مطالبه مردم از مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ۲ ماه گذشته چه بود؟

رئیس مرکز ارتباطات مردمی عمده مطالبات مردم را در وضعیت مرزها، تردد نداشتن از مرزها و ضعف در ارایه امکانات رفاهی به مردم به دلیل حجم زائران در مرزها و گذرنامه عنوان کرد و به گفته او برخی وزارتخانه‌ها به دلیل قصور در ارایه خدمات تذکر گرفتند و برخوردهای قانونی با افراد متخلف که ناکار آمدی آنها ثابت شده بود، اعمال شد و حتی در مواردی نیز منجر به برکناری مسئولان مربوطه در موضوع سفر اربعین شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84936087/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%B2-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بیشترین مراجعه‌کنندگان در میزهای خدمت را متعلق به وزارت راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، آموزش و پرورش، کمیته امداد و بنیاد شهید عنوان کرد و گفت: در طول سفرهای استانی در یک سال نخست دولت میزهای خدمت  ۳۲ دستگاه اجرایی کشور مستقر بود.

رئیس‌ مرکز ارتباطات‌ مردمی ریاست‌جمهوری این را متذکر شد که اما تفاوت وضعیت فعلی جامعه این است که اعتراض با اغتشاش در هم آمیخته و آرامش و نظم جامعه با موضوعاتی که برای مردم مقدس و دارای احترام است، زیر سوال بُرده شد و از این منظر بیشترین فراوانی مطالبه مردم در تماس تلفنی در سامانه ۱۱۱ و ۶۱۳۳ مرکز ارتباطات برخورد قانونی با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان نظم و آرامش عمومی جامعه است که به این معنای  نیست، پیگیری مطالبات مردم را نداشته باشیم.

برنامه مرکز ارتباطات مردمی در دور دوم سفرهای استانی 

حجت‌السلام احمدصالحی روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره بیشترین مطالبه مردم از مرکز ارتباطات مردمی‌ریاست‌جمهوری طی حدود دوماه اخیر گفت، با توجه به وقایع اخیر در کشور بیشترین درخواست مکرر مردم از مرکز، برخورد قانونی با برهم‌زنندگان آرامش و نظم جامعه بوده است؛ البته اعتراض حق مردم است و حتما دولت و نظام باید برای شنیدن صدای اعتراضی و پیگیری مطالبات مردم تدبیر کند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مرکز برای حضور مسئولان در بین دانشجویان و ایجاد یک فضای گفت‌وگو و مفاهمه و گفتمان سازی مورد تاکید رهبر انقلاب، اظهار داشت: باید با تمام توان هم کُرسی‌های آزاد اندیشی و هم زمینه‌های حضور مسئولان را برای پاسخگویی و پیگیری مطالبات دانشجویی بیش از بیش فراهم آورد.

حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: در نتیجه این گزارش ها معاون اول و وزیر کشور به مناطق مرزی اعزام شدند و با حضور میدانی آنان بسیاری از مشکلات زائران رفع شد.

وی افزود: به طور قطع با جهاد تبیین توسط مسئولان دولت بسیاری از اقدامات قابل برطرف شدن است و پیشنهاد و راهکارهای ارایه شده از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به رئیس جمهور و وزیران مربوطه انتقال می‌یابد.  

وزیران با تبیین اقدامات ابهامات را برطرف کنند

وی ادامه داد: یکی از مجموعه‌ها که جای خالی آن در مجموعه‌های نظام دیده می‌شود و کمتر مورد توجه دولتمردان به ویژه در این روزها قرار می‌گیرد، قشر دانشجو و تشکل های دانشجویی است که باید گفت قشر جوان علاوه بر روحیه مطالبه‌گری، ابهامات و پرسش‌هایی را در حوزه عملکرد دولتمردان دارد.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری اضافه کرد: با این هدف نخستین نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های دانشجویی با حضور نمایندگان پنج تشکل دانشجویی برگزار شد که در حقیقت رابط بین دانشجویان و مسئولان هستند.

حجت الاسلام صالحی ادامه داد: تلاش مرکز در دور دوم سفرها بر کارآمدتر شدن سفرهاست تا هم در شان مردم باشد و هم شرایطی را فراهم کنیم تا تمام کشور دسترسی آسانی به رئیس جمهور و هیات وزیران داشته باشند.  

چهار وزاتخانه در صدر بیشترین مراجعات مردمی

وی درباره گزارش این مرکز درباره خدمات ارایه شده به زائران اربعین امسال به رئیس‌جمهور گفت: تفاوت بین سفرهای استانی و مواردی نظیر اربعین، در میز ارتباطات به صورت میدانی بود که بیش از ۶ گروه به مرزها اعزام و بلافاصله با دریافت گزارش‌های میدانی و رصد بیش از ۲۰ موضوع با بیشترین فراوانی و انتقال به رئیس‌جمهور و ستاد اربعین، دولت تصمیات لازم را در جهت رفع موضوعات مطرح شده، اتخاذ کرد.

حجت الاسلام صالحی افزود که این درخواست‌ها در سامانه در حال نهایی شدن است و ۱۰ درصدی که هنوز نهایی نشده به دلیل زمانبر شدن فرایند اداری است.

حجت الاسلام صالحی درباره نشست اخیر خود با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گفت: بر اساس رسالت ذاتی مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، مجموعه‌هایی که به عنوان نخبگان و برگزیدگان مردم هستند را دور هم آوردیم تا با شنیدن دغدغه و مطالبات آنها، رفع ابهامات آنان را پیگیری کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره روند فعالیت‌های این مرکز در دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور گفت: با توجه به فاصله بین سفرهای دور اول و دوم فرصتی فراهم شد تا ایرادهای مرکز در دور نخست سفرهای استانی با حضور کارشناسان در میدان و افراد صاحب تجربه بررسی و پیشنهادهایی برای کیفیت آن مطرح شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این تلاش داشتیم تا ظرفیت پاسخگویی را ایجاد کنیم که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست و تماس‌های تلفنی در سفرهای استانی مدیریت و بیش از ۹۰ درصد از موارد دریافت شده است.

حجت الاسلام صالحی به بیان دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی که در این نشست بیان شد، اشاره کرد و گفت: مطالبی که نمایندگان دانشجویان و تشکل‌ها بیان کردند بجا و درست است که البته بخشی از این موارد به دلیل تبیین نشدن جامع اقدامات و عملکرد دولت بوده که در ذهن تشکل‌های دانشگاهی ابهام ایجاده کرده است.

از تذکر تا برکناری در سفر به اربعین

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی