وزیر امورخارجه: موارد متعددی از تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه در میان امت اسلام را شاهد بودیم

وی در پایان با گرامی داشت یاد و خاطره علمای درگذشته کنفرانس‌های پیشین  وحدت از جمله آیت الله تسخیری برای این بزرگان طلب آمرزش و مغفرت کرد.

وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت: چه کسی باور می‌کند که فوت یک دختر آنقدر برای غربی‌ها اهمیت داشته باشد؟ اگر چنین است، نسبت به صدها هزار شهید و کشته در عراق ، افغانستان، سوریه و لبنان چه کردند؟ آنها  می‌خواستند در ایران جنگ فرقه ای راه بیاندازند. 

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امام خمینی(ره) یادگارهای فراوانی را برای امت اسلامی به یادگار گذاشته است که یکی از آنها هفته وحدت است؛ یادگار دیگر امام (ره) اعلام روز جهانی قدس است. 

امیرعبداللهیان در ادامه به اتفاقات اخیر در کشور اشاره کرد و افزود: طرف‌های خارجی در هفته‌های اخیر تلاش کردند با سوء استفاده از یک موضوع داخلی در کشورمان به اقدامات مداخله جویانه مبادرت کنند.

به گزارش ایرنا، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در دیدار میهمانان سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، در محل دفتر مطالعات وزیر خارجه ضمن تبریک ایام هفته وحدت و خیرمقدم‌ به میهمانان این کنفرانس به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با میهمانان این کنفرانس اشاره کرد و مصداق ملموسی از تحرکات دشمن برای ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت در سال‌های اشغال عراق توسط آمریکا را برای میهمانان تشریح کرد. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: بخشی از مطالبات مسالمت آمیز است که پاسخ داده شده و می‌شود، اما ما شاهد ورود سلاح گرم به برخی از تظاهرات هستیم که این سلاح‌ها از خارج وارد شده است و ما در ایران چنین سلاح‌هایی نداریم. 

وی‌ ادامه داد: در سال‌های اشغال عراق پس از سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی آمریکا اتفاقات عجیب و بی سابقه‌ای برای ایجاد تفرقه بین شیعه و اهل سنت در عراق مشاهده شد.

وزیر امورخارجه کشورمان پس از ذکر نمونه‌هایی از تلاش‌های دشمن برای ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در عراق خاطر نشان کرد: در یمن، سوریه، عراق، افغانستان ، فلسطین، لبنان و … هم موارد متعددی از تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه میان امت اسلام را شاهد بوده‌ایم. 

وی افزود: این درحالی است که رئیس جمهور کشورمان  در همان ساعات‌اولیه پس از فوت مهسا امینی با پدر ایشان تماس گرفته و از ایشان دلجویی کردند و دستور رسیدگی فوری برای روشن شدن موضوع دادند. 

وزیر امورخارجه ایران گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم ایران برغم همه فشارهایی که از سوی دشمن با آن مواجه بوده است، همان حمایتی که از مقاومت حماس و جهاد اسلامی در فلسطین داشته، از مقاومت شیعه و سنی در لبنان و حتی مقاومت مسیحیان در این کشور نیز داشته است. 

پیش از اظهارات امیرعبداللهیان، چند تن از میهمانان کنفرانس وحدت از جمله شیخ خالد الملا رییس جمعیت علمای اهل سنت عراق، غازی حنینه رئیس تجمع علمای مسلمان لبنان، محمد عزمی عبدالحمید رییس شورای مشورتی مالزی در سخنانی دیدگاه‌های خود در خصوص اهمیت وحدت، دوری از تفرقه، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه وحدت و تقریب، هوشیاری در برابر توطئه های دشمن را  مطرح کردند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84912094/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87-%D8%AF%D8%B1

وزیر امورخارجه کشورمان اذعان کرد: در غائله زاهدان، شعار و عکسی از مهسا نبود و گروه تروریستی شناخته شده‌ای تلاش کرد درگیری میان شیعه و سنی راه بیاندازد و مسئولیت هم آنرا پذیرفتند، در بخشی از کردستان هم همین اقدام را کردند اما بصیرت علمای اهل سنت و مردم ، کلیه تلاش‌های آنها را با شکست مواجه کرد. 

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی