وزیر آموزش و پرورش: آموزش‌ها در مدارس حافظه‌محور و منفعل است



به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا کاظمی روز چهارشنبه در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و نشست مشترک اعضای شورا و روسای ادارات آموزش و پرورش با رویکرد «ایمان و مردم باوری در سیره امام خمینی (ره)» افزود: سهم هنرستان ها با نگاه اینکه دانش‌آموزان پس از مدرسه دارای مهارت باشند باید به ۷۰ درصد در آموزش برسد، ادغام مدارس کارو دانش و فنی و حرفه ای در هنرستان ها می‌تواند در این خصوص ظرفیت ۲ برابری ایجاد کند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تحول را از آموزش‌ و پرورش شروع کرده‌اند و ما باید در این موضوع سرمایه گذاری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش باید مسئله اول استان‌ها باشد، در خراسان رضوی شاهد دستاوردهای شگفت‌انگیزی مانند «شبکه‌سازی مردمی» و «مدرسه‌سازی با مشارکت خیرین» هستیم؛ که اقدامات این استان در حوزه آموزش‌وپرورش به الگویی در سطح کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه سران قوای سه‌گانه نگاه متمرکزی بر آموزش‌ و پرورش دارند، اظهار کرد: می‌توان گفت که اکنون در نقطه عطفی هستیم که می تواند آموزش و پرورش را متحول کند و این هم افزایی در طول ۴۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

کاظمی با بیان اینکه دولت در مدرسه‌سازی احیای فرهنگ مشارکت مردم در امور اجرایی را دنبال می‌کند، افزود: همانگونه که امام راحل(ره) نیز در دوران دفاع مقدس به توان و باور مردمی اتکا داشتند.

وی تاکید کرد: مدرسه‌سازی کافی نیست و از سوی دیگر باید به نهضت کیفیت‌بخشی آموزشی با محوریت توانمندسازی معلمان و مدیران به عنوان کلید تحول آموزش و پرورش توجه شود.

تمرکز صرف بر کتاب‌های درسی از چالش‌های مهم آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای کیفیت‌بخشی به فضاهای آموزشی باید به این موضوع توجه داشت که این اقدام با تربیت و هم افزایی معلمان و مدیران انجام می‌پذیرد و از این رو باید در فضای کلاس‌ها که به‌صورت سخت و بدون هیچ‌گونه نوآوری اداره می‌شود، تغییر رویه ایجاد کنیم زیرا مهم ترین چالش کنونی فضای خسته کلاس ها و تمرکز بر کتاب های درسی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده تحول در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: بر این اساس بودجه آن در برخی از ردیف ها بین هزار تا ۲ هزار درصد افزایش یافته و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عضو هیات‌علمی در این دانشگاه به‌کارگیری شده‌اند؛ اما هنوز با مشکل کمبود فضای آموزشی برای این دانشگاه مواجه هستیم.

کاظمی از مدیران آموزش‌وپرورش خواست تا از محل کار خود بیرون بیایند و به کمک گروه ها و افرادی که قصد مدرسه سازی دارند، بروند.

به گفته وی، مشکل اصلی آموزش‌وپرورش در نگاه‌ها و نگرش‌های کلان است، پس می توان برخی از فرایندهای کاری را به مدیران زیردست واگذار کرد.

وی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در وزات آموزش و پروش اظهار کرد: امسال ۸۵ هزار ردیف استخدامی در آموزش‌وپرورش اخذ شده و همچنین ۲۰ هزار خدمتگزار نیز در مدارس به‌کارگیری خواهند شد.

عدالت خواهی از ویژگی های بازر امام راحل بود

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به سالگرد رحلت امام راحل و شکل گیری واقعه روز ۱۵ خرداد گفت: امام خمینی(ره) با تمام قوا در برابر رژیم پهلوی ایستادگی کرد و با دستگیری ایشان از سوی رژیم ستم شاهی، ریشه های شکل‌گیری اضلاع جمهوری اسلامی ایران شامل ایمان، رهبری و مردم در طول زمان رشد پیدا کرد و در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ اثر خود را گذاشت.

وی امام خمینی(ره) را الگوی چند وجهی در مبارزه با استکبار، قاطعیت، آرامش و تصمیم گیری در زمان بحران، توجه به آراستگی و با این وجود ساده‌زیست دانست و افزود: ایشان با شجاعت بی‌نظیر خود در مقابل استکبار ایستاد و درس عزت و اقتدار به ملت داد.

کاظمی تاکید کرد: ساده‌زیستی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی از ویژگی‌های منحصر به فرد این رهبر بزرگ انقلاب اسلامی بود.

وی خطاب مسوولان تأکید کرد: دستاوردهای انقلاب را کم‌نگیرید؛ امروز به نزدیکی قله‌های پیشرفت رسیده‌ایم. دشمن می‌خواهد با تضعیف ایمان مردم، این اقتدار را خدشه‌دار کند و ما باید راه امام را با محوریت ولایت‌مداری ادامه دهیم.

در این نشست تفاهمنامه ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه میان خیر مدرسه‌ساز منصوره جورابچیان و مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و همچنین تفاهم نامه دیگر میان سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی و اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با حضور وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید.


منبع: https://www.irna.ir/news/85852472/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D9%87-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%86%D9%81%D8%B9%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی