وی، دانشگاه فنی و حرفهای را دانشگاهی فوقالعاده و با ظرفیت عنوان کرد و گفت: رویکرد مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای بسیار بالا است و اساتید و دانشجویان این دانشگاه در واقع مسئله شناسانی هستند که با صنعت و بازار آشنایی دارند و از آنجایی که دانشجویان این دانشگاه مهارتآموزی را در پیش گرفتهاند میتوانند به راحتی برای مسائل مختلف حوزه کسب و کار پاسخ داشته باشند.
خیاطیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند روبهرشد دانشگاهها و نهادهای علمی کشور طی چهار دهه اخیر گفت: نسل اول دانشگاهیان بعد از انقلاب عمدتا آموزشمحور بودند بهطوری که شاهد بودیم در این دوره اعزام دانشجو به خارج از کشور در رشتههای خاص بیشتر بود. در این دوره برای مدیریت توسعه کشور افراد با صلاحیت، آموزش دیده و تربیت یافتند و متعاقبا با وجود اساتید زبردست، این ظرفیت در دانشگاههای داخل ایجاد شد که خود تربیت کننده باشند.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: اگر نقصی در اجزای زیستبوم نوآوری و فناوری در کشور مشاهده میشود این نقص را میتوان در دانشگاه فنی و حرفهای رفع و کار را توسعه داد. البته نقش شرکتهای بزرگ در این زمینه جدی است که اگر این شرکتها به واسطه دانشگاه فنی و حرفهای به این زیستبوم ورود کنند اثرگذاری آن را شاهد خواهیم بود.
خیاطیان افزود: در دهه ۷۰ نیز بنا بر اقتضائات پس از جنگ تحمیلی، دانشگاهها به سمت پژوهشمحوری رفتند و سرعت علمی کشور افزایش یافت؛ در واقع ریشههای تولید علم در آن زمان پایهگذاری شد و به دنبال آن در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود که با اقدامات خوب قانونگذار در زمینه توسعه فناوری، سرعت رشد تولید علم بیشتر شد و به لحاظ نهادسازی ظرفیتهای خوبی را در کشور شاهد بودیم.
رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: مراکز رشد همراهی خوبی با گفتمان دولت (عدالت و جمهوریت) دارند چرا که با افتتاح و گسترش این مراکز، توسعه مهارت بیش از پیش مردمی میشود. توزیع این مراکز رشد در سراسر کشور ظرفیتهای خوبی را از جنبه توسعهای و عدالت محوری ایجاد میکند.
در این مراسم از طریق ارتباط تصویری با مراکز ۱۵ استان کشور، «مراکز رشد» این استانها با حضور رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور افتتاح شد.