نشست شورای امنیت مذبوحانه و فاقد رسمیت بود/ آمریکا به هدف خود در اعمال فشار بر ایران نرسید

پاک‌آیین افزود: حال آمریکا با داشتن چنین پرونده‌ای می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را متهم به نقض حقوق بشر کند و با اغتشاشگران ایران و تروریست‌هایی که حرم شاهچراغ شیراز آنگونه مرد، زن، کودک و جوان را به شهادت رسانده و مجروح کردند و برگزاری نشست شورای امنیت که یک نشست غیررسمی و فاقد ارزش است، فضایی را علیه جمهوری اسلامی ایجاد کند و تحت فشار قرار دهد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل، نشست امنیتی نبود

وی در ارزیابی خود از دفاع چین و روسیه از ایران در نشست سازمان ملل گفت: اول به دلیل احترامی است که برای موازین و مصادیق بین‌المللی می‌گذارند و به عنوان دو عضو شورای امنیت نمی‌خواهند اجازه دهند که شورای امنیت بازیچه دست کشوری مانند آمریکا قرار بگیرد و یا کشور فقیر و کوچکی مانند آلبانی بخواهد در کنار آمریکا در شورای امنیت عرض اندام کند.

وی ادامه داد: آمریکا برای پیشبرد اهداف خود حاضر می‌شود در کنار آلبانی ضعیف، برنامه‌ای را در شورای امنیت علیه ایران اجرا کند که نشاندهنده زبونی دولتمردان آمریکا است. اگر انسان عاقلانه به مساله نگاه کند یکی از دلایل افول آمریکا همین است که برای پیشبرد اهداف خود به کشور ضعیفی مانند آلبانی متوسل می‌شود و در کنار این کشور اقداماتی را علیه ایران انجام می‌دهد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: وظیفه شورای امنیت این است که صلح و ثبات را در جهان ایجاد کند و ما می‌بینیم که یکی از برهم زنندگان صلح و ثبات در جهان خود آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای امنیت است.

آمریکا در نشست شورای امنیت به هدف خود در اعمال فشار بر ایران نرسید

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، نشست چهارشنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل را غیررسمی و حرکت فاقد ارزش در سطح بین‌المللی توصیف کرد و گفت: در وهله اول رئیس شورای امنیت اعلام کرد که تنهایی موضوعی از ایران در دستور کار این شورا قرار دارد بحث مذاکرات هسته‌ای است و شورای امنیت هیچ بحث دیگری را درباره جمهوری اسلامی مطرح نمی‌کند و مسائلی که امروز در ایران جریان دارد مساله داخلی ایران است.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان افزود: نشست شورای امنیت سازمان ملل، نشست امنیتی نبود و از سوی روسیه و چین هم به دلیل سوءاستفاده آمریکا از مساله شورای امنیت محکوم شد.

این دیپلمات پیشین آمریکا را اولین ناقض حقوق بشر در جهان خواند و گفت: آمریکا کشوری است که جنایت در زندان‌های گوانتانامو و بدران، ابوغوریب و سوزاندن فرقه داودیه را در ‌پرونده خود دارد و پرونده این کشور مشهون از جنایت حقوق بشری است.

وی یادآور شد: ما شاهد دخالت‌های آمریکا در سوریه، عراق، یمن، کشورهای آمریکای لاتین، ایران، لبنان، فلسطین هستیم. آمریکا با این سابقه کاملا ناپسند حقوق بشری در جایگاهی نیست که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران ادعای حقوق بشری را مطرح کند.

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی افزود: صحبت‌ رییس شورای امنیت که مبتنی بر موازین بین‌المللی است، نشاندهنده این است که شورای امنیت علاقه‌مند نیست که در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دخالت کند. اگر آمریکا فقط همین پیام را دریافت می‌کرد متوجه این موضوع می‌شد که برگزاری این نشست به معنای دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و خلاف موازین و مصادیق بین‌المللی است.

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: طبیعی بود که چین و روسیه اقدام آمریکا در برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کنند و در عین حال با توجه به دوستی با ایران به مسائل کشور ما و پشت پرده اغتشاشات کاملا واقف هستند و می‌دانند اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی ایران افتاده مسائل داخلی است که از سوی نظام اسلامی در حال مدیریت است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84933504/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D8%A8%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%AE%D9%88%D8%AF

پاک‌آیین اظهار کرد: به عقیده من اقدام آمریکا در برپایی نشست شورای امنیت سازمان ملل حرکتی مذبوحانه، بی‌ارزش و فاقد رسمیت بین‌المللی بود و محکوم کردن این اقدام از سوی چین و روسیه دلیلی بر غیررسمی و فاقد ‌ارزش بودن این نشست بود.

پاک‌آیین تصریح کرد: آمریکا به عنوان یک ابرقدرت به اذعان خود این کشور، در کنار آلبانی به عنوان ضعیف‌ترین اقتصاد اروپا که به دلیل مشکلات جدی اقتصادی حاضر شده منافقین را در جمع خود بپذیرد و بابت آن حقوقی را از آمریکا و کشورهای غربی دریافت کند.

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی