کمک‌هزینه دولت به اهداکنندگان کلیه افزایش یافت

صدور مجوز بهره‌برداری از جایگاه‌های گاز مایع و تمدید مجوز جایگاه‌های موجود توسط شرکت پخش پس از طی مراحل مقرر در آیین‌نامه نحوه تأمین ایمنی جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی فشرده به خودروها، در خصوص ایمنی جایگاه‌ها و احراز شرایط و طی فرآیندهای مذکور در آن برای تأسیس و بهره‌برداری جایگاه‌های عرضه سوخت به خودروها خواهد بود و جایگاه‌دار مکلف به اجرای آیین‌نامه ایمنی در جایگاه‌های عرضه سوخت مصوب شورای‌عالی حفاظت فنی است.

منابع موضوع این مصوبه از محل تبصره ماده (۹) اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج تأمین می‌شود.

به موجب این آیین‌نامه، سازمان ملی استاندارد ایران نیز مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تدوین یا در صورت نیاز به‌روزرسانی استانداردهای تخصصی سوخت گاز مایع از جمله تجهیزات سوخت گاز مایع و الزامات نصب و بازرسی آنها در خودرو و جایگاه‌ها و نیز تجهیزات حمل گاز مایع جهت تصویب سازمان ملی استاندارد ایران اقدام کند.

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست موظف است مدت ۳ ماه از ابلاغ این آیین‌نامه، دستورالعمل اجرایی احراز استاندارد آلایندگی و حدود مجاز آلاینده‌ها را در خصوص خودروهای دوگانه‌سوز (گازمایع/ بنزین یا گازمایع/ نفت گاز) تدوین و ابلاغ کند.

– ایجاد بسترهای لازم برای اجرای مطلوب و نظارت بهتر بر عملکرد توزیع هدفمند و صحیح گاز مایع با شناسایی مصرف‌کنندگان مجاز و برنامه‌ریزی برای تخصیص سهمیه شرکت‌های موزع از طریق سامانه “سدف” و فروش گاز مایع به‌صورت الکترونیکی و رفع مشکلاتی نظیر عرضه خارج از شبکه گاز مایع، گران‌فروشی و استفاده غیرمجاز از آن و…

– ارائه سوخت به صورت نظام‌مند به متقاضیان و جلوگیری از توزیع و حمل غیراستاندارد این سوخت و کاهش مخاطرات آن و…

همچنین میزان افزایش مبلغ موضوع این مصوبه، هر سال بر اساس نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران تغییر خواهد کرد.

از مهم‌ترین دلایل تصویب آیین‌نامه اجرایی یاد شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت پخش، تحویل گاز مایع به مصرف‌کننده را صرفاً با احراز هویت و فعالیت آن و بر اساس اعلام میزان فعالیت توسط دستگاه متولی تخصیص و در مبادی مشخص شده توسط آن شرکت تحویل می‌دهد.

دولت با توجه به لزوم ساماندهی نحوه تخصیص و توزیع گاز مایع در بخش‌های مختلف مصرف و شفاف‌سازی وظایف هر یک از ارکان اجرایی، آیین‌نامه پیشنهادی وزارت نفت برای اجرای بند (۴) منابع و بند (۱۰) مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با هدف برنامه‌ریزی برای مصارف مازاد بر مصارف مجاز داخلی و استانداردسازی تمام بخش‌های مصرف گاز مایع به تصویب رساند.

به موجب آیین‌نامه مذکور، همه مصرف‌کنندگان نهایی غیر خانگی گاز مایع به‌جز حمل و نقل عمومی/ خصوصی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) موظفند مطابق با دستورالعمل روش مدیریت و کنترل سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور (دستورالعمل اجرایی ماده (۴۴) آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) نسبت به ثبت‌نام در “سدف” اقدام کنند.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، اعضای هیأت دولت در نشست روز چهارشنبه خود به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، به‌منظور سهولت در امر مربوط به پیوند کلیه و با هدف تشویق اهداکنندگان کلیه، مصوب کردند مبلغ کمک‌هزینه اعطایی به اهداکنندگان، از ۱۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال افزایش یابد.

– تغییر سیاستی در سبد سوخت کشور و اجرای تکلیف ایجاد شده در قانون بودجه ۱۴۰۱

– پررنگ شدن نقش مصرف گاز چه به‌صورت سی‌ان‌‎جی و چه به‌صورت ال‌پی‌جی و کاهش و مدیریت مصرف بنزین.

تحویل گاز مایع به مصرف‌کنندگان بخش خانگی توسط شرکت‌های موزع و صرفاً از طریق توزیع الکترونیکی سوخت انجام می‌گیرد.

از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تا پایان سال جاری، مالکان فعلی خودروهای دوگانه‌سوز، در صورت ثبت‌نام در “سدف” مشمول ۵۰ کیلوگرم گاز مایع در ماه می‌شوند. عرضه گاز مایع به این خودروها پس از مهلت تعیین شده، صرفاً در صورت رعایت مفاد این ماده و از طریق جایگاه‌های عرضه سوخت خواهد بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84930894/%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AAهمچنین ساخت جایگاه‌های عرضه گاز مایع از طریق فراخوان عمومی و با اولویت ناوگان عمومی صرفاً در محدوده یکصد کیلومتری از پالایشگاه‌های نفت (تولیدکننده گاز مایع) و با رعایت ظرفیت تولید گاز مایع هر پالایشگاه و مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز بوده و شرکت پخش، گاز مایع مورد نیاز جایگاه‌های گاز مایع را در مبادی تأمین خود به جایگاه‌داران دارای پروانه بهره‌برداری تحویل می‌دهد.

تصویب آیین‌نامه شفاف‌سازی وظایف ارکان اجرایی برای ساماندهی نحوه تخصیص و توزیع گاز مایع

توسط منوچهر متکی

منوچهر متکی