میخواهیم شما را تا سر حد مرگ گرسنه کنیم!

یک اصل اساسی در این سبک طراحی این است که فرم باید از عملکردی پیروی کند ، به این معنی که هر قطعه مبلمان و دکوراسیون باید با یک هدف عملی و عمدی ساده باشد. این رستوران یکی از آن هایی است که در فضای باز طراحی شده و با وجود این که بسیار ساده و بی آلایش است، می تواند از لحاظ زیبایی و محبوبیت با بسیاری از نمونه ها رقابت کند. در طراحی اصولی آشپزخانه صنعتی و اجرای آن یکی از قانونهای طلایی این است که موارد اولیه مورد استفاده به صورت کلی دسته بندی شوند. از طراحی ساده و خلوت رستوران قبلی به سبک دیگری از طراحی می رسیم که دارای عناصر شلوغ و مختلف است. لغت فست فود همانطور که از معنای اسم آن پیداست به محلی کوچک برای سرو غذای سریع اطلاق می شود ولی این تفکر برای همگان یکسان نیست بطور مثال در ایران غذایی متشکل از سوسیس و کالباس را فست فود می خوانند. در مجموع میتوانیم بگوییم که رنگ های گرم گزینه ای مناسب برای فضای داخلی کافی شاپ می باشد. شعبههای مختلف رستوران نایب دارای کیفیت مطلوب و سرویسدهی مناسب هستند و قیمت منوی تقریباً بالاست.

طراحی داخلی رستوران موضوعی است که بعنوان مدیر، هنگام راه اندازی رستوران باید توجه زیادی به آن داشته باشید، چراکه به شدت می تواند بر درآمد شما تاثیر داشته باشد. یک فضای مناسب و یک سالن بزرگ برای راه اندازی یک رستوران ایتالیایی نیاز است زیرا سالن استفاده بیشتری در این نوع رستوران دارد و دلیوری در این نوع رستوران ها محدود است. بنابراین اگر قرار است در نقشه، محل قرارگیری آن را مشخص کنید بهتر است جایی دورتر از سالن غذاخوری باشد. حس سرزندگی و شادابی در این طراحی به خوبی دیده می شود و فضای رستوران را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال، در ساعات ناهار در رستورانهای خدمات سریع، نور روشن به افزایش گردش مالی مشتری و تسهیل ترافیک کمک میکند. باید در انتخاب طراح داخلی دقت کنید چراکه با توجه به هزینههای بالای خرید متریال و مصالح، طراحی رستوران توسط یک شرکت طراحی داخلی به شما کمک خواهد کرد تا هزینههای خود را کاهش داده و دکوراسیون داخلی ایده آل خود را به دست بیاورید. برای شما ا این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر ، شما را به این نتیجه میرساند که بهترین راه استفاده از خدمات شرکت معماری ایدهآل ، با تجربه و متخصص است .

رستورانی که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید، نمونه ای از این ادعا است. فقط ما در یک بخش از دیواره ها یک دریچه دایره شکل مشاهده می کنیم که به نظر می رسد از ورای آن به میز غذاخوری و صندلی های زرد رنگ آن، تاکید می کند. باید گفت که عادتهای غذایی سنتی ایرانی از مدیترانه، یونان باستان رم و آسیا و از غذاهای خاص آنها الهام گرفته است. رستوران 133، یکی از بهترین رستوران های تهران در محدودهی تهرانپارس است که ظاهری بسیار لوکس دارد و در دو طبقه ساخته شده است. دکوراسیون داخلی، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین اجزای هر مکانی است.

نحوه طراحی داخلی یک رستوران از جمله عواملی است که به طور مستقیم بر نظر افراد تاثیر می گذارد. از دیگر خلاقیت هایی که می تواند در طراحی مبلمان رستوران به کار رود، استفاده از فرم تاب است. تمایز، رمز داشتن یک فضای جذاب و دعوت کننده است. یک صندلی مدرن که از سطح زمین برگرفته می شود و در امتداد دیوار با انحنای خود برای ایجاد فضای نشیمن بالا رفته تا به سقف برسد، می تواند خلاقانه و جذاب باشد. برای اینکه یک فضا جادار به نظر برسد، نورهای با شدت بالا را به طور مساوی توزیع کنید. حال اینکه کدام رستوران ها محبوبیت بیشتری در میان مردم دارند و چرا این طور است، جدا از عوامل دیگر به طراحی دکوراسیون داخلی رستوران ها بر می گردد. خلق و خوی دلپذیری با استفاده از نورپردازی دیوار ایجاد می شود، به جای اینکه نور مستقیماً از سقف پایین بیاید. در دوران مدرنیته ما، میز و صندلیهای چوبی کلاسیک، و رنگ قالب سفید برای دیوارها و تزئینات داخلی جای خود را به لزوم نوآوری و خلاقیت سپرده و دیگر خبری از آن جلوههای کلیشهای گذشته نیست. حال اگر همه میزهای رستوران چنین شرایطی را داشته باشند، مسلما همه افراد می توانند از نشستن در محل مورد نظر خود لذت ببرند.

دکوراسیون رستوران:امروزه کسب و کار رستوران ها رونق پیدا کرده است و یک ایده متفاوت میتواند یک طرح خاص را به وجود بیاورد به همین علت طراحی داخلی رستوران باید منحصر به فرد باشد و باعث ایجاد فضای متمایز شود. یکی از مهم ترین و باارزش ترین ویژگی های طراحی داخلی کافه 18 چراغ آویز آن است (9 چراغ سمت چپ و 9 چراغ سمت راست). رستوران باغ گیلاس که در منطقه ولنجک تهران قرار دارد یکی از بهترین رستوران های تهران با فضای باز به شمار میآید. مطالعات بسیاری در رابطه با تاثیر موسیقی انجام شده است که نتایج آن نشان از تاثیر شگرف موسیقی بدون کلام نه تنها بر روحیه مشتریان و تحریک اشتهای آنها، بلکه بر تصویر ذهنی آنها از رستوران شما دارد. زمان شام نیز ساعت شلوغی است – بنابراین، ایجاد یک روحیه آرامش بخش از طریق نورپردازی برای متقاعد کردن مهمانان برای اقامت مهم است. طراحی دکوراسیون فست فود و رستوران ها نیز از جمله فعالیت های تخصصی است که باید توسط طراحان متخصص این حوزه انجام شود.

رستورانهای مجللتر اغلب میزها را به صورت پراکنده چیدمان میکنند، درحالی که در مکانهای دارای فضای کوچک، برخی از مشتریان کاملا در کنار یکدیگر مینشینند. این دو زنجیره در خدمت جمعیتشناسی هستند که همپوشانی زیادی دارند، اما میتوانید ببینید که نورپردازی چگونه هدف هر کدام را منعکس میکند: مکدونالدز برای تحریک مشتریان و تسهیل گردش مالی روشنایی دارد، در حالی که استارباکس مهمانان را تشویق میکند که صرف قهوه و شیرینی بمانند. این منطقه به دو اتاق تقسیم شده است. نورپردازی برجسته تمرکز را روی درخت در مرکز Fera در لندن و طاقچههای دو طرف میآورد. آدرس صفحهی شبکهی اجتماعیتان را روی تابلوها و نشانههای تبلیغاتی بنویسید تا مشتریان به راحتی بتوانند شما طراحی داخلی رستوران سنتی ایرانی را دنبال کنند. این خیلی مهم است که مشتریان یک رستوران در هنگام نگاه کردن به سقف فضا احساس خوبی پیدا کنند. حوض بزرگ آب، میز و صندلی هایی که در زیر پیچ و تاب درختان قرار داده شده اند و فضای سبزی که در اطراف رستوران امتداد پیدا کرده است، محیط زیبا و دلنشینی برای صرف غذا به وجود آورده اند.

پروژه ی حاضر با عنوان کافه رستوران شیدا در یکی از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهرک های سنندج در غرب کشور واقع شده است. این رستوران که در شهر سانتیاگو از کشور شیلی قرار گرفته است، اگر دارای میز و صندلی نبود احتمالا با یک بنای تاریخی، گالری هنری و یا حتی یک معبد اشتباه گرفته می شد. پنجره های قدیمی با نمای جدید نازک جایگزین شده بودند، بالکن های داخلی به طور کامل برداشته شده و نردبان جایگزین شده است، در نتیجه محور عمودی از توسعه فضا ایجاد شد. همچنین استفاده از گل و گیاهان طبیعی نیز در نمای رستورانهای کلاسیک بسیار رایج و محبوب است. ایده خاصی که در آن به چشم میخورد، همان گیاهان کاشته شده به همراه صندلی و کف چوبیاش است. دکوراسیون مدرن: یکی از اصول دکوراسیون مدرن، هرچه کمتر، بهتر می باشد که در واقع همان اهمیت به سادگی است. وقتی از دکور یکپارچه صحبت می شود، منظور همان طرح، جنس و رنگی است که در قسمت های مختلف فضا و مبلمان به کار می برید. صفحهی A تعریفکننده رنگ است و تصاویری آبستره از رنگهای گرم و برگرفته از طبیعت پاییز بر روی این نوارها چاپ شده است. البته مسلما قرار نیست کسی روی این صندلی ها تاب بخورند، اما ایده نشستن روی تابی که گهگاه مقدار کمی تکان می خورد، برای صرف غذا در یک رستوران بسیار جالب و نوآورانه است.

در این رستوران از بهترین مواد اولیه استفاده میشود و با این وجود لازم نیست که قیمت گزافی را بابت آن بپردازید. علاوه بر برندسازی و ثبات هدف، تفاوتهای مهمی بین رستورانهای فست فود و رستورانهای مجلل وجود دارد: تأثیرگذاری بر رفتار غذاخوریها. در زندگی مدرن و امروزی، با توجه به وقت زیادی که افراد در بیرون از منزل می گذرانند، رستوران محل بسیار مهمی به شمار می رود که اوقات مربوط به صرف غذا و استراحت را در مجموعه ساعات شبانه روز برای هر فرد به خود اختصاص می دهد. رنگ ها با قدرتی که در ایجاد تمایز بصری دارند، باعث می شوند فضای رستوران شما تا مدت زیادی در ذهن مشتریانی که در آن جا وقت گذرانده اند، باقی بماند. شاید به همین دلیل است که رستوران های امروزی، فضاهای جذاب تری برای گذران وقت هستند و افرادی که شاید صرفا برای میل کردن یک وعده غذا به این فضاها سر می زنند، ساعاتی طولانی از وقت خود را به گفتگو در آن ها می گذرانند. کاری که در رستوران زیر انجام شده است. Roly-poly Cotto پروژه ای است که در روند تکاملش علامل مختلفی از نامگذاری، طراحی و برنامه ریزی فضایی گرفته تا طراحی علایم گرافیکی و بسته بندی و ارائه محصولات دخالت دارد.

در طراحی مینیمال به استفاده از نور طبیعی نیز اهمیت زیادی داده می شود که در این فضا نیز به خوبی رعایت شده است. در طراحی رستوران زیر از عناصر طبیعی استفاده شده است. در در طراحی داخلی و اجرای نمای این پروژه حدود ۱۰۸۰ قطعه چوبی ترمو به ابعاد ۴×۴ استفاده شده است. تازه این تنها ویژگی عالی قاپو نیست و وجود موزیسین های مطرح داخلی و همچنین نواختن اصیل ترین نواهای ایرانی در کنار برخورد مناسب پرسنل، بخش دیگری از خوشی هایی است که در مجموعه عالی قاپو انتظار شما را می کشند. رایحه مناسب خاطرات عاشقانه گذشته را از نو خلق میکند و میتواند اشتهای هر کسی را تحریک کند.

این به ویژه اگر می خواهید عجله ظهر را به حداکثر برسانید مفید است. به عبارت دیگر، می توان خطوط منحنی را به عنوان شاخصه این طراحی شناخت. سادگی در طراحی این فضا از رنگ یکدست دیوارها، خطوط مستقیم و ساده، متریال های معدود و لوازم دکوراتیوی که دارای حداقل تزیینات هستند، به سادگی قابل مشاهده است. این خطوط در طراحی قوس دیواره ها، بار و حتی قفسه های دیواری دیده می شود. با به کار بردن چنین ایده ای شما علاوه بر پوشاندن ظاهر مزاحم ستون ها، یک نشانه قوی در دکوراسیون داخلی رستوران ایجاد می کنید. برای مثال اگر می خواهید همه قسمت های رستوران با یکدیگر همخوانی داشته باشند، از کف و سقف گرفته تا ستون، میز، صندلی و حتی باکس های گل و گیاه را باید متناسب با یکدیگر طراحی کنید.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی