرد استفاده می‌شود. در این پروژه قرار است از این پس، از تکنولوژی فلش برای ذوب کنسانتره مس استفاده شود که در اینجا بیشتر با آن آشنا خواهید شد. میکروارگانیسم‌های مورد استفاده در فرآیند بیولیچینگ انرژی مورد نیاز خود را از اکسیداسیون آهن Fe۲+ به Fe۳+ (۳۱kg/mol Fe۲+) به دست می‌آورند. بسیاری از باکتری‌هایی که آهن را اکسید می‌کنند، قادر به اکسیداسیون گوگرد نیز می‌باشند. این باکتری‌ها تنها در محیط های اسیدی می‫توانند به حیات خود ادامه دهند.

طبق این طبقه‌بندی کالکوپیریت و کوولیت را برای کانی ثانویه کالکوپیریت و بورنیت به کانی‌های سولفیدی اولیه رنگ مس معروفند. از انجا که حمل و نقل مواد توسط پمپ‌ها ارزان‌تر از حمل و نقل مخصوصا” به طور مذاب در متالوژی حرارتی است. افزایش سریع و ناگهانی مقدار +۳ Fe در محلول باردار که نشان دهنده فعالیت میکروبی در توده سنگ است.

  • این امر با توجه هزینه‌های سنگین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری بالا، نیروی انسانی و وجود مشکلاتی نظیر آلودگی‌‫های زیست محیطی، مصرف بالای انرژی و عدم امکان استفاده مجدد از مواد مصرفی، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد.
  • اسید سولفوریک از مواد شیمیایی پرکاربرد است و در واکنش های شیمیایی و فرآیند تولید ترکیبات مختلف کاربرد زیادی دارد.
  • معيار مصرف انرژي در فرآيندهاي تولید صنایع مس با شماره استاندارد ملی 2409، توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال 1396 تدوین گردیده است.
  • کانی‌های سولفیدی ثانویه در کنار یک اکسیدکننده در محیط اسیدی حل نمی‌شوند ولی کانی‌های سولفیدی اولیه مس با شرط مذکور به سختی حل می‌شوند اما در کنار کانی‌های بالا (سولفیدی و اکسیدی) یکسری کانی‌های باطله نیز وجود دارد.
  • در میان تمامی معادن ذکر شده، معدن کودلکو شیلی با در اختیار داشتن 18 درصد از ذخایر مس جهان، بالاترین سهم را به خود اختصاص می دهد.

مس چگونه از سنگ معدن مس تولید می شود-دیزما بدین شکل با افزایش بهره وری، هزینه های مازاد تولید را کاهش داده و توانسته است محصولاتی متناسب با نیاز تمامی صنایع مرتبط را عرضه نماید. کلیه محصولات این شرکت بر اساس آنالیز، به صورت علمی و همگام با صنعت ارائه می گردد. محصولات باسط فرآور پویا قابلیت ارائه در بسته بندی های متفاوت را دارند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی